תפריט נגישות
Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.

איך לדבר עם הילד על סמים?

איך לדבר עם הילד על סמים?

צוות בטיפולנט

בשנת 2014, אף הורה כבר לא מספיק תמים כדי לחשוב שילדו חסין מהסיכון של שימוש בסמים. שימוש באלכוהול ובסמים הופך נפוץ יותר ויותר בקרב בני נוער, ועצם הרעיון של שימוש בסמים כבר אינו מופרך ובלתי נתפס במהלך גיל ההתבגרות כפי היינו רוצים שיהיה. בהתאם, הורים רבים מתמודדים עם שאלות הנוגעות להתנהלות המתאימה והעמדה בה עליהם להחזיק סביב נושא הסמים. במאמר זה נשיב על השאלות המרכזיות בנושא.

לדבר או לא לדבר? זאת השאלה

הורים רבים נמנעים מהתייחסות לנושא של סמים מתוך תחושה שעדיף "לא להכניס לילדים רעיונות לראש". אלא שבפועל, ילדים נחשפים לנושא הסמים כבר מגיל צעיר ביותר כך שבין אם נרצה בכך ובין אם לא - הרעיון של שימוש בסמים כבר "בראש שלהם". לכן, חשוב לנצל את הגיל הצעיר בו יש לנו השפעה משמעותית ביותר על עיצוב עמדותיהם והתנהגותם של ילדינו ולהביע עמדה ברורה סביב שימוש בסמים. התייחסות פתוחה וישירה לנושא גם מעבירה לילד את המסר שאפשר לדבר איתנו על הנושא - מסר שיכול להיות קריטי במידה והילד ייחשף או נחשף לאפשרות של שימוש בסמים, וזקוק לאדם בוגר איתו הוא חש בנוח לדבר על הנושא.

האם להביע עמדה חד משמעית נחרצת נגד שימוש בסמים?

בהנחה שאינכם רוצים שילדכם ישתמש בסמים, התשובה חיובית. הורים רבים חוששים שהבעת עמדה נחרצת וחד משמעית נגד סמים דווקא תגביר את רצונו של המתבגר למרוד ולהתנסות בשימוש, אך מחקרים מצביעים על תוצאה הפוכה. כך, למשל, מחקר שפורסם בכתב העת Human Communication Research באפריל 2013 הצביע על כך שילדים שהוריהם הביעו עמדה נחרצת נגד שימוש בסמים ואלכוהול, הסבירו את נזקי השימוש בסמים והציעו לילדיהם דרכים להימנעות מ"התפתות" לשימוש בסם" - היו בסיכון נמוך יחסית לשימוש בסמים.

האם לשתף את הילד בכך שאני השתמשתי בסמים?

בעידן הנוכחי בו מודגשים ערכים של פתיחות וכנות בתקשורת עם ילדים, הרים רבים תוהים האם חשיפת התנסויותיהם עם סמים היא דרך יעילה למניעת שימוש של ילדיהם. אותו מחקר שפורסם ב-Human Communication Research מצביע על כך שבניגוד להעברת מסרים שליליים בנוגע לשימוש בסמים, שיתוף בחוויות עבר שליליות והבעת חרטה של ההורה על השימוש שלו בסמים אינם מפחיתים את הסיכון לשימוש בסמים.

"אני חושב שהילד שלי משתמש" - האם לשאול ישירות?

אולי זה היה חד פעמי? אולי זה יעבור מעצמו? אולי אם אני אתייחס הוא "דווקא" ימשיך? שאלות אלו ודומות להן מתעוררות פעמים רבות בקרב הורים החושדים שילדם משתמש בסמים, ואיתן החשש שהעלאת הנושא בפני הילד יביא למריבה קשה. למרות החשש, חשוב להדגיש שאם יש חשד, עימות הילד עם הנושא הוא קריטי - ומוקדם ככל האפשר. הורה שמעלים עין למעשה מעביר לילד מסר של "הסכמה שבשתיקה" או של חוסר יכולת למנוע מהילד את השימוש בסם ובכך מצמצם את השפעתו ומערער את עמדתו כהורה המגן על הילד. גם אם הילד יכחיש או יביע התנגדות לעצם ההתערבות בחייו - העלאת הנושא היא הדרך שלכם לומר לילד שאתם מודאגים ולהביע את עמדתכם בנושא.

האם מותר לי לחטט בחפצי הילד, לערב חברים והורים או לעקוב אחריו?

אם ילדכם בן השלוש היה רץ לכביש, הייתם עוצרים אותו גם אם הייתם נאלצים להפעיל כוח? סביר להניח שהתשובה חיובית וחד משמעית, אך כאשר שאלה דומה עולה בנוגע לשימוש בסמים של מתבגרים, הורים רבים בטוחים הרבה פחות. בתקופה זו בה מודגשים חופש הפרט והאינדיווידואליות של הילד, הורים רבים חוששים לנקוט פעולות של חיטוט, מעקב או עירוב גורמים נוספים מתוך חשש לפגוע בילד ובקשר איתו. אלא שבתחום של סמים, יש לצאת מהנחה שמניעת השימוש בסם שקולה למניעת ריצה לכביש. אם יש לכם חשד או ידע לגבי שימוש של הילד בסמים, עליכם לנקוט כל פעולה כדי למנוע את המשך השימוש, כולל חיטוט בחפצי הילד, הגעה למקומות בילוי שלו ופנייה לחבריו ולהוריהם. חשוב כי פעולות אלו לא יעשו מאחורי גבו של הילד אלא שתיידעו אותו באופן ברור כי כל עוד יש חשש לשימוש בסמים, תעשו הכל כדי למנוע זאת.

הסם הכי טוב: הורות טובה

שאלות לגבי ההתנהלות סביב נושא הסמים מעסיקות הורים רבים, אך חשוב לזכור כי הדרך למניעת שימוש בסמים אינה מסתכמת בהתייחסות ישירה לנושא. הבחירה של הילד האם להשתמש בסמים או להימנע משימוש בהם מתרחשת בהקשר רחב עליו להורים יש השפעה רבה. כך, למשל, ילד שחווה הורות תומכת אך סמכותית, שרכש מיומנויות אסרטיביות ולמד כיצד להישאר נאמן לעצמו ולעמוד בפני לחץ חברתי, שמסוגל לווסת מצבים של מצוקה רגשית ושספג לאורך חייו מסרים לגבי חשיבות השמירה על עצמו ועל גופו - נמצא בסיכון מופחת לשימוש בסמים מעבר לכל הסבר והתייחסות ישירה לנושא. לעומת זאת, ילד אשר מתקשה לווסת מצבי עוררות רגשית ומצוקה, שלמד כי הוריו אינם מסוגלים להציב לו גבולות ולהגן עליו ושחש כי הדרך היחידה לזכות בהערכה חברתית היא ציות לנורמות - מצוי בסיכון גבוה לשימוש בסמים גם אם הוריו העבירו מסר שלילי ברור לגבי שימוש בחומרים.
כלומר, בשורה התחתונה מניעת שימוש בסמים קשורה בהקשר הרחב של ההורות וביכולת לבנות עם הילד קשר חזק בו אתם מתפקדים הן כדמויות סמכותיות המסוגלות להציב גבולות והן כדמויות תומכות ואוהבות. אם נדמה לכם כי הקשר שלכם עם הילד סובל ממגבלות בהיבטים אלו - כדאי לפנות אל הדרכת הורים ולשקם את הקשר עם הילד מוקדם ככל האפשר.

לקבלת מידע נוסף אודות התמכרות

תחומי מומחיות:
הדרכת הורים ,התמכרויות

אנשי מקצוע בתחום

התמכרויות

עוד מאמרים שיעניינו אותך