תפריט נגישות
Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.

אהבה, כסף ומה שביניהם: יום האהבה

אהבה, כסף ומה שביניהם: יום האהבה

צוות בטיפולנט

דייט ראשון. את מוציאה את הארנק, הוא מתעקש לשלם. את מתנגדת (בכל זאת, פמיניזם) והוא מתעקש (בכל זאת, הוא למד משהו ב-28 שנות חייו) ומשלם. ומה לגבי הדייט החמישי, במסעדה היוקרתית? והמתנה ליום ההולדת הראשון שחוגג אחד מכם במסגרת הקשר הזוגי? ואיך מחלקים את החשבונות בדירה הראשונה שלכם יחד, אם את מרוויחה פי שלוש ממנו? וכמה כסף נותנים לבת דודה שמתחתנת ובחתונה שלכם הביאה רק סרוויס?

כסף ורומנטיקה הם לא הזוג אידיאלי אבל קשר זוגי רציני וממוסד לא יכול להתנהל מבלי שיכלול התייחסות להיבטים כלכליים. כמה עולה לנו הכסף במערכות יחסים?

כסף ואהבה - מי משלם?

בדומה לבעלי חיים בטבע המתהדרים בזנבות, קרניים ורעמות אשר נועדו להרשים ולהעביר מסר על בריאותה ואונה של החיה, גם אנחנו מתהדרים ומפזרים סמלי סטטוס בראשיתה של מערכת יחסים. ביחס לתכונות ואיכויות אחרות שאנו רוצים להרשים לגביהן, כסף הוא אחד מסמלי הסטטוס הקונקרטיים אותם קל להבליט. דרך הכסף אנחנו מספרים לפרטנר/ית הנחשק/ת על יכולותינו האינטלקטואליות והתעסוקתיות ועל יכולתנו לדאוג לו/לה ולהקים יחד בית יציב. לא פחות מכך, השקעה כספית בפרטנר/ית משמשת לעיתים כאמצעי להעברת מסר על מידת המחוייבות, האהבה והמוכנות להשקיע ולהתמסר לקשר הזוגי.

העובדה שההשקעה הכספית בראשית הקשר לעולם אינה נתפסת פשוטה כמשמעה אלא נושאת משמעויות נוספות יכולה, לעיתים, להביא לפרשנויות שגויות: קשיים כלכליים לא תמיד נלקחים בחשבון ("באמת אין לו כסף או שהוא פשוט לא משקיע בי?") ולהיפך - לעיתים השקעה כספית רבה ו"מפנקת" מטשטשת את העובדה שהפרטנר הזוגי לא ממש זמין מבחינה רגשית.

באופן טבעי, הנושא הכספי אינו מאבד מהרלוונטיות שלו גם אחרי שלב החיזור, ואפילו להיפך. ככל שמערכת היחסים מתקדמת ומתמסדת, בני הזוג מייצרים מחוייבויות משותפות (דירה, רכב, ילדים) אשר באופן טבעי מביאות לא פעם למחלוקות הנוגעות לחלוקת המשאבים, מידת המחוייבות וסדר העדיפויות של כל אחד מהצדדים. חוסר הסכמה ומריבות סביב נושאים כספיים נוטים להתלהט ולהפוך לטעונים ביותר מאחר והכסף לעולם אינו רק כסף: השאלה כמה כסף כל אחד מבני הזוג חושב שיש להקצות לחופשה זוגית, למתנות לילדים, לצ'קים באירועים משפחתיים וכן הלאה, נתפסת לא פעם כביטוי לנושאים השנויים במחלוקת בין בני הזוג: צ'ק שמן לבת המצווה של האחיינית זורה מלח על פצעים ישנים של ויכוח על נאמנות יתר למשפחת המקור, השקעה כספית גדולה בתחביב אישי מביאה להאשמה באגוצנטריות וחוסר השקעה בילדים ותפיסות שונות של חסכנות ובזבזנות מעוררות פעמים רבות תסכול מהשוני בתפיסות העולם וסדרי העדיפויות.

גם כאשר אין מחלוקות משמעותיות סביב נושאי כספיים, ההיבט הכלכלי יכול להשפיע באופן משמעותי על החיים הזוגיים. קשיים כלכליים עשויים להוות גורם ללחץ, שעות עבודה מרובות ותחושת אשמה וחוסר ערך אשר משפיעים על המצב הרגשי ועל כן גם על מידת הפניות לקשר הזוגי.

בחלק מהמקרים הכסף וההתנהלות הכלכלית אף מהווים ביטוי לקשיים זוגיים משמעותיים. קמצנות של בת זוג, למשל, יכולה להוות ביטוי ל"קמצנות רגשית" והיעדר יכולת לתת מעצמה בקשר הזוגי, ושתלטנות כספית המתבטאת, למשל, בהגבלות כלכליות ודרישה לדיווח על כל הוצאה - יכולה להיות חלק מדפוס של אלימות פסיכולוגית.

לדבר על כסף ולהישאר בחיים

אם לסכם במשפט אחד את הנאמר עד כה, ניתן לומר כי הנושא הכספי במערכות היחסים יכול לעלות לנו לא מעט.

אחד הגורמים המשמעותיים לכך הוא הנטייה שלא לדבר על כסף או לחלופין - להתייחס אליו באופן קונקרטי בלבד, ולא כאל סמל להיבטים נוספים של הקשר הזוגי. בהתאם, אחת הדרכים היעילות ביותר להתמודדות עם קונפליקטים ומתחים סביב התחום הכספי היא הניסיון להבין מה עומד מתחת להם. מה בת הזוג אומרת לי כאשר היא מטיחה בי שוב ושוב שאני קמצן? מדוע כל הוצאה של בת הזוג על עצמה מעוררת בי כעס עז? מדוע כל תכנון של הוצאה כלכלית מסתיים בבכי או מריבה? מתוך הבנה של גורמי העומק העומדים בבסיס הנושא הכספי ניתן לא פעם לייצר דיבור משמעותי על קשיים, אכזבות וכאבים המלווים את הקשר הזוגי. כמובן, לא תמיד קל לזהות נושאים אלו לבד (ומה בכלל יכול לחשוב על גורמי עומק עם כזה מינוס בבנק?!), ובמקרים אלו טיפול זוגי יכול להוות פתרון יעיל ומשמעותי.

טעות נפוצה נוספת הנוגעות לכניסה למחוייבויות כלכליות משותפות היא המנעות מעריכת תיאום ציפיות. כסף הוא לא נושא רומנטי ו'סקסי' וזוגות רבים נמנעים מלדון בו מתוך מבוכה, או מתוך תחושה שהדברים ברורים ואין צורך להרחיב עליהם את הדיבור. תפיסה זו מתגלה פעמים רבות כשגויה וזוגות רבים מתמודדים עם משברים וקונפליקטים כאשר ל מבני הזוג מתברר שהשני לא העלה על דעתו לשלם חלק גדול יותר מחשבונות משק הבית בגלל הכנסתו הגבוהה יותר, וכאשר אחד מבני הזוג מביא את העגלה ששימשה את האחיין לפני חמש שנים בעוד שלשני ברור שהרך הנולד יתפתח היטב רק בעגלת דה לוקס יד ראשונה.

במילים אחרות, It's not all about the money, וכדאי לדבר על זה.

חג אהבה שמח!

היכנסו לקבלת מידע נוסף אודות ייעוץ זוגי

תחומי מומחיות:
זוגיות

אנשי מקצוע בתחום

זוגיות

עוד מאמרים שיעניינו אותך