תפריט נגישות
Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.

על מה אנחנו מדברים כשאנחנו מדברים על אימון אישי?

על מה אנחנו מדברים כשאנחנו מדברים על אימון אישי?

נירה אורפז

אימון או קואצ'ינג הפך לשיטת התערבות נפוצה המתאימה לאנשים המעוניינים בקידום הישיגהם במגוון תחומים. מקור האימון הוא בגישה המכונה פסיכותרפיה חיובית שצמחה בארה"ב בשנות ה-90 אל מול הפסיכולוגיה המסורתית שהתמקדה בהתמודדות עם הפרעות נפשיות, קשיים רגשיים ומשברים. פסיכותרפיה חיובית צמחה על רקע עליית אחוזי דיכאון ואף חרדה באוכלוסיה אשר עלו וצמחו משמעותית בעשורים האחרונים: הפסיכולוגיה החיובית מכוונת למלא תפקיד של "רפואה מונעת" אשר מקדמת את החוסן האישי ומאפשרת לסגל דרכי התמודדות יעילות. כלומר, הדגש היה על "בעיות" והניסיון לטפל בהן, ומעט מאוד מאמץ הופנה לחשיבה על החיובי והעוצמתי- ושינוי זה הובילה פסיכותרפיה חיובית ובעקבותיה אימון

אימון ופסיכולוגיה חיובית

התייחסויות לכוחות החיוביים בטבע האדם ליוו את הפסיכולוגיה עוד משנות ה-50 (למשל, עבודותיהם של מאסלו ורוג'רס), אך ביסוס הפסיכולוגיה החיובית המודרנית משויך לפסיכולוג האמריקאי דר' מרטין סליגמן, פרופסור לפסיכולוגיה באוניברסיטת פנסילבניה. סליגמן, בספרו Authentic Happiness, (בעברית תורגם ל"אושר אמיתי") עוסק בהגשמה עצמית באמצעות פסיכולוגיה חיובית.

עקרונות הפסיכולוגיה החיובית שמים את הדגש על נקודות החוזק של האדם. הנחת הבסיס היא שעלינו להכיר את חולשותינו וחוזקותינו, וכי התמקדות ברע ובקשיים תצמצם ותקטין מראש את האפשרויות לשיפור המצב. האדם צריך לחקור ולהבין מהן התכונות החיוביות והעוצמתיות שיעזרו לו להתמודד עם מציאות חייו בצורה הטובה ביותר. המשמעות אינה העלמת הבעיות, אך הרעיון המנחה הוא "הכר את בעיותיך אך שים אותן בצד כי התעסקות בהן ממילא לא תועיל".

הפסיכולוגיה החיובית עוסקת אם כן בצמיחה פנימית תוך השענות על החוזקות והתכונות החיוביות שבאדם. ההנחה היא שהאדם המיישם עקרונות אלו הופך את מציאות חייו למציאות חיובית יותר ומתחדשת, ובמקביל לומד כיצד להתנהל מול רגשות שליליים וארועיים שמקורם בחוויות שליליות. מטבע הדברים, עקרונות אלו מובילים להתמקדות הפסיכולוגיה החיובית באושר, בהצלחות ובאופטימיות. יחד עם זאת, ההתמקדות היא בצמיחה הפנימית של האדם ופחות במשימות ויעדים קונקרטיים, וזהו אחד ההבדלים הגדולים בין פסיכולוגיה חיובית לבין אימון שהוא משימתי, ממוקד ומיועד למיקסום מימוש הפוטנציאל של המתאמן בתחומים שונים.

אימון- עקרונות מנחים

אימון הינו שותפות בין מאמנת אישית או מאמן אישי לבין המתאמן בתהליך המעורר חשיבה עצמית יצירתית ומכוון למיקסום הפוטנציאל האישי והמקצועי של המתאמן. מאמן מקצועי מספק מערכת מתמשכת של שותפות אשר מכוונת לעזור למתאמן לייצר תוצאות מספקות בחייו, לשדרג ולשפר את יכולותיו על ידי העשרת איכות חייו בתחום המקצועי, העסקי, האישי והקרייריסטי.

אימון מבוסס על הפקת פתרונות ואסטרטגיות מהמתאמן עצמו מתוך אמונה שהמתאמן הוא בעל תושייה עצמית ויצירתית, ותפקיד המאמן הוא מתן תמיכה להעשרת כישורי המתאמן, משאביו והיצירתיות שכבר טמונים בו. זוהי שותפות של שווים ולא של מומחה או יועץ מול לקוח שמחפש פתרונות או איתור בעיות. המטרות הן של המתאמן ולכן כל ההתנהלות היא על פי האג'נדה של המתאמן אליה המאמן מתאים את עצמו. בהתאם, המאמן מחויב להקשבה טוטאלית לצרכי המתאמן ולעידוד פתרונות ותובנות עצמיים, ונוקט בעמדה שאינה ביקורתית או שיפוטית לערכיו או רעיונותיו של המתאמן. דעותיו, אמונותיו או סדר העדיפויות של המאמן אינם רלוונטיים ולכן הוא לא יביע אותם או יכוון אליהם. המיקוד והמחויבות של המאמן הם לרצונות, לחלום, לחזון ולמטרות של המתאמן בלבד!

תהליך האימון

מתוך התפיסה המדגישה את השוויוניות ואת כוחות המתאמן, אימון מבוסס על המוטיבציה והמחויבות של המתאמן. העבודה היא של המתאמן, אך המאמן מלווה אותו באמצעות המיומנויות המקצועיות שלו לאיזון, לבחירה ולהעצמה.

תהליך אימוני עורך בין 10-12 פגישות, נעשה בשיחת פנים אל פנים או דרך הטלפון, סקייפ או אינטרנט.
אני נוטה לערוך שיחת היכרות אישית עם המתאמן הפוטנציאלי ומציעה לו לעבור לאימון טלפוני, שלמדתי להכירו כממקד ויעיל יותר . גם שיחת הסיום תערך פנים אל פנים.

אימון מתחיל בהגדרת היעדים והחזון האישי של המתאמן ולאחר מכן הוא נקודתי, ממוקד ואינו מתפרש על כמה מטרות, ולכן בכל פגישה תיבחן מטרה אחת שקשורה לחזונו של המתאמן. כך מתקיימת האצה של תהליכי תובנה ולמידה עצמית המאפשרים צמיחה והעשרה. התהליך התובנתי ילווה בפעולות ובתוכנית עבודה שתבנה על פי המטרות המוצהרות, וזאת על מנת להגיע לתוצאות המצופות מהתהליך כולו. לאורך האימון כולו המאמן יעודד את המתאמן לקחת אחריות על הצבת מטרות, על ביצוע מטלות ועל נתינת דיווחים שבועיים. בשורה התחתונה, אימון מיועד לאנשים שרוצים לעשות שינוי בחייהם, רוצים לצאת ממצב של תקיעות, רוצים לשפר. הייתי מכנה אותם אנשים חסרי פשרות ביחס להשגת מטרות בחייהם, ולכן צריכה להיות להם מוטיבציה ומחויבות לתהליך שכוללת גם אחריות לעשייה ובחירה.

אימון- למי הוא מתאים?

אימון מתאים לאנשים אשר אינם מתמודדים עם קשיים רגשיים ו/או נפשיים משמעותיים, אלא עם חוסר שביעות רצון לגבי הישגיהם או תפקודם בתחום ספציפי. כדי שיוכל להפיק מתהליך של אימון, יש צורך בקבלה עצמית, החלטיות והיעדר פשרות לגבי הרצון לשנות ולשפר את אורח החיים. יצירתיות, תושיה ומוכנות להתבונן במכלול החיים ולקבוע אג'נדה וסדר עדיפויות הן תכונות חיוניות גם כן. כך, האימון מתאים לאנשים המעוניינים ב:

  • תהליך המקדם הגשמה עצמית, הנעה והישגים טובים יותר.
  • יצירת חיים מאוזנים יותר, לדוגמא בין חיים פרטיים לעבודה.
  • תובנות עצמיות לגבי צרכיך וסדר העדיפויות שלך
  • הכרת החוזקות הקיימות בך אשר בעזרתן תוכל למנף ולהזניק את עצמך למטרות והצלחות נעלות יותר וכך להגיע להישגים משמעותים יותר עבורך.
  • שיפור מערכות יחסים בינאישיות והן מערכות יחסים מקצועיות.
  • רכישת כלים לשיפור המודעות העצמית בתחומים בהם הישגיך אינם מספקים אותך, המאפשרת לפעול ביעילות גדולה יותר.
  • הצבת מטרות התואמות לחזון האיש שלך ולפוטנציאל הטמון בך, וזאת באמצעות בניית תוכנית עם מטרות, יעדים ופריצות דרך מדידות, תוך כדי בנית רשתות תמיכה חברתיות והתחשבות או סילוק אילוצים.
  • נקיטת צעדים מעשיים וממוקדים המושתתים על הישגיך ועל העוצמות שקיימות בך.

על המטפלת-נירה אורפז:

מאמנת בכירה ומדריכת מאמנים (סופרויז'ן) מתמקדת באימון אישי ומקצועי ב-5 שנים האחרונות תוך כדי שימוש וידע שרכשתי במשך שנים רבות כיועצת חינוכית וארגונית. בעלת תואר שני בחינוך מיוחד וייעוץ, נסיון רב במערכות ארגוניות בינלאומיות בשיווק ומכירות נותן לי את הערך המוסף כמאמנת שמובילה לתוצאות ממוקדות בתחומי שינויי קריירה, בעיות קשב וריכוז, העצמה אישית ומקסום היכולות והפוטנציאל האישי שקיים בכל אחד ואחת מאיתנו.

ליצירת קשר: [email protected] או 054-5495128

תחומי מומחיות:
אימון אישי - Coaching

אנשי מקצוע בתחום

אימון אישי - Coaching

עוד מאמרים שיעניינו אותך