תפריט נגישות
Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.

רווקות מאוחרת - יש מה לעשות

רווקות מאוחרת - יש מה לעשות

צוות בטיפולנט

הדודות כבר התייאשו מהם ואפילו הסבתות כבר הפסיקו לשאול עם מי הם מגיעים לאירועים משפחתיים. לא, הם ממש לא "בעייתיים": יש להם עבודה טובה ומספקת, תואר אקדמי, הופעה מטופחת, חיים חברתיים עשירים ותחומי עניין מפותחים, והדבר היחיד שחסר להם הוא קשר זוגי. הוסיפו לתמונה הזאת תסכול ותהיות לגבי "מה אצלי לא בסדר" ותקבלו את תמונת הרווקות הממוצעת של תקופתנו.

זוג או פרט - רווקות מאוחרת והגורמים לה

רווקות מאוחרת היא תופעה המאפיינת את התקופה המודרנית. עד לפני כמה עשרות שנים, נישואין היו המסלול היחידי להבטחת הכנסה מספקת ולהקמת משפחה, ואנשים רבים נישאו משיקולים פרקטיים וכחלק מנורמה חברתית אחידה וברורה. בעשרות השנים האחרונות התרחשו מהפכות חברתיות משמעותיות אשר שינו את התפיסה המינית, את מעמדן הכלכלי של נשים ואת ההתבוננות על מוסד הנישואין וההורות. מהפכות אלו הרחיבו את האפשרויות וכיום הן מאפשרות דרכי חיים אשר היו בלתי אפשריות בעבר: כיום, גם אישה בודדה או זוג הומוסקסואלי יכולים להביא ילדים, נשים יכולות לחיות באופן עצמאי ללא תלות כספית בגבר מפרנס וכן הלאה.

נשמע נהדר מהבחינה החברתית וההומנית? אולי, אבל מחירה של הגדלת חופש הבחירה היא הקלות הבלתי נסבלת של הבדידות.

עם ירידת קרנו של מוסד הנישואין כדרך היחידה להתקיים בכבוד, החלו לחדור לחיפוש הזוגי מוטיבציות חדשות ככמיהות רומנטיות ("להתחתן מאהבה") וציפיות לקשר הכולל רכיבים של שיתוף, קרבה וחברות אשר באופן טבעי מעלים את רף הציפיות ההדדיות ומצמצמים את המועמדים הפוטנציאליים לזוגיות.

למצב זה מתווספת תופעת ה"ביצה": איזורים גיאוגרפיים בהם מתרכזים רווקים ורווקות רבים, כולם יפים, כולם מוכשרים, כולם רוצים זוגיות בכל ליבם - וכולם נשארים לבד. אחד ההסברים שהוצעו לתופעת הביצה הוא שדווקא תחושת השפע ואין סוף האפשרויות היא שאינה מאפשרת לרווק/ה המחפש/ת להגיע להחלטה ולהשקיע בקשר, שהרי ה"ביצה" משדרת שתמיד ישנן בחוץ אפשרויות רבות נוספות, טובות יותר.

"אבל משהו אצלי בטח לא בסדר"

כמו שבוודאי גילית, כמעט לכל אחד מסביבך יש צורך לבטא את נטיותיו הפסיכולוגיות בהקשר של רווקותך המתמשכת. "את בטח בררנית מדי", "אולי אתה מפחד מאינטימיות?", "צריך לדעת לעשות פשרות, אף אחד לא מושלם" הם בוודאי רק חלק קטן מהמסרים שספגת בחיוך מתנצל, בעודך תוהה איך להסביר שבאמת, אבל באמת, עשית כל מה שביכולתך כדי למצא זוגיות ובהחלט אין צורך לזרות מלח על הפצעים, תודה.

ובכל זאת, לגורמים רגשיים ופסיכולוגיים ישנה השפעה רבה על הקושי במציאת זוגיות למרות הכמיהה אליה. בבחירותינו הזוגיות מעורבים לא רק גורמים מודעים ("רגיש, ספונטני...") אלא גם גורמים בלתי מודעים. בין גורמים אלו ניתן למצא את רישומיהן של חוויות שצברנו לאורך השנים בהתנסויותינו בקשרים עם הורים, בני זוג ודמויות משמעותיות נוספות. חוויות אלו מעצבות את האופן בו אנו תופסים קשרים אינטימיים, וכאשר הן מערבות אלמנטים שליליים ומאיימים עוצמתיים, עלולות לפגוע ביכולת ליצור קשר זוגי. למשל, גבר צעיר אשר חי לצד אם שתלטנית וחודרנית עלול לרצות זוגיות ברמה המודעת אך לחוות כל התקרבות כפלישה אלימה לחייו, ולכן להמנע מקשרים רגשיים. בדומה, אישה צעירה שחוותה גירושין קשים של הוריה ומערכות יחסים בלתי יציבות של אמה לאחר הגירושין, עשויה לשחזר חוויות אלו דרך בחירה חוזרת בגברים בלתי יציבים אשר אינם בשלים ליצירת קשר זוגי מחייב.

אל חוויות אלו מתווספות, כמובן, גם תכונות אישיותיות אשר עלולות להקשות על יצירת הקשר, כמו פרפקציוניזם, נוקשות, וורקוהוליות, נטייה להסתגרות, יכולות תקשורתיות נמוכות, תלותיות, וקשיים ספיציפיים כבעיות בתפקוד המיני ודיכאון אשר משפיעים על המוטיבציה והיכולת להשקיע אנרגיות בחיפוש אחר קשר זוגי.

בקרוב אצלך! איך טיפול פסיכולוגי יכול לעזור?

מחקרים שעסקו בחוויתם של רווקים המעוניינים בקשר הצביעו על כך שהערכתם העצמית נמוכה מזו של נשואים בני גילם. בישראל, קל להבין ממצא זה לאור הלחץ והציפייה החברתית החזקה להקמת משפחה. בעוד שבארצות מודרניות אחרות קיימת לגיטימציה לבחירה בחיים ללא זוגיות או באי הבאת ילדים לעולם, בארץ רווקים "מאוחרים" מקוטלגים כבעלי סטטוס חברתי נמוך יחסית, ומתמודדים עם לחץ להקמת תא משפחתי - גם במחיר של פשרה זוגית.

הפגיעה בערך העצמי, תחושות הבדידות והתקיעות וההתרחקות מחברים אשר כבר הסתדרו בזוגות או עברו לשלב ההורות הופכים את הרווקות לחוויה מתסכלת ולעיתים אף פטאלית: "אבוד לי - אם לא מצאתי עד עכשיו, מה הסיכוי שיקרה נס?".

למרות תחושות אלו, טיפול פסיכולוגי מציע תקווה לכואבים את רווקותם. טיפול סביב רווקות מאוחרת מאפשר לזהות את הגורמים הלא מודעים העומדים בבסיס ההמנעות מזוגיות או הבחירות הזוגיות הבלתי מספקות, ולהביא לשינוי רגשי אשר יאפשר עריכה של בחירות מודעות ומתאימות יותר. בנוסף, טיפול מאפשר עבודה ושיפור של קשיים נקודתיים אשר פוגעים ביכולת להתפנות לחיפוש הזוגי: טיפול יכול לסייע כאשר חרדה חברתית וביטחון עצמי נמוך פוגעים ביכולת ליצור קשר ורושם ראשוני חיובי בדייט, לטפל בקשיים בתפקוד המיני המביאים להמנעות מאינטימיות, להרחיב את המיומנויות הברתיות והתקשורתיות ועוד.

לרשימת אנשי מקצוע בתחום הפסיכותרפיה

תחומי מומחיות:
טיפול נפשי ,פסיכותרפיה

אנשי מקצוע בתחום

פסיכותרפיה

עוד מאמרים שיעניינו אותך