תפריט נגישות
Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.

סרט רע: טלוויזיה וזוגיות

סרט רע: טלוויזיה וזוגיות

צוות בטיפולנט

צריך להגביל את שעות הצפייה של ילדים בטלוויזיה. שעות ארוכות מול הטלוויזיה גורמות לילדים להשמין ולהיות אלימים יותר. טלוויזיה באה על חשבון פעילות חברתית.

מוכר? סביר להניח שכן. גם אם היישום בפועל הוא לא פשוט ולא קל לנו ללחוץ על כפתור ה-off, כולנו יודעים לדקלם עד כמה צפיית יתר בטלוויזיה היא גורם שלילי בחיי ילדנו. אבל מה קורה כשמדובר בהשפעות הטלוויזיה עלינו ועל חיינו הזוגיים? האם הזוגיות שלנו חסינה מפני הטלוויזיה?

נשואים פלוס טלוויזיה

קשה להאמין שלטלוויזיה הנוכחת כל כך בחיינו מלאו רק כמאה שנים: מאה שנים בהם הפכה מפלא לעשירים בלבד למכשיר שכמעט אי אפשר בלעדיו. הטלוויזיה של ימינו מהווה אמצעי מרכזי לא רק להעברת אינפורמציה אלא גם לקביעת סדר היום התרבותי והטרנדים החמים ביותר. ככזאת, הטלוויזיה משפיעה על חיינו הזוגיים בשני מישורים מרכזיים:

• במישור הראשון, בין אם אנו מודעים לכך ובין אם לא, הטלוויזיה מעצבת את תפיסותינו על האופן בו זוגיות, רומנטיקה ומיניות אמורים להיראות. מול ההשוואה הטלוויזיונית, הזוגיות של מרביתנו מחווירה: בנות הזוג שלנו לא בלונדיניות כל כך, השרירים של בני הזוג שלנו לא מסוקסים במידה הראויה ויחסי המין שלנו אף פעם לא היו לוהטים כל כך. גם אם השוואה זו נשמעת אירונית ומוגזמת, הטלוויזיה מעצבת את תפיסותינו וציפיותינו מהקשר הזוגי, ופעמים רבות מייצרת ציפיות בלתי ריאליות מהזוגיות.

• המישור השני בו הזוגיות משפיעה על חיינו הזוגיים היא המישור שאולי מוכר לנו גם מילדינו.
הטלוויזיה, על שלל הערוצים והגירויים שבה, מהווה גורם עניין שלא דורש יותר מדי מאמץ. מצחיקים אותנו, גורמים לנו להזיל דמעה, מערבים אותנו בדרמות מרגשות - וכל זה מבלי שנצטרך להסתכן בשברון לב או בתסכול ממשי מצד בן הזוג. כך, הטלוויזיה מהווה לא פעם מקום מפלט משתיקות מעיקות, משחיקה זוגית ומנושאים שקל יותר לטאטא מתחת לשטיח. הצפייה המשותפת בטלוויזיה מציעה לנו ערב זוגי נעים אינסטנט, ואחרי יום עבודה ארוך, ריצה בין חוג לחוג ובישולים - לא פלא שהטלוויזיה מהווה פתרון אידיאלי.

ועכשיו: ערוץ התקשורת

כבר במחקר שפורסם ב-1995 נמצא כי זוגות שהונחו להפחית את שעות הצפייה בטלוויזיה דיווחו על עלייה באינטראקציות הזוגיות ושיפור באיכות הנישואין. ממצא זה אינו מפתיע מאחר ורובנו יכולים להעיד מחווייתנו האישית עד כמה הטלוויזיה יכולה לצמצם את הקשב שלנו לסביבה.

יחד עם זאת, חשוב לציין כי במרבית המקרים הטלוויזיה אינה הגורם לקשיים הזוגיים אלא הסימפטום הגלוי של אותם קשיים. בני/בנות זוג רבים מתלוננים על כך שבן/בת הזוג "רק נכנס/ת הביתה וישר רץ/ה לטלוויזה (או המחשב, או האייפון)", אך מוקד הבעיה אינו באותם פלאי טכנולוגיה אלא בצורך שלנו להימנע מתקשורת זוגית והמאמץ הכרוך בה. כאשר הזוגיות מאופיינת במריבות רבות, שחיקה זוגית או ריחוק - רק אז גדל כוח המשיכה של הטלוויזיה ואנחנו מוצאים את עצמנו מעדיפים ללחוץ על on לערוץ המשפחה, ולכבות את היחסים.

במילים אחרות, הצפייה בטלוויזיה עשויה להוות לא פעם מפלט מאינטראקציות ממשיות ולכן, כאשר אנחנו מוצאים את עצמנו יותר מדי מול הטלוויזיה ופחות מדי מול בן/בת הזוג - כדאי לבדוק ממה אנחנו נמנעים ואילו סדרות אקשן ודרמה חסרות לנו ביום יום, וגורמות לנו לחפש אחריהן באופן וירטואלי.

תחומי מומחיות:
זוגיות

אנשי מקצוע בתחום

זוגיות

עוד מאמרים שיעניינו אותך