חיפוש

חשיפה ושחרור אמונות-מייצרות-דחק בטיפול בשיטת EFT

מנשה כהן ואורי רוזנצווייג

מבוא

המאמר הנוכחי מתאר מערכת אמונות או מחשבות שליליות אשר פועלות כגורם דחק (stressor), כפי שעלו ונרשמו במהלך פגישות טיפוליות בשיטת ה-EFT או Emotional Freedom Technique. שיטה זו מהווה טכניקה לשחרור רגשי, כאשר במסגרת הטיפול השחרור מלחץ נפשי מתבצע במישור הרגשי, הגופני והקוגנטיבי. במהלך הטיפול, מופיעות האמונות של המטופל כמערכת מגובשת של התניות אשר יוצרות לחץ נפשי. כדי להשתחרר מלחץ זה ולהירגע, המטופל חש שהוא כפוי לפעול באופן מסוים ולעמוד בציפיות ובחוקים פנימיים שהתגבשו אצלו במהלך התפתחותו. במוקד המאמר עומד תהליך טיפולי מעניין במסגרתו השחרור האנרגטי והחשיפה של אמונות-מייצרות-הלחץ (כלומר, יציאתן לאור וביטוין המודע), מתרחש במקביל ובאופן כמעט בו זמני, כאשר אמונה אחת מוציאה החוצה לתודעה אמונות נוספות בזרימה אסוציאטיבית. היבט נוסף, בעל ערך ישומי- קליני אשר מתגלה מתוך חשיפת האמונות בטיפול המתואר, הוא שהן מאורגנות בתוך מערכת או רשת (network) של אמונות הקשורות זו בזו. בוודאי אפשר להניח שבשלב בו מתהוות האמונות, הן נקשרות זו בזו, מחזקות זו את זו, וביחד מייצרות ומקיימות מעגל משוב שלילי של לחץ נפשי, אשר מתעורר בקלות במצבים יומיומיים שונים. המאמר כולל גם דיווח אינטרוספקטיבי של המטופל לאחר שהתנסה בשיטת ה-EFT, אודות החוויה שלו ממהלך הטיפול.

באופן רחב, ניתן לומר כי המשותף לשיטות שונות בפסיכותרפיה הוא תהליך החשיפה והגילוי של גורמים השוכנים מתחת לפני השטח ומביאים למצוקה רגשית כגון חרדה, דיכאון, הימנעות או התמכרות. בגישה הפסיכו-דינמית, אינטרפרטציה של ההעברה וההשלכה של המבע הרגשי והמילולי של המטופל, אמורה לאפשר לו לפתח מודעות למה שמפעיל אותו וכך להשיג עבורו שחרור רגשי ולהוביל אותו לשינוי. בגישה הרוג'ריאנית, המטופל מגיע לגילוי וקבלה עצמית בעזרת קבלה ואמפטיה בלתי מותנות מצד המטפל. בגישה הקוגניטיבית, המטפל חוקר את ההנחות האי-רציונליות (Ellis, 1977) או את דפוסי המחשבה השליליים (Beck ,1976), כדי להעלותם לפני השטח ובכך לאפשר עבודה על שינוי. זאת, על ידי הצגת שאלות ישירות שמזמינות את המטופל להיות מעורב בטיפול, על ידי התבוננות במחשבות ב"כאן ועכשיו" בזמן שהוא מוטרד, או באמצעות ניסויים התנהגותיים במפגש עצמו שמעוררים מצבים בעייתיים מחיי היומיום של המטופל (סקוט, וילאמס ובק, 1995). כלומר על אף שמדובר בגישות שונות, המטרה הסופית דומה וכוונתה להגדיל את מידת הרווחה הנפשית המתאפשרת למטופל בחייו. מכנה משותף נוסף בין גישות טיפול שונות, היא ההבנה שהנחות ואמונות מסוימות הן "אוטומטיות", אמיתות מובנות מאליהן, ולכן השפעתן המגבילה אינה מודעת לסובייקט. לפיכך, מטרת הטיפול היא להפוך את האמונות למודעות ומפורשות כדי שניתן יהיה לטפל בהן.

המאמר הנוכחי מציג טכניקה נוספת שמטרתה זהה, שיטת ה-EFT, ומתאר את תהליך החשיפה של מערכת אמונות בלתי אדפטיביות של מטופל הסובל מחוויית דחק במצבי חיים שונים. שיטה חדשנית זו פותחה ע"י גרי קרייג (Creig, 1998) ויעילותה הודגמה והוכחה בטיפול במצבי דחק וטראומה, בפוביות ספציפיות ובבעיות בריאות של גוף-נפש. ההיסטוריה, הרציונל והטכניקה מתוארים בהרחבה במאמרים קודמים של מרכוס (2006) ומרכוס וכהן (2009). בקצרה, הטכניקה כוללת התמקדות בקוגניציות אשר מבטאות את מצוקת מטופל, בהקשרן לאירועי חייו, ובגיבוש מערכת קוגניציות אלטרנטיבית ויעילה יותר. זאת, תוך כדי תיפוף (taping) במספר נקודות על פני מרדיאנים שונים בגוף (מסלולי אנרגיה לאורך הגוף בהתאם למיפוי הרפואה הסינית), במטרה להביא לשחרור אנרגטי. הנחת היסוד בטיפול זה היא שמצוקה נפשית, ולפעמים מצוקה גופנית, קשורה בהפרעה במערכת האנרגטית ושהטיפול הוא בעצם שחרור אותה הפרעה אנרגטית כך שהמטופל חווה מחדש זרימה אנרגטית במערכות הגוף-נפש שלו ומשתחרר מן המצוקה. למשל, המטופל יזהה קוגניציה המבטאת מצוקה רגשית כדוגמת "אני נלחץ בבחינות מיון" ובהמשך התהליך הטיפולי יאמץ קוגניציה חלופית כדוגמת "אני אוהב ומעריך את עצמי, למרות שאני נלחץ מבחינות מיון". ביטוי קוגניציות אלו ילווה בתיפוף במרדיאנים והתהליך יחזור על עצמו מספר פעמים. כאשר המטופל אומר את המשפט ומתופף בנקודות המפתח, הוא קשוב לתכנים נוספים שמופיעים בתהליך (למשל, ביקורת מצד ההורים, הרגשת כשלון בעבר וכיו"ב). 

מערכת אמונות מייצרות דחק

פירוט האמונות המובאות להלן, לקוחות מרישום של שתי פגישות טיפוליות שנעשו בטכניקה של EFT, במסגרת פסיכותרפיה של כשלוש שנים בגבר בתחילת שנות השלושים לחייו - אורי. סיבת הפנייה הראשונית של המטופל, הייתה חוויה מתמשכת ויומיומית של לחץ נפשי, על רקע טראומות שעבר בגיל ההתבגרות. מרגע שהמטופל התחיל להשתחרר רגשית, נוצרה זרימה של אסוציאציות חופשיות באמצעותה ניתן היה להתבונן, יחד עם המטופל, על הקישורים התוך-נפשיים שלו ובהמשך להגיע לתובנות מעמיקות יותר להמשך הטיפול, כפי שיהיה ניתן לראות גם בדיווח העצמי של המטופל עצמו.

"אם לא אציב את הציפיות הגבוהות ביותר לעצמי אהיה כשלון מוחלט"

המטופל אורי האמין כי אם לא יציב את הציפיות הגבוהות ביותר לעצמו, הוא יהיה כישלון מוחלט. אמונה זו נקשרה במספר אמונות נוספות, כמו גם וריאציות של אותה אמונה: אני אהיה כשלון מוחלט לא רק עכשיו, ברגע זה, אלא בכל מעשי בעתיד, אני פוחד שאעבור ל-MODE של זלזול מצד אחרים; אם לא אתאמץ, לא אממש את הפוטנציאל שבתוכי. ייתכן שגם במאמץ קל אשיג תוצאות מעולות יחסית לאחרים אבל הבעיה במקרה כזה, תהיה שאני אסיק מכך, שאין עליי להתאמץ ולהשתדל בכלל, וכך בנושאים או במקרים, בהם עליי להתאמץ יותר, על מנת להשיג הישגים מעולים, אני אכשל. אם לא אתאמץ הפעם, הסיכוי שגם אגרר לאי התאמצות בפעמים הבאות יגבר. לכן, עדיף שאתאמץ הפעם, על מנת שהסיכוי שאתאמץ בפעמים הבאות יגבר; הורי חששו שאני עצלן, או שאני עלול להיות עצלן, כי מי שמתעצל פעם אחת, יש סיכוי גדול יותר שיתעצל בעתיד; עליי להיות מוכן לכל צרה שלא תבוא. משמעות הדבר שעליי לדעת להתמודד עם כל מצב שיצוץ או יקרה, רצוי בצורה הטובה ביותר, כדי לצמצם את הסיכוי שאכשל. עלי להיות מוכן לכל אפשרות, לדוגמה, מחר, ביום הראשון שלי בעבודה חדשה, אם לא אהיה מוכן לעבודה החדשה מחר, אני אאבד שליטה. לבוס החדש שלי אין זמן מחר לפגוש אותי כדי לתת לי את המידע הדרוש לתפקיד שלי. מאחר שאני תלוי בו, אני אהיה חסר אונים; הרגשתי נורא כשהייתי תלוי באבי בילדות שלי, הייתי ממש חסר אונים ואבוד כשאמי הייתה חולה ונפטרה מסרטן.

הדברים מדברים בעד עצמם ומאפשרים להתרשם מהקשר המותנה אשר מתקיים בין מערכת האמונות והשפעתן שמתבטאת בלחץ הנפשי שחווה המטופל. ניתן להתבונן באמונות אלה דרך המודל של (Beck, 1976) ולזהות כמה מהטעויות הלוגיות בחשיבה שבק מצביע עליהן כאשר הוא דן בדפוסי מחשבה שליליים: הכללת יתר, הפשטות סלקטיביות, הפרזה, ייחוס אישי מוגבר וחשיבה של שחור-לבן. בחרתי לא לחקור ולא לשקף את הלוגיקה של האמונות באופן הזה, כדי לא להעצים את הממד השכלתני בתקשורת עם אורי, וחתרתי יותר לשחרור רגשי וליצירת תנאים לאסוציאציות חופשיות. שיטת ה-EFT אינה מבוססת על חקירה משותפת של מערכת האמונות והכשלים המובנים בתוכה; היא מגיעה לתוצאה של חשיפת האמונות ומודעות אליהן, תוך כדי התיפוף ותוך כדי השחרור הרגשי - התרחשות בו זמנית של גילוי, מודעות ושחרור, בתהליך נמשך וחוזר שבו גם המטפל וגם המטופל יכולים להיות מופתעים מהתכנים המתגלים.

מסקנותיי המעשיות והתיאורטיות ממערכת האמונות המתוארת לעיל נחלקות למספר רבדים. ראשית, נראה כי מדובר בתהליך למידה בו החזרות יוצרות ומחזקות התניה של מחשבות-רגשות-התנהגות, אשר מובילות למעגל משוב שלילי של לחץ נפשי, אותו חווה המטופל כאיום בו הכל כפוי ובלתי נמנע. הלחץ הנפשי מציף את המערכת האוטונומית, Fight or Flight, הפועלת במצב זה במתכונת של תגובת חירום. שנית, ניתן להתבונן בחיבורים ובהתניות הלוגיות שמחזקות את האמונות כמבנה בו כל מחשבה היא מסקנה הכרחית. הדבר הבא לידי ביטוי למשל בטרמינולוגיה בה המטופל עושה שימוש, "אם לא - אז", "בגלל שכך - אז כך". במקביל לטרמינולוגיה עצמה, הדבר משמר סט של אמיתות פסיכולוגיות בהן קיים הכרח, איום או מצב חירום. באופן הזה לדברים יש כוח של סמכות סוגסטיבית של כלל או חוק, עם תחזית או נבואה שלא ניתן להימלט מהן. לבסוף, התוצאה של תהליכים אלה היא הצפה רגשית ואנרגטית מתמדת וכפייה להיענות לצפיות פנימית בלתי פוסקות כדי לחוות הרגעה בטווח המיידי. חשוב לציין שההקלה ארוכת הטווח מהלחץ הנפשי, עשויה להיות מורגשת בשלב מאוחר יותר, לאחר שהעבודה הפעילה והמרוכזת בטכניקת EFT נפסקת ונותר זמן לעיכול, הטמעה ואינטגרציה. בשלב זה יכול להיווצר "חלל", בעקבות היעדר המתח והריגוש התמידי שמלווים את חוויית הלחץ הנפשי. זהו זמן מתאים להצעה של אמונות מחזקות שיכולות לבוא מתוך האני הפנימי האמיתי והצורך של המטופל, או מתוך הצעות של המטפל, כדוגמת "אני מצליח להירגע ולעמוד במשימות". מטרתו של תהליך זה היא להטמיע דפוסי חשיבה יעילים יותר או מכווני מטרה, אשר ימלאו את מקום העיסוק האינטנסיבי בדפוסים מזיקים.

נושאים נוספים שיכולים לעניין אותך:

ο האימון האוטוגני – טכניקת ההרגעה היעילה שלא הכרתם

ο אתגרי הטיפול הקוגניטיבי התנהגותי בעידן הקורונה

ο הסקס כבר משתפר מעצמו: מהו טיפול זוגי ממוקד רגש (EFT) וכיצד הוא מסייע לפיתרון בעיות מיניות בזוגיות

דיווחו של המטופל אורי

בפעם הראשונה שמנשה, המטפל שלי, הציג בפני את השיטה, הייתי בתקופה שלפני התחלה במקום עבודה חדש, לאחר תקופה ארוכה בה עבדתי במקום אחד. ספרתי לו על האינטואיציות השליליות שהיו לי לגבי המקום החדש, על הפחד שדברים לא יסתדרו טוב ובכלל שיקרו דברים רעים. בתגובה לכך, הוא הציע לנסות שיטה חדשה. המזל הגדול שהיה לי שמצאתי את מנשה בתור מטפל, היה שדי מההתחלה הוא הצליח לנסוך בי תחושת ביטחון, בניגוד לספקנות התמידית שמנקרת במוחי. תחושת הביטחון עזרה לי להיות פתוח ולהתמסר בטיפול, בין היתר, גם לשיטה החדשה. מנשה הרגיש את הצורך להתנצל ולהסביר שהשיטה קצת מוזרה, תוך כדי שהוא התחיל להדגים לי כיצד והיכן מתופפים. למרות שאני אדם די שיפוטי, בחדר הטיפול אצל מנשה שום דבר לא נראה לי מוזר או יוצא דופן, ולכן מירב תשומת הלב שלי הייתה מופנית להנחיותיו. תוך כדי שתופפתי, הייתי צריך לנסח משפט, שיתאר את החשש שהיה לי בנוגע לעבודה החדשה. תוך כדי מעבר מנקודה לנקודה במקומות אחדים בחלק הגוף העליון, המשפט עבר סינון ועריכה מחדש, מאחר שיצר זרימה אל התודעה של אסוציאציות ותפיסות שהיו מושרשות עמוק בתוכי בקשר לאותו חשש ראשוני. תהליך התיפוף והחזרה על המשפט, יצר מעין סנכרון ותזמור בין תפיסות ואסוציאציות שנצרבו ונקברו בתוך הארכיון הרגשי של הגוף שלי לבין העולם המודע, בו הם נחשפו ואפשרו לנו להתבונן בהם בטיפול בצורה מפוכחת.

המשפט הראשוני עמו יצאנו לדרך, היה בנוי כמשפט המתאר קשר לוגי בין סיבה לתוצאה, בצד חיווי של קבלה עצמית - "אני אוהב ומעריך את עצמי, למרות שאני מפחד שאם לא אצליח לרצות את הבוס החדש שלי, יהיה לי רע בעבודה". הדיאלוג שנוצר בין התפיסות שהחלו לבעבע מהעולם הרגשי הפנימי שלי לבין ההיגיון והמודע, הביא לשינוי מתמיד של המשפט, וכך חשף בפני המודע עוד ועוד אסוציאציות ותפיסות חבויות, אשר השפיעו באופן בלתי מובן על הדרך בה אני רואה, מפרש וחי את המציאות. לדוגמה "אם לא אצליח לרצות את הבוס שלי הוא יהיה מאוד מאוכזב ולא יעריך אותי, ואם הוא לא יעריך אותי יהיה לי רע בעבודה" וכן הלאה. בתוך תהליך החזרה והחשיפה של אמונות פנימיות, יצר התיפוף והמעבר על נקודות שונות בגוף באופן מחזורי מעין מערבולת של צלילים, תחושות ורגשות, שמעצם היווצרותה הביאה אצלי לתחושת שחרור והקלה. חשתי, כי כאשר ניתן היה להתחבר ולהתמסר, כמובן עם קצת מזל, יכולה הייתה פתאום לצוף לתודעה תפיסת עולם קרדינאלית, שהתחבאה עד כה, ועצם יציאתה לאור שיחרר את הגוף שלי מכבליה, ופתח אותו לחשיבה מחדש בנוגע לתובנות הטבועות בתוכי. בעיני, זאת היא אולי החוויה המשחררת האולטימטיבית של השיטה. לתחושתי, המערבולת והמקצב שנוצרו במהלך התיפוף, ממשיכים לעבוד כמו אולטרסאונד, גם לאחר שמפסקים לתופף וחוזרים לחיים הרגילים.

דיון

הטיפול באורי בטכניקת ה-EFT נמשך פגישות אחדות ונראה שנשא תוצאות בשני מישורים: [א] חלה ירידה ברמת הלחץ והמתח הנפשי, כך שהמטופל יכול היה לתפקד ואף להפיק תועלת כאשר אותו הלחץ שימש ככוח מדרבן; [ב] האמונות נעשו פחות "טעונות" רגשית ואנרגטית, ואולי פחות מחוברות או מחוזקות זו בזו, כך שפוטנציאל עירור הלחץ בהשפעת ההפעלה של רשת האמונות הוא קטן יותר. בדיקה חוזרת של הרגשת המטופל ביחס לאמונות שתוארו לעיל, לאחר חודשים אחדים מן הטיפול הראתה שלמרות שהן קיימות עדיין כקוגניציה, הן אינן טעונות רגשית באותה מידה או בכלל לא. מבחינה זו הושגה מטרת חשיפת האמונות ושחרורן באמצעות טכניקת ה-EFT.

מתיאור המקרה המובא במאמר, נראה כי הטיפול בטכניקת ה-EFT מאפשר לטפל באמונה מרכזית אחת ובעקבות הטיפול בה יכול להתרחש שחרור מאמונות מלחיצות אחרות מתוך מערכת האמונות. אפשר לנסח זאת במונחים של "מערכת או רשת אמונות" (network of beliefs system), הקשורות זו בזו. כאשר עבודה על אחת האמונות משפיעה על השאר, משחררת את המטופל או מביאה למודעות אמונה אחרת הדורשת תשומת לב. קרייג (2008), מפתח השיטה, מתאר את חשיפת האמונות כתהליך בילוש והרכבה של תצריף ומציע תהליך חקירה שמטרתו להגיע לאמונות מרכזיות (core issues). מודעות המטפל לקיומן של אמונות מרכזיות, מאפשר טיפול חופשי יותר בחלקי התצריף השונים. במערכת האמונות שתוארה, נושאים מרכזיים קשורים לחוויית או אשליית התלות המוחלטת באחרים בנסיבות מסוימות ולגורליות והמוחלטות של התוצאות הצפויות אם תתרחש או לא תתרחש סיטואציה מסוימת. בפועל, ניתן לטפל במחשבה-אמונה, כביכול צדדית, שעולה בזמן הפגישה, וטיפול זה מושך עוד ועוד אמונות החוצה למודעות, וכביכול "פורם" או משחרר, רשת שלמה של אמונות המוביל לבהירות ומיקוד גדלים והולכים באמונות יסוד מכשילות. על פניו, נראה כי זה הוא בדיוק התהליך שהתרחש במפגשי ה-EFT בטיפול באורי.

על הכותב - מנשה כהן

פסיכולוג קליני, מומחה לטיפול בפוסטראומה, חרדה ולחץ נפשי, בעל הכשרה ורישיון להיפנוזה. עושה שימוש בטכניקות חדשניות לשחרור מצוקה בגוף-נפש, עבודה עם דמיון, תרגול הרפיה, מדיטציה והתבוננות.

מקורות

מרכוס נ. [2006]. שילוב טכניקת EFT בתהליך הפסיכותרפיה. פסיכולוגיה עברית. 

מרכוס נ. וכהן מ. [2009]. פסיכולוגיה האנרגיה ושיטת ה Emotional Freedom Technique: היסטוריה, רציונל ויישום בפסיכותרפיה. פסיכולוגיה עברית 

סקוט, ג'.וויליאמס, ג'.מ.ג' ובק. א. [1995].תרפיה קוגנטיבית עקרונות והדגמות. הוצאת ספרים "אח" בע"מ.

Beck,A.T.[1976]. Cognitive therapy and the emotional disorders, New York: International University Press.


Craig,G.[1998].Emotional Freedom Technique: the manual. Sea Ranch,Ca

Craig,G.[2008].The anatomy of Emotional issue. EFT Intermediate Library, Tutorial No. 5.


Ellis,A [1977]. Handbook of Rational-Emotive Therapy, with Russell Greiger & contributors. NY: Springer Publishing, 1977

טיפול מיודע פסיכדליה
הרנסאנס הפסיכדלי רק הולך ומאיץ, הפופולריות והנגישות של פסיכדלים ומשני תודעה אחרים הולכת וגדלה, ולאור כך גם הצורך במטפלים עם רקע וארגז כלים מתאימים, שלא נבהלים ממטופלים שמתמשים בחומרים
אילנה פז, מיכאל הופמן ומיכאל פיין, תל אביב
החל מה- 30.5.24
התוכנית ללימודי פסיכותרפיה ממוקדת אובדן ושכול
מהרו להירשם- מקומות אחרונים! התוכנית מבוססת על ניסיון וידע רב אשר נצבר בארץ ובעולם, מתקיימת בהוראת מיטב המומחים המובילים בתחום ומותאמת למרחב החברה הישראלית.
נט"ל בשיתוף אונ' בר אילן, תל אביב
שנה"ל תשפ"ה
תוכנית הכשרה לטיפול מיני בגישה פסיכודינמית
מטרות תוכנית לימודי טיפול מיני בבר אילן לספק ידע תיאורטי ויישומי בנושאי המין והמיניות אגב שימת דגש על השילוב בין אינטימיות לבין גוון תרבותי, התמקדות בזולת, בזוג ובקהילה.
ביה"ס לעבודה סוציאלית, אונ' בר אילן, רמת גן
שנה"ל תשפ"ה
תוכנית הכשרה בפסיכותרפיה ברוח פסיכולוגיית העצמי
התוכנית מיועדת להקניה שיטתית ומעמיקה של היסודות התיאורטיים והקליניים של פסיכולוגיית העצמי הפסיכואנליטית ושל דרכה הייחודית בהבנת נפש האדם וריפוייה.
איגוד ישראלי לפסיכולוגיית העצמי ולחקר הסובייקטיביות, לוד
שנה"ל תשפ"ה
השתלמות יוני 2024
בחודש יוני הקרוב תיפתח השתלמות נוספת ללימוד המודל לטיפול בהפרעות חרדה והפרעות הקשורות לדחק ופוסט טראומה. בהשתלמות תהיה התייחסות להתערבויות במצבי חירום והתמודדות עם פניות בזמן מלחמה.
See Far CBT , גבעת שמואל
החל מה- 30/05/2024
החלה ההרשמה לתוכניות ללימודי ליבה בפסיכותרפיה פסיכואנליטית
החלה ההרשמה לתוכניות ללימודי ליבה בפסיכותרפיה פסיכואנליטית תשפ"ה
מרכז ויניקוט, בתל אביב
שנה"ל תשפ"ה
הדרכה בפסיכותרפיה מעמדה אינטגרטיבית
קבוצת למידה מקוונת: פרופ' אוריה תשבי וד"ר אסתר במברגר
מכון מפרשים, אונליין
החל מה- 02/05/2024
דרוש עורך תוכן בעל תואר שני טיפולי
אתר בטיפולנט מחפש עורך.ת תוכן
בטיפולנט
לטפל מתוך כאב - יום עיון לאנשי מקצוע בתחום הטיפול והשיקום
ד״ר שרון זיו ביימן, פרופ׳ דנה אמיר, ד״ר יעל מאיר, ד״ר רננה שטנגר אלרן, גב׳ שני לנדאו, ד״ר ליאור גרנות, ד״ר דנה מור, ד״ר מרים גולדברג
מכון מפרשים, תל אביב
02/05/2024
סדנה למטפלים: פסיכולוגיה של התעללות
הסדנה תעסוק במערכות יחסים מרעילות בהן מתקיימת התעללות פסיכופתית/נרקיסיסטית ובתהליך ההחלמה מקשרים כאלו בחדר הטיפולים.
מכון מרווה, אונליין
החל מה- 02/05/2024
עבודה אנליטית ויצירה הדדית של נפשות: מבטים על התאוריה והקליניקה של תומס אוגדן
מרצים: ד"ר בעז שלגי, קובי אבשלום, מיכל ארוך תמיר וד"ר שמשון ויגודר. מנחה: נעמה גרינולד
מכון מפרשים, אונליין
10/05/2024
טיפול מיודע פסיכדליה
הרנסאנס הפסיכדלי רק הולך ומאיץ, הפופולריות והנגישות של פסיכדלים ומשני תודעה אחרים הולכת וגדלה, ולאור כך גם הצורך במטפלים עם רקע וארגז כלים מתאימים, שלא נבהלים ממטופלים שמתמשים בחומרים
אילנה פז, מיכאל הופמן ומיכאל פיין, תל אביב
החל מה- 30.5.24
התוכנית ללימודי פסיכותרפיה ממוקדת אובדן ושכול
מהרו להירשם- מקומות אחרונים! התוכנית מבוססת על ניסיון וידע רב אשר נצבר בארץ ובעולם, מתקיימת בהוראת מיטב המומחים המובילים בתחום ומותאמת למרחב החברה הישראלית.
נט"ל בשיתוף אונ' בר אילן, תל אביב
שנה"ל תשפ"ה
תוכנית הכשרה לטיפול מיני בגישה פסיכודינמית
מטרות תוכנית לימודי טיפול מיני בבר אילן לספק ידע תיאורטי ויישומי בנושאי המין והמיניות אגב שימת דגש על השילוב בין אינטימיות לבין גוון תרבותי, התמקדות בזולת, בזוג ובקהילה.
ביה"ס לעבודה סוציאלית, אונ' בר אילן, רמת גן
שנה"ל תשפ"ה
תוכנית הכשרה בפסיכותרפיה ברוח פסיכולוגיית העצמי
התוכנית מיועדת להקניה שיטתית ומעמיקה של היסודות התיאורטיים והקליניים של פסיכולוגיית העצמי הפסיכואנליטית ושל דרכה הייחודית בהבנת נפש האדם וריפוייה.
איגוד ישראלי לפסיכולוגיית העצמי ולחקר הסובייקטיביות, לוד
שנה"ל תשפ"ה
השתלמות יוני 2024
בחודש יוני הקרוב תיפתח השתלמות נוספת ללימוד המודל לטיפול בהפרעות חרדה והפרעות הקשורות לדחק ופוסט טראומה. בהשתלמות תהיה התייחסות להתערבויות במצבי חירום והתמודדות עם פניות בזמן מלחמה.
See Far CBT , גבעת שמואל
החל מה- 30/05/2024
החלה ההרשמה לתוכניות ללימודי ליבה בפסיכותרפיה פסיכואנליטית
החלה ההרשמה לתוכניות ללימודי ליבה בפסיכותרפיה פסיכואנליטית תשפ"ה
מרכז ויניקוט, בתל אביב
שנה"ל תשפ"ה
הדרכה בפסיכותרפיה מעמדה אינטגרטיבית
קבוצת למידה מקוונת: פרופ' אוריה תשבי וד"ר אסתר במברגר
מכון מפרשים, אונליין
החל מה- 02/05/2024
דרוש עורך תוכן בעל תואר שני טיפולי
אתר בטיפולנט מחפש עורך.ת תוכן
בטיפולנט
לטפל מתוך כאב - יום עיון לאנשי מקצוע בתחום הטיפול והשיקום
ד״ר שרון זיו ביימן, פרופ׳ דנה אמיר, ד״ר יעל מאיר, ד״ר רננה שטנגר אלרן, גב׳ שני לנדאו, ד״ר ליאור גרנות, ד״ר דנה מור, ד״ר מרים גולדברג
מכון מפרשים, תל אביב
02/05/2024
סדנה למטפלים: פסיכולוגיה של התעללות
הסדנה תעסוק במערכות יחסים מרעילות בהן מתקיימת התעללות פסיכופתית/נרקיסיסטית ובתהליך ההחלמה מקשרים כאלו בחדר הטיפולים.
מכון מרווה, אונליין
החל מה- 02/05/2024
עבודה אנליטית ויצירה הדדית של נפשות: מבטים על התאוריה והקליניקה של תומס אוגדן
מרצים: ד"ר בעז שלגי, קובי אבשלום, מיכל ארוך תמיר וד"ר שמשון ויגודר. מנחה: נעמה גרינולד
מכון מפרשים, אונליין
10/05/2024