תפריט נגישות
Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.

"אומרים לנו שיש סקס אחר" (אבל דווקא את זה אנחנו אוהבים)

"אומרים לנו שיש סקס אחר" (אבל דווקא את זה אנחנו אוהבים)

צוות בטיפולנט

בעבר נחשב הסקס לנושא מביך ואסור לדיבור: מרבית בני הזוג נישאו בעודם בתולים, ובאנגליה של המאה ה-19 אף נהגו לכסות את רגלי השולחנות כדי למנוע את התעוררותן של אסוציאציות הנוגעות לרגלי נשים חשופות. בחברה המודרנית, לעומת זאת, מועבר בדרך כלל מסר לפיו הנאה ממיניות היא אלמנט בסיסי הקשור בסיפוק נפשי ובאיכות מערכות היחסים הזוגיות.

אלא שמתחת לכותרת "הנאה ממיניות" קיימות אפשרויות והעדפות רבות הנוגעות הן לנטייה המינית (הטרוסקסואלית, הומוסקסואלית או בי-סקסואלית) והן לאלמנטים הגורמים לנו הנאה: האם אנו נהנים ממגע עדין או חזק? האם אנו נמשכים לאנשים הגורמים לנו לחוש בטוחים ומוגנים או דווקא לאלו שאנו תופסים כהפכפכים ובלתי יציבים?

"מה שהשפה מסתירה נאמר באמצעות הגוף" (רולן ברת): מה משפיע על העדפותינו המיניות?

סמנתה, אחת מגיבורות 'סקס והעיר הגדולה' יוצאת עם גבר מצליח, שרמנטי וסמכותי, אך נדהמת לגלות שבמיטה הוא מעדיף דיבור תינוקי ומתיילד. חברתה מירנדה, לעומת זאת, יוצאת עם ג'נטלמן מקסים אשר מתעקש לשמוע אותה מדברת גסויות בזמן הסקס.

כפי שניתן לראות בדוגמא זו, העדפות מיניות עשויות להיות מגוונות ומפתיעות ביותר.

זיגמונד פרויד, אבי הפסיכואנליזה, היה אחד הראשונים אשר התייחסו לחשיבותה של המיניות בחיים הבוגרים. פרויד הניח כי בריאות נפשית כוללת בין השאר בשלות מינית, וטען כי המיניות הבוגרת הנורמטיבית היא מיניות גניטלית: מגע מיני מלא בין גבר לאישה. לדבריו, אצל חלק לא קטן מהאנשים מתגלות פרוורסיות (סטיות מיניות) הנוגעות לבחירת האובייקט המיני ולבחירת המטרה המינית. סטיות הקשורות בבחירת האובייקט המיני קשורות בבחירת אובייקטים "לא נאותים" כמשיכה לילדים (פדופיליה), חיות וכן הלאה. סטיות הנוגעות לבחירת המטרה המינית מתייחסות לפעולות המתבצעות במטרה להגיע להנאה מינית. בקטגוריה זו נכללו העדפות כפטישיזם, אקסהביציוניזם (הנאה מחשיפה פומבית של איברי המין), סאדיזם ומזוכיזם וכד'.

פרויד זיהה כי הטיות אלו בבחירת האובייקט או המטרה המינית נובעות במקרים רבים מחוויות ילדות מוקדמות. מזוכיזם (הנאה מכאב והשפלה), למשל, נוצר כאשר בילדות מתקבעת משוואה לפיה הכאה משמעה אהבה. משוואה זו מביאה לכך שהאדם הבוגר חש מגורה ומסופק מינית רק כאשר הוא חש את התענגותו של אדם דומיננטי על כאבו (משוואה זו, אגב, אינה נוצרת בהכרח בעקבות הכאה בילדות אלא מתוך תהליכים הנוגעים לתחרות בין אחים, הדחקה, היפוך נטיות סאדיסטיות ועוד).

פרויד קישר בין ההטיות בבחירת האובייקטים והמטרות המיניות לבין נוירוטיות, אך כיום נוטים אנשי מקצוע רבים לראות באור חיובי יותר את הקשר בין ילדותנו לבין התפתחות העדפותינו המיניות: פרויד קיווה שהעדפות מיניות אלו יתמתנו ויעברו תהליך של עידון; מטפלים בני תקופתנו, לעומת זאת, מציעים כי דווקא הבנה וקבלה של מקורות ההעדפות המיניות יביאו לפתיחות והנאה מוגברת מחיי המין. זאת, כמובן, כל עוד מדובר בהעדפות מיניות לגיטימיות שאינן מביאות לפגיעה באחר (כבמקרים של פדופיליה או מציצנות, למשל).

"המציאות המינית היא המציאות של הלא מודע" (לאקאן): מה תפקידן של העדפותנו המיניות בבגרות?

מאז ימיו של פרויד מקבלים אנשי טיפול רבים את ההנחה כי יחסינו המוקדמים עם הורינו משפיעים על יחסינו הזוגיים בבגרות: אישה שאביה נטש אותה ואת אמה בילדותה מתקשה לבסס אמון בגברים, גבר שאמו גידלה אותו כ"נסיך קטן ומושלם" מחפש אישה צייתנית ומעריצה וכד'. אך האם ילדותנו ויחסינו הראשוניים משפיעים גם האופן בו אנו נהנים מסקס? פעמים רבות, התשובה לשאלה זאת חיובית.

שיעורי החינוך המיני הראשונים שאנו מקבלים מתרחשים בביתנו ומתקיימים כבר בגיל הינקות.

צורת התקשורת הבסיסית והראשונית ביותר שלנו כתינוקות היא המגע. הורינו נוגעים בנו, מלטפים ומחבקים אותנו ובזאת מעבירים לנו מסר לפיו מגע הוא חיובי, מהנה וקשור באינטראקציה חיובית. מסר זה מתחדד עוד יותר אם לאורך שנות ילדותנו אנו נחשפים למגע חיובי בין ההורים (חיבוק חם או נשיקה אך לא מגע מיני, כמובן) וזוכים לחוויה חיובית של מגע מהורינו. לעומת זאת, כאשר התנסויותנו הבסיסיות במגע הן שליליות (אלימות, מגע נוקשה, דחייה ע"י ההורה וסירובו למגע וכד') מתפתחת תחושה לפיה מגע הוא בעל ערך שלילי ואף מסוכן.

בנוסף לאופן בו אנו לומדים לחוות מגע, אנו מושפעים מהערכים הישירים המועברים אלינו בנוגע לסקס: אישה שחונכה להאמין ש"אישה צריכה להיות מאופקת וצנועה" עשויה להתקשות להינות מסקס סוער ופרוע בבגרותה. גבר שלמד שמעל לכל עליו להתחשב ברצונותיהם של אחרים עלול לחוש שאינו מסוגל לומר לבת זוגתו מה הוא אוהב במיטה. כמו כן, נמצא כי מעל ל-50% מבעלי הסטיות המיניות הנחשבות לקיצוניות (מין עם בע"ח, אונס וכד') באו מבתים שהעבירו מסר לפיו מין הוא אסור, מלוכלך ו"טאבו" לדיבור.

ילדותנו מעצבת את גישתנו ותפיסתנו המינית אך גם לסקס יש תפקיד והשפעה משמעותית על חיי הנפש שלנו ועל התמודדותנו עם חוויות העבר.

בהתאם להנחתו של פרויד, מאמינים היום מטפלים מיניים רבים כי הטראומה או הכאב הנפשי הילדי מהווים לעיתים קרובות את המקור להנאה המינית האידיאלית מבחינתנו. האפשרות להשתמש בסקס כחוויה מתקנת לכאבי העבר מאפשרת עיבוד מחודש של כאבים אלו עם פרטנר אוהב ומגן. כך, למשל, עשויה אישה שגדלה בבית נוקשה ומלא חוקים קפדניים ליהנות מקשירה באזיקים בעת יחסי המין: החוויה הנפשית של חוסר השליטה וההגבלה הופכת למענגת כאשר היא נעשית ע"י גבר אוהב.

בדומה, עשויה העדפה מינית להוות פיצוי לחולשות אופי וקשיים איתם אנו מתמודדים במציאות היומיומית: מנכ"ל כוחני אשר תפקידו דורש ממנו להשליט סמכות ומשמעת עשוי ליהנות מסקס עדין ומלטף; אישה הססנית וחששנית יכולה לפצות עצמה בסקס כוחני ואקטיבי.

היכנסו לקבלת מידע נוסף אודות מיניות

מקורות

אינטליגנציה ארוטית/ אסתר פרל, כנרת הוצאה לאור 2007
מיניות ואהבה/ זיגמונד פרויד, הוצאת עם עובד 2002
אנטומיה של התשוקה/ סיימון אנדראה, מודן הוצאה לאור 1998

תחומי מומחיות:
טיפול מיני ,מיניות

אנשי מקצוע בתחום

מיניות

עוד מאמרים שיעניינו אותך