תפריט נגישות
Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.

"אמרו ש..." – על החיים עם OCD, תסמונת אספרגר וסרבול מוטורי

"אמרו ש..." – על החיים עם OCD, תסמונת אספרגר וסרבול מוטורי

אור שמש

כשהמוזיקה המלווה את ההרצגה (שילוב של הרצאה והצגה) "אמרו ש..." מסתיימת, אייל אבא קד קידה והקהל מריע לו. תחושת ניצחון חזקה אופפת את הקהל. תחושה זו נובעת מההבנה שלשם העלאת ההרצגה ועד להגעה לרגע הזה, אייל התגבר על מכשולים אדירים ויכל להם. אמרו שהוא לא ילך, שלא ידבר, שלא יוכל להתלבש לבד או לשרוך שרוכים. והנה, למרות כל מה שאמרו, עומד אדם בן עשרים ושש על במה, מופיע מול קהל של מעל למאה אנשים, הולך, מדבר בעברית צחה להפליא (ואפילו שר בקול ערב) ועושה שינוי חברתי, הלכה למעשה.

ההרצגה הזו היא פריו של מסע ארוך, מסעם המשותף של אייל, משפחתו וכן של מי שהייתה לפני קצת יותר מעשרים שנה החונכת של אייל – יעל קנוניץ' שעוסקת כיום בטיפול במוסיקה והוראת פסנתר. אייל ויעל נפגשו בגן התקשורת ברמת-חן כשאייל היה בן חמש וחצי ויעל ביצעה את עבודתה המעשית בתואר הראשון בחינוך מיוחד. נוצרה בין השניים וכן בין יעל למשפחתו של אייל מערכת יחסים חמה וחזקה. לאורך השנים אייל התפתח והתקדם, התמודד עם האתגרים שהציבו בפניו החיים בתמיכת משפחתו, תוך שיעל שומרת על קשר. בשנים האחרונות, באמצעות הרשתות החברתיות, יעל שמה לב שאייל מבקש לזעוק את המסר שלו לעולם ככל האפשר:

כולנו שווים, גם אם אנו שונים.

מתוך הידיעה שחלומו הגדול של אייל הוא להיות שחקן ובשל היכרות עם כשרונו ויכולותיו – הציעה יעל שאייל יעלה הצגת יחיד ובה יספר את סיפורו האישי ויזעק את המסר שלו על הבמה.

לצורך הגשמת החלום גייסה יעל את הבימאית המוכשרת פנינה רינצלר שהיא גם מטפלת בפסיכודרמה. פנינה ואייל יצרו את ההרצגה, תוך עבודה על חומרים אישיים מחייו של אייל ועיבודם לחומר בימתי. במהלך העבודה התבוננו אייל ופנינה בכל השבילים בהם עבר אייל בדרכו בחיים, תגובות שחווה מהסביבה, הקשיים שפגש בדרך, חלומות שטיפח לעצמו וידע שצבר. לפנינה ואייל היה חשוב להעביר את הדברים באופן הומוריסטי, כזה שלא מרחם על עצמו, אך מאפשר להבין את המורכבות שבו וכן לצמצמם את הפערים שבין הסטיגמות לגבי אנשים מיוחדים כמו אייל לבין המציאות עצמה, שהיא לא פשוטה אך טומנת בחובה גם מצבים מצחיקים ורגעי ניצחון פרטיים.

"שיר הקללות" מתוך ההרצגה "אמרו ש..." - הצגת מצבים לא פשוטים בהומור וכישרון 

בהמשך גייסה יעל למסע המשותף גם את המוסיקאי והמעבד המוסיקאלי הנפלא ברק פרוכט, שכתב ועיבד את המוסיקה להרצגה.

וכך, לאחר שנה של עבודה, האורות עולים והמוזיקה המלווה את ההרצגה מתחילה. אייל עולה לבמה לתשואות הקהל ומספר את סיפור חייו, מתאר את החלומות הגדולים ביותר שלו, את הקשיים והמכשולים שהחיים זימנו לו, מפרט את השלכותיהם של כל אחד משלושת המצבים מהם הוא סובל: OCD (הפרעה אובססיבית קומפולסיבית), תסמונת אספרגר וסרבול מוטורי.

כבר מהרגעים הראשונים על הבמה, אייל כובש את הקהל בכישרון ובהומור משובח, בתיאור השאיפות שלו, שאליהן כל אחד יכול להתחבר, וכל זאת בהסברים פשוטים וקולחים על ההפרעות השונות מהן הוא סובל.

בין ההסברים והסיפור האישי, משולבים קטעי שירה שיוצרים אווירה נעימה ומשוחררת, מקלים על קליטת המידע ומסייעים לנוכחים בקהל לשים עצמם בנעליו של אייל, להתחבר לחוויה שלו, להבין את קשייו ולזכור אותם באמצעות שירים קליטים.

אייל אבא ברגע מתוך ההצגה - הדגמת התמודדות עם סרבול מוטורי. קרדיט לתמונה - רפאל בן משה

המשימה לחבר את הצופים לחוויה של אייל, ה"שונה", אינה פשוטה, במיוחד כאשר בקהל יושבים כמאה מתבגרים הנמצאים בדיוק בגיל בו כל שוני יוצר בדרך כלל הרחקה של האחר. אך למרות האתגר ואף על פי שלרגעים נראה שהמתבגרים נבוכים מעט, אייל מצליח לכבוש את הקהל, וכעבור זמן קצר משתררת תחושה של קרבה, עניין והבנה שכל אחד בקהל חש לעיתים שונה. מתוך ההבנה הזו כבר קל להגיע למסקנה ולתחושה כי אדם שהתמודדותו הינה מורכבת יותר, לא שווה בשום אופן פחות מכל אדם אחר.

כך מתברר במהרה שבהצגה שלו, אייל מדברר את תחושותיהם של אנשים רבים החורגים מהנורמה, ובקלות הצופים מתחברים למסר כי שונה הוא שווה.

בסופה של ההרצגה (הנמשכת כארבעים דקות – קצרה ולעניין), אייל ויעל עונים יחד על שאלות מהקהל. אייל מוכן לענות על כל השאלות, לחשוף ולספר בכנות על חייו ותחושותיו. השיחה הינה חלק משמעותי במיוחד בהרצגה, שכן היא מאפשרת מקום למענה ספונטני ואותנטי, לקשר הבין-אישי של אייל עם הקהל ולהבהרה של כל השאלות שעוד נשארו ללא מענה אצל הצופים.

בסיום הערב, ברור לכל כי הרצגתו של אייל הינה דרך מכובדת, מרשימה ומקסימה לזעוק ולבקש שוויון. זאת ועוד, ההרצגה היא הוכחה ניצחת לכך שתהליכי ליווי משמעותיים ממשיכים להשפיע גם שנים אחרי שהתקיימו, וכי תהליכים מבריאים ומקדמים יכולים להתרחש לא רק בחדר הטיפולים אלא בכל מקום (ובמיוחד על הבמה).

ההרצגה "אמרו ש..." היא מחאה נפלאה. מי יתן ותהיה הרצגה זו השראה למופעים דומים נוספים שישימו את המגוון והשונות במרכז הבמה. אין ספק שהדבר יועיל לכולנו, ולחברה הישראלית כולה.

למעוניינים במידע נוסף על ההרצגה, ניתן להיכנס לעמוד הפייסבוק של ההרצגה או לפנות ליעל -  0523586122

*תמונת הכותרת צולמה על ידי רפאל בן משה

למידע נוסף אודות OCD

אודות המחברת - אור שמש

אור שמש הינה פסיכולוגית קלינית מתמחה הפועלת ביחידה לתגובת קרב בצה"ל, יחידה המציעה טיפול פסיכולוגי לכל אזרח שהשתתף בלחימה כחייל צה"ל סדיר או מילואים וסובל מקשיים כתוצאה מההתמודדות עם השלכות הלחימה. אור הינה בוגרת תואר שני בפסיכולוגיה קלינית מהמכללה האקדמית תל אביב יפו.

אנשי מקצוע בתחום

טיפול ב-OCD

עוד מאמרים שיעניינו אותך