תפריט נגישות
Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.

רווקה ומחפשת זוגיות? טיפול פמיניסטי ברווקות

רווקה ומחפשת זוגיות? טיפול פמיניסטי ברווקות

ענת אורבך - עובדת סוציאלית קלינית

איך זה שבחורה מוכשרת כמוך עדיין לבד? אולי את בררנית מדי? מה, למדת שלוש שנים באוניברסיטה ולא פגשת אף בחור?

אם את רווקה ישראלית בשנות ה-20 המאוחרות, סביר להניח ששאלות אלו ודומות להן מוכרות לך היטב. החל מגילאי ה-20 קיימת ציפייה חברתית ליצירת קשרים זוגיים משמעותיים וככל שמטפסים בסולם הגיל - ובמיוחד אם את אישה - כך עולה מספר ההערות והרכילויות על הסיבות לכך שעוד לא מצאת את האחד. ענת אורבך, עובדת סוציאלית קלינית המטפלת במסגרת מרכז יעוץ לאישה, מתארת את חווית הרווקות מתוך חדר הטיפולים ומסבירה כיצד טיפול באוריינטציה פמיניסטית עשוי לסייע.

רווק? דון ז'ואן. רווקה? בתולה זקנה: תפיסת הרווקות הנשית

הקושי במציאת זוגיות ויצירת "קשר רציני" מאפיין כיום גברים ונשים רבים והוצעו לו הסברים סוציולוגיים ופסיכולוגיים רבים. הסברים אלו מתמקדים בציפיות הרומנטיות הגבוהות הנבנות סביב הנישואין בניגוד לעבר בו הושם הדגש על שיקולים פרקטיים, באופיה האינדיווידואליסטי של תקופתנו, בתחושת השפע הגורמת לחיפוש ממושך אחר בן זוג "מושלם" וכן הלאה.

לדבריה של ענת אורבך, נשים רווקות אינן מתמודדות רק עם הקושי במציאת זוגיות אלא גם עם לחץ חברתי ומסרים שליליים מהסביבה: "בארץ יש דגש חזק מאוד על הקמת התא המשפחתי ושימורו, ונשים חשופות לביקורת שלילית אינטנסיבית מהמשפחה, החברים והסביבה. באופן כללי, ביחס למדינות אחרות בארץ יש פחות לגיטימצה לצאת לבד לבילוי, לבחור לחיות לבד וכן הלאה. הציפייה היא להקמת תא משפחתי ואם לא, 'לפחות' להבאת ילד כאם חד הורית. התחושה היא שלהיות רווקה משמעו להיות בסטטוס חברתי נמוך מאוד".

מספר מחקרים אשר התמקדו בתחושת הערך העצמי הצביעו על כך שהערכתם העצמית של רווקים ורווקות נמוכה משל נשואים. מאחר ותחושת הערך העצמי מושפעת מהישגים בתחומי חיים הנתפסים כמרכזיים מצויות רווקות ישראליות, אשר התא המשפחתי מהווה גרעין מרכזי בחייהן, בסיכון מוגבר לחווית ערך עצמי נמוך.

בהתאם, לדבריה של ענת אורבך, המסרים החברתיים השליליים בנוגע לרווקות נוטים לחלחל פנימה ולגרום לרווקות רבות לתחושת בושה, אשמה וביקורת עצמית מוגזמת: "עם הזמן נשים רווקות מתחילות לדבר על עצמן ועל רווקות אחרות באופן פוגע. יש פחות התייחסות לקושי והמורכבות שבמציאת קשר זוגי ויותר דגש על תחושה פנימית של בררנות מוגזמת והיעדר לגיטימיות לצרכים האישיים".

טיפול פמיניסטי, לא סיפור סינדרלה: טיפול ברווקות בגישה רגישת מגדר

עד למאות האחרונות, ברבות מהתרבויות נחשבו הנשים לרכושו של אביהן ולאחר מכן של בעליהן, ונישואיהן היוו אמצעי לשיפור מעמדה החברתי או הכלכלי של משפחתן. החל מהמאה ה-19 החלו לקום ארגוני נשים אשר הדגישו את זכויותיה ועצמאותה של האישה ופועלים עד היום למען שוויון זכויות בין המינים. עם זאת, לדבריה של ענת אורבך גם היום נשים רבות סופגות בילדותן מסרים חברתיים אשר עשויים לפגוע ביכולת לבחור בן זוג מתאים בבגרות: "קושי ביצירת זוגיות עשוי לנבוע מגורמים פסיכולוגיים הנוגעים לשחזור דפוסי ילדות, גורמים אישיותיים וכן הלאה, אך אלמנטים חברתיים משפיעים גם הם על הקשיים. לדוגמא, נשים רבות גדלות על מסרים המטילים עליהן את מירב האחריות ליצירת הקשר הזוגי, עד שהן מוכנות להתפשר על קשר בלתי מספק רק כדי לא להשאר לבדן. בדומה, נשים עשויות למצוא את עצמן נשארות בקשרים בעייתיים עם גברים שאינם פנויים לקשר, מתוך תחושה שהן האחראיות על שינוי הגבר, ריכוך שלו וטיפול בו ובקשייו. מעבר לכך, לא פעם קיימת פנטזיה לכך ש'האביר על הסוס הלבן' ישנה בי את כל מה שאיני אוהבת ויושיע אותי מקשיי, וכאשר הפנטזיה אינה מתממשת אין אפשרות ליצור קשר משמעותי. גם חלוקת התפקידים המגדרית עליה מתחנכות רבות מהנשים מצמצמת את מרחב הבחירה: אישה שמתחנכת על האמונה שבן זוג מתאים הוא בן זוג עם כסף, למשל, עשויה למצוא את עמה נקרעת בבחירה בין גבר אהוב לבין גבר שעונה על ציפיות סביבתיות שהופנמו במשך שנים".

לדבריה של ענת אורבך, טיפול פסיכותרפי עשוי לסייע בצורה משמעותית כאשר מתעוררים קשיים בהבחנה בין הצרכים האישיים לבין הציפיות הסביבתיות.

גישת הטיפול הפמיניסטית, המאפיינת את מרכז יעוץ לאישה, היא גישה טיפולית אשר החלה להתפתח החל משנות ה-70' ושמה דגש על השפעתם של ציפיות ומסרים חברתיים על האישה. הטיפול הפמיניסטי שם דגש רב על יכולתה של האישה לזהות את רצונותיה, העדפותיה וצרכיה האמיתיים ולגייס את יכולתיה ומשאביה הפנימיים להשגתם.

לדבריה של ענת אורבך, הטיפול באוריינטציה פמיניסטית עשוי להתאים מאוד לנשים הפונות לטיפול סביב נושא הרווקות: "במסגרת הטיפול מעלים בין השאר מודעות לסטריאוטיפים מגדריים מופנמים ולאופן בו הם משפיעים על התפיסה העצמית והזוגית. הטיפול מחבר לצרכים, מחזק את הביטחון והקבלה העצמיים ומחדד את ההכרה של המטופלת בסוג הקשר הזוגי והפרטנר אחריהם היא מחפשת. בהתאם, הטיפול יכול לסייע במצבים של התפשרות ויצירת קשר זוגי מתוך לחץ ולא מתוך רצון ממשי. אפשר לומר כי הטיפול מסייע בנטרול תחושות האשמה והבושה הנובעים מהרווקות ומאפשר להתמקד ברגשות הבסיסיים והראשוניים הנובעים מהמצב - הבדידות, הקושי ביצירת קשר והדרך להתמודד עמם".

מקורות

Age, gender, and perceived social support of married and never-married persons as predictors of self-esteem, Fahrenkamp Elaine J, Dissertation Abstracts International: Section B: The Sciences and Engineering. 62(2-B), Aug 2001, pp. 1130

Comparison of Israeli and American successful career women at Midlife, Lieblich a. (2001), Calling the equality bluff, university of Haifa, Haifa, Israel, 90-98

תחומי מומחיות:
זוגיות ,פסיכותרפיה

אנשי מקצוע בתחום

זוגיות

עוד מאמרים שיעניינו אותך