תפריט נגישות
Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.

נעים להכיר: ביבליותרפיה - ראיון עם המטפלת מיכל לופו

נעים להכיר: ביבליותרפיה - ראיון עם המטפלת מיכל לופו

צוות בטיפולנט

ביבליותרפיה הינה תחום טיפולי מתחום הטיפול באמצעות אומנות, ההולך ותופס תאוצה, ומתאים לילדים, מתבגרים ומבוגרים. שוחחנו עם הביבליותרפיסטית מיכל לופו על מנת להבין מהי ביבליותרפיה ומה עושים בטיפול מסוג זה.

מיכל, מהי ביבליותרפיה?

ביבליותרפיה היא שיטת טיפול שעושה שימוש באמצעים ספרותיים שונים - סיפורים, שירים, אגדות, מיתוסים, סרטים ובעצם כל טקסט שמספר סיפור. הרעיון שעומד בבסיס הביבליותרפיה הוא שבאמצעות טקסט סיפורי אפשר ליצור הזדהות והשלכה של תכנים אישיים שמועברים אל הטקסט ו'לדבר' את עצמי דרך הטקסט. כל סיפור או שיר מתייחס לחוויה מסוימת. כשאנחנו מתחברים או אוהבים שיר (או סיפור) מסוים, זה בדרך כלל בגלל שאנו מזדהים עם החוויה שהוא מתאר. הביבליותרפיה כטיפול רגשי מתייחסת אל החוויה הזו ופונה אליה דרך העיסוק בשיר (או בסיפור) וכך, באופן עקיף, אנו מדברים על החוויה שלנו דרך השיר.

אומנות הסיפור היא עתיקת יומין והתחילה עוד ב'מדורות השבט' בתקופות קדומות. אנחנו מוקפים בסיפורים כל חיינו, מילדות ועד בגרות. כשמישהו מספר לנו סיפור, רמת הקשב שלנו משתנה ואנו מאזינים בעניין, כי אנו שומעים בעצם על 'מישהו אחר' שדומה לנו (או שונה מאיתנו והיינו רוצים להיות דומים לו). אנו נשאבים לתוך העולם הפנטסטי שהסיפור מציג (כמו שקורה בצפייה בסרט למשל) ומרגישים הזדהות עם הגיבור או הסיטואציה. זו חוויה מאוד נעימה לרוב, שמתכתבת עם חוויות ערסול של תינוק, במיוחד כשמישהו מספר לנו סיפור, או חוויה רגשית עמוקה. במפגש שלנו עם הטקסט הספרותי נוצר בעצם 'מרחב ביניים' שהוא שונה מהמציאות של היום יום שלנו, אבל הוא לא לגמרי פנימי שלנו, שכן יש שם אחר, שהוא 'לא אני' שמתחלק איתנו בחוויה הפנימית. כאן בעצם נכנס תפקידו של המטפל (או המטפלת) בביבליותרפיה - להיות 'אחר משמעותי' נוכח ומתווך בתוך החוויה שנוצרת מהמפגש עם הטקסט הספרותי.

מה מתרחש בחדר הטיפולים ובתהליך הטיפולי?

הביבליותרפיה היא כלי רב עוצמה. יש טכניקות שונות שאפשר לעשות בהן שימוש בטיפול בביבליותרפיה - למשל כתיבה אישית של המטופל אם מתוך חוויות שלו או מתוך מפגש עם גירויים שונים שמביאה המטפלת ואז שיח על מה שנכתב. טכניקה נוספת היא בחירת חלקים מתוך טקסט שמעוררים הזדהות או רגשות עוצמתיים במטופל ואיתם נעשית העבודה. אך בסופו של דבר, התהליך שמתרחש בחדר הטיפול הוא לא שונה מהותית מכל טיפול רגשי אחר - מדובר בעצם בקשר בין שני אנשים, מטפל ומטופל, כשלעיתים נכנס גורם שלישי, שהוא הטקסט הספרותי. הבחירה בשימוש בטקסט הספרותי היא משמעותית וחשובה - לעיתים היא מגיעה מהמטופל עצמו, ולעיתים מהמטפל, כשהטקסט משמש כאמצעי משקף, מפרש או מכיל.

למי הטיפול מתאים?

הטיפול בביבליותרפיה מתאים לכל אחד. כולנו שומעים ואוהבים סיפורים. אין צורך בכישרון מיוחד או בידע מקיף בספרות. סיפורים נמצאים בכל מקום - בסרטים ותוכניות טלוויזיה, בשירים ברדיו, ואפילו במשחקי מחשב. הטיפול מתאים לילדים החל מהגיל הרך, למתבגרים ולמבוגרים. המטפלת הביבליותרפיסטית יודעת להתאים את השימוש בכלי לפי צרכי המטופל. ברמה מסוימת עבור חלק מהאנשים, הטיפול בביבליותרפיה יכול להרגיש פחות 'מאיים' מטיפול פסיכולוגי, שכן ישנה האפשרות לעשות שימוש בכלי עקיף לכאורה, ללא מגע ישיר עם הכאב או הפגיעה, כשהעיסוק המרכזי הוא בטקסט הספרותי. לכאורה, כי הביבליותרפיה היא כלי 'עוקף הגנות' והעיסוק בטקסט הספרותי בהקשר הטיפולי יכול להגיע לרבדים עמוקים ומשמעותיים.

כיצד מתמודדים עם בעיות שונות באמצעות ביבליותרפיה?

הטיפול בביבליותרפיה מתאים לכל אחד, לילדים ומתבגרים, למבוגרים צעירים ולבני הגיל השלישי ולכל בעיה או קושי רגשיים, כשעבור כל מטופל וכל קושי נעשית חשיבה ספציפית לגבי החומרים הטקסטואליים שמתאימים. שימוש בכתיבה יכול להיות יעיל מאוד בעבודה עם מתבגרים מופנמים שמתקשים לצור קשר. עם ילדים קטנים מאוד, העבודה היא באמצעות סיפורים או הצגות ומשחקי תפקידים. גם עם מבוגרים הפונים לטיפול מסיבות שונות (כמו דיכאון, חרדה, התמודדות עם אובדן, בדידות, משברים ועוד) הבחירה בטקסט הספרותי היא מתוך מבחר עצום של אפשרויות, אם מתוך השירה או הפרוזה, או כל טקסט אחר שיכול לגעת בנושאים שעומדים על הפרק.

מתי כדאי לפנות לביבליותרפיה ולאו דווקא לטיפולים אחרים?

הביבליותרפיה היא כלי טיפולי המאפשר עיסוק עקיף ולא ישיר בנושאים שונים. מטופלים שמחפשים טיפול שלא יחייב אותם 'לדבר' או חוששים שלא ידעו מה להגיד על עצמם, יכולים למצוא מזור ומענה בטיפול מסוג זה. בנוסף הביבליותרפיה היא כלי אקספרסיבי - שמעודד יצירתיות ויכול להתאים למטופלים שמביעים את עצמם ביתר קלות באמצעים הבעתיים ויצירתיים, אם באמצעות כתיבה ואם באמצעים אחרים.

על המטפלת - מיכל לופו

מיכל לופו היא ביבליותרפיסטית ומטפלת בהבעה ויצירה מזה כ-14 שנים. מסיימת לימודי פסיכותרפיה בהתמחות בטיפול בילדים ונוער בתוכנית תלת שנתית בסמינר הקיבוצים, מדריכה סטודנטים ומתמחים, מנהלת יחידה קהילתית התפתחותית בהרצליה , ובעלת ניסיון רב בטיפול בילדים, מתבגרים ומבוגרים. מטפלת בקליניקה ברמת גן.

אנשי מקצוע בתחום

ביבליותרפיה

עוד מאמרים שיעניינו אותך