תפריט נגישות
Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.

על ארבעה אחים דיברה תורה? בואו נדבר על ארבע משפחות

על ארבעה אחים דיברה תורה? בואו נדבר על ארבע משפחות

צוות בטיפולנט

כמו כל חגי ישראל, גם חג הפסח מלווה במפגשים משפחתיים, אינטנסיביות ולא פעם - עומס רגשי. לרגל המשפחתיות המאפיינת את פסח, כנגד ארבעת האחים עליהם דיברה התורה נדבר אנחנו על ארבע משפחות: חכמה, רשעה, תמה ושאינה יודעת לשאול - אשר מאפייניהן מצויים במידה כזו או אחרת בכל משפחה.

משפחה חכמה, מה היא אומרת?

משפחה חכמה היא משפחה אשר מצליחה להתייחס לחג באופן פרופורציונלי ולא סימלי, ולעקוף את הנקודות הרגישות אשר עלולות להתעורר סביב האינטנסיביות המשפחתית במספר דרכים:
עריכת תיאום ציפיות מקדים בנוגע להסדרי האירוח/התארחות, חלוקת התפקידים סביב מטלות הניקיון והאירוח, וארגן והכנת הילדים במקרים של הורים גרושים.
בקשת עזרה מספקת: אחד מגורמי הלחץ של החג הוא הניסיון לעשות הכל באופן עצמאי, ניסיון אשר מביא לא פעם לעומס, כעס ותחושה של חוסר צדק. בקשת עזרה סביב אירוח הילדים, הכנה משותפת של הארוחה וכן הלאה מקלה על העומס ולכן גם על התחושות הקשות שעשויות להתלוות לו.
הפרד ומשול: בחירה נבונה של הסדרי האירוח כדי למנוע מפגשים טעונים מדי בחג, וצמצום משך המפגשים באופן שמתאים לדינמיקות ולאיכות היחסים במשפחה: אם במהלך השנה קשה לכם להעביר סוף שבוע אצל החמות בלי לריב, אין סיבה לבוא ולהתארח אצלה לאורח החג כולו.
הימנעות מהשוואות: מה חמותך קנתה לילדייך ומה לנכדים האחרים? איך האירוח שלך בהשוואה לזה של אחותך? כמה עזרה חברתך מקבלת מבעלה לעומת העזרה שאת מקבלת מבעלך? השוואות אלו ורבות אחרות הן לעיתים בלתי נמנעות אך ככל שהעיסוק בהן יפחת, כך קטן הסיכוי לכאבי לב מיותרים בחג.
ויסות ההוצאות הכספיות: תכנון תקציב הוצאות המתאים ליכולות הכלכליות, מתוך הבנה כי בלב החג עומדים המפגש המשפחתי והחופשה, ולא מספר המנות או גודל המתנות.

משפחה רשעה, מה היא אומרת?

לצורך העניין, המשפחה ה"רשעה" היא אותה משפחה בה חג הפסח מציף את כל משקעי ומטעני הקשרים הבין משפחתיים. משפחה בה הקשיים הזוגיים יתבטאו במאבקי כוחות סביב השאלה לאן הולכים בחג, ומי עושה הכל לעומת מי שלא נקף אצבע בניקיונות ובבישולים; משפחה בה כל בחירה הנוגעת לאירוח, למתנות או לבחירת האורחים המוזמנים מוטענת במשקעים רגשיים והופכת לבעלת ערך סמלי קשה ומכאיב.

משפחה שאינה יודעת לשאול, מה היא אומרת?

"מתי את כבר תביאי לנו מישהו לחג? מתי נראה אתכם עם עגלה? למה היא לא יכולה ללבוש שמלה יפה אפילו לחג?" לפעמים קשה לדמיין עד כמה שאלות אלו ודומותיהן יכולות להעכיר את החג עבור רווקים, זוגות המתקשים להביא ילד, חברי משפחה שאורח חייהם אינו סטנדרטי ו"סתם" בני משפחה אשר מתמודדים עם שאלות אישיות, חודרניות או ביקורתיות.
המשפחה "שאינה יודעת לשאול" מבחינה בין חודרנות להתעניינות. היא מאפשרת לחבריה להגיע לליל הסדר מבלי לתת דין וחשבון על אורח חייהם ועל בחירותיהם ובכך יוצרת אווירה נעימה ומקבלת.

משפחה תמה, מה היא אומרת?

משפחה תמה, אשר המפגשים המשפחתיים בה לעולם אינם מלווים במטענים רגשיים, שלעולם אינה שואלת שאלות רגישות ושאכן מצליחה התארגן לחג באופן מושלם - קיימת ככל הנראה רק בהגדות. באופן טבעי כל משפחה מתמודדת עם "מכות" חג כאלו ואחרות המתעוררות סביב האינטנסיביות המשפחתית, והשאלה היא כמה תמיכה וליווי מקבל כל אחד מחברי המשפחה בהתמודדויות אלו. גם במשפחות אשר אינן מאופיינות בקשיי תקשורת, קונפליקטים חמורים או דינמיקות יחסים סבוכות החג עלול להיות מלווה בתחושות של עומס והצפה. לכן, חשוב לתת מקום לתחושות ולרגשות המתעוררים, ולהבין שהשיתוף בהם אינו בהכרח דרישה לשינוי או למציאת פתרון באותו הרגע. קונפליקטים וקשיים שמתעוררים בחג רלוונטיים במידה מסוימת לכל השנה, ואין טעם לגשת אליהם ולנסות להביא לשינוי דווקא בחג.

תחומי מומחיות:
משפחה

אנשי מקצוע בתחום

משפחה

עוד מאמרים שיעניינו אותך