תפריט נגישות
Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.

תחושת משמעות בעבודה - מה זה עושה לנו?

תחושת משמעות בעבודה - מה זה עושה לנו?

צוות בטיפולנט

תרגום מאמרה של Kirsten Weir

"אז מה את/ה עושה?"
"איפה הוא/היא עובד/ת?"

שאלות אלו עולות תוך זמן קצר במפגשים חברתיים וכאשר אנו מנסים לקבל רושם ראשוני על אדם זר - עדות לכך שהתחום התעסוקתי מהווה מרכיב מרכזי בחיינו ובתחושת הזהות שלנו. למרות מרכזיותו של תחום עיסוקנו, מחקר שנערך בארצות הברית בשנת 2013 מצא כי רק 30% מהאנשים חוויים תחושות של מעורבות עמוקה, מחויבות ותשוקה לתחום עיסוקם. 70% הנותרים העידו על עצמם כ"לא מרגישים מעורבות" או כ"בלתי מעורבים באופן אקטיבי" במקום עבודתם.

באופן לא מפתיע, לתחושות אלו יש השפעה הן על העובד עצמו והן על הארגון בו הוא עובד. כך, למשל, נמצא כי תחושת משמעות בעבודה קשורה במוטיבציה גבוהה יותר, תחושת העצמה אישית, התפתחות קריירה, סיפוק בעבודה, רמת ביצועים, סיפוק אישי וירידה בהיעדרויות וברמת הלחץ של העובד.

לעומת זאת, נמצא כי עובדים אשר אינם מעורבים באופן אקטיבי נוטים לצריכת זמן מוגברת של מנהליהם, לגניבות ממקום העבודה, להשפעות שליליות על קולגות, לריבוי היעדרויות ולהתנהלות המביאה לאובדן לקוחות. ההערכה היא כי דפוסים אלו עולים לחברות אמריקאיות 450-550 ביליון דולרים מדי שנה!

פסיכולוגים תעסוקתיים מצביעים על כך שתחושת משמעות בעבודה היא אחד הגורמים המשפיעים על מידת מעורבותו של העובד במקום עבודתו. תחושת משמעות זו עשויה לנבוע ממקורות שונים עבור אנשים שונים. כך, למשל, איש אקדמיה יכול לחוות את עבודתו המחקרית כמשמעותית ביותר בעוד שאדם אחר יחווה תחושת משמעות רק במסגרת תעסוקתית בה הוא חש כי הוא מסייע ותורם על בסיס יומי. בהתאם, בספר "מטרה ומשמעות במקום העבודה" אשר פורסם בשנת 2013, תוארו דרכים שונות המספקות תחושת משמעות לאנשים שונים. בין היתר נמצא כי אנשים חוו את מקום עבודתם כמשמעותי מאחר וסיפק מקור הכנסה למשפחתם, היווה קרקע לפעילות חברתית ופעילות פנאי מעבר לשעות העבודה או ביטא את התקדמותם האישית והישגיהם. אחרים חשו כי תחושת המשמעות נבעה מקשריהם הבין אישיים עם קולגות, ואחרים ביטאו אמונה רבה בחשיבות המערכת בה עבדו. באופן כללי, נמצא כי כאשר מקום העבודה נחווה כתורם ומסייע לא רק לעובד עצמו אלא גם לאחרים, הוא נחווה כמשמעותי במיוחד.

באופן לא מפתיע, מחקרים מצביעים על כך שתחושת משמעות בעבודה קשורה בתחושת סיפוק ממקום העבודה. עם זאת, מעניין לגלות כי תחושת משמעות היתה קשורה באופן חזק יותר למיעוט היעדרויות ממקום העבודה ביחס לתחושת סיפוק ממקום העבודה. כמו כן, נמצא כי תחושת המשמעות השפיעה גם היבטים חיים מרכזיים אחרים: אנשים שחשו כי עבודתם משמעותית חשו כי חייהם מספקים יותר באופן כללי, ונטו פחות לסבול ממצבי דיכאון.

למעשה, תחושת משמעות אישית וחיבור עמוק לעבודה מיתנו את השפעתם של תנאי עבודה בינוניים. כך, למשל, נמצא כי עובדי גני חיות מדווחים על תחושות משמעות, הנאה וסיפוק גבוהות במיוחד למרות משכורותיהם הנמוכות באופן יחסי, ואפשרויות הקידום המוגבלות שלהם. לממצא זה, כמובן, יש גם משמעות שלילית מאחר ותחושה של עובד כי "נולד לעבודה הזאת" הופכת אותו פגיע יותר לניצול, הקרבה אישית מוגזמת והשקעת יתר במקום העבודה.

באופן כללי, נמצא כי תחומי עיסוק מסוימים נטו להיות מקושרים יותר לתחושת משמעות. כך, למשל, אנשים העובדים בתחומי הבריאות ובעמותות ללא מטרות רווח נוטים לחוות תחושת משמעות גבוהה יותר, ואנשים העובדים במשרדם ממשלתיים אמריקאים מדווחים על תחושה גבוהה יותר של הגשמת ייעוד אישי ביחס לעובדים במשרות דומות בסקטור הפרטי. למרות זאת, פסיכולוגים טוענים כי עבודות ספציפיות אינן משמעותיות יותר מאחרות באופן אובייקטיבי, אלא שאנשים נוטים לחוש תחושת משמעות חזקה יותר כאשר עבודתם משפיעה על אחרים ותורמת להם, וכאשר הם חשים כי הם משתמשים בעבודתם בכישוריהם המיוחדים.
ממצא מעניין, ובוודאי מפתיע עבור חלק מאיתנו, הוא שתחושת משמעות לא נמצאה קשורה במשכורת: מחקר מצא כי עובדים בוגרי קולג' דיווחו על תחושת מעורבות נמוכה יותר ביחס לעובדים עם השכלה נמוכה יותר, על אף שבוגרי הקולג' הרוויחו יותר.

כיצד להפוך את עבודתך למשמעותית יותר?

פעמים רבות אנו חושבים כי הדרך לשפר את תחושת המשמעות במקום העבודה היא לשנות את מקום העבודה, אך בפועל קיימות דרכים נוספות. פסיכולוגים מציעים כי קיימות שלוש דרכים מרכזיות לשיפור תחושת המשמעות מבלי לעזוב את מקום העבודה:

שינוי משימות: כמעט לכל עובד יש מרחב תמרון מסוים במקום עבודתו, אשר מאפשר לו להרחיב את העיסוק בהיבטים מעניינים ומשמעותיים יותר עבורו. כך, למשל, מורה או מרצה אשר חשים כי אינטראקציה עם תלמידים או סטודנטים היא אחד ההיבטים המספקים ביותר של העבודה, יכולים להקצות יותר זמן למפגשים אישיים על חשבון פעילות בית ספרית או מדעית.

שינוי היחסים במקום העבודה: יחסים בין אישיים חיוביים ומספקים יכולים לשפר משמעותית את תחושת המשמעות והחיבור האישי למקום העבודה. כך, התרחקות מעובדים "מרעילים" וממורמרים ונקיטת יוזמה שתביא לשיתופי פעולה או הידוק הקשר עם קולגות חיוביים ומעוררי עניין והשראה - יכולים לתרום משמעותית לתחושת הסיפוק והמשמעות. למעשה, אפילו הקפדה על הפסקות קפה עם קולגות מוערכים וחיוביים יכולה לשפר את חווית המשמעות בעבודה.

הבניה קוגניטיבית: לפעמים, אפילו שינוי של האופן בו אנו חושבים על מקום העבודה יכול לשפר את תחושת המשמעות והחיבור. כך, למשל, אנו יכולים להזכיר לעצמנו למי, בסופו של דבר, העבודה שלנו תורמת ואילו ערכים היא משרתת בשורה התחתונה.

מקורות

More than job satisfaction. Kirsten Weir. Monitor on Psychology, American Psychological Association, December 2013, page 41-44

אנשי מקצוע בתחום

ייעוץ ארגוני

עוד מאמרים שיעניינו אותך