תפריט נגישות
Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.

נס חנוכה: זמן איכות בין הפסטיגלים

נס חנוכה: זמן איכות בין הפסטיגלים

צוות בטיפולנט

לקחתם אותם לפסטיגל, לטיול, לסרט ולמוזיאון; אתם מתכננים להדליק נרות בצימר בצפון, אצל הבן דוד מהקיבוץ ובחנוכיה שהם יבנו בסדנת יצירה לחנוכה ובכל זאת אתם שואלים את עצמכם: האם לזה התכוונו הפסיכולוגים ואנשי החינוך שדיברו על 'זמן איכות עם הילדים'? האם זה באמת יותר טוב מהשעות המקומחות שאנחנו בילינו במטבח עם אמא במהלך חנוכה של ילדותנו?

זמן איכות: כל האמת

הגדרה מדויקת למונח 'זמן איכות' לא תמצאו במילון או בספרי הפסיכולוגיה, אבל כמעט כל הורה שנתקל בו יעיד על כך שהוא מלווה ברגשות אשמה לא מעטים. בעוד שבדורות הקודמים נוכחות פיסית של ההורה נחשבה למספקת לגמרי עבור הילד, היום אנחנו שומעים שוב ושוב כמה חשוב שהזמן עם הילד יהיה זמן איכות של ממש: בלי לימודים ושיעורי בית, בלי פלאפונים, בלי אחים קטנים. איך יוצרים זמן איכות כזה עם שלושה ילדים, משכנתא וזוגיות שזועקת לקצת יותר השקעה? זה כבר בספר פסיכולוגיה אחר.

על אף שזמן איכות הופך אצל רבים מאיתנו למילה נרדפת לנקיפות מצפון או משימה בלתי אפשרית, במחקר נמצא כי הורים מגדירים זמן איכות בשלושה אופנים מרכזיים: קבוצת הורים אחת רואה זמן איכות כזמן בו ההורה והילד נמצאים יחד מבחינה פיסית, קבוצה שניה רואה זמן איכות כפעילות מובנה ומתוכננת בה משתתפים הילד וההורה וקבוצה שלישית מגדירה זמן איכות כזמן של "שיחות נפש" עם הילד.

התפיסה המקובלת היום בקרב אנשי מקצוע רואה זמן איכות כשילוב בין גישות אלו ומתייחסת אל זמן איכות כאל זמן בו ההורה והילד נמצאים יחד ופנויים זה לזה - לא משנה באיזה פעילות הם עוסקים או לא עוסקים. ה"חיסרון" בתפיסה זו הוא שמבט נוסף על פעילויות שעד כה קיטלגנו באופן אוטומטי כזמן איכות עשוי להצביע על מציאות שונה מעט: לונה פארק, מימדיון או סרט בתלת מימד אינם זמן איכות אם במהלכם הייתם שקועים בענייני עבודה, שיחות פלאפון או אפילו במצב בו הייתם נוכחים פיסית אבל לא רגשית. לעומת זאת, אירועים יומיומיים אותם אנו רגילים לראות כשגרה "סתמית" מהווים פעמים רבות זמן איכות של ממש מאחר ובמהלכם אתם קשובים ופנויים אך ורק לילד - שחש בכך ומגיב בפתיחות והנאה. כך, פעילויות כמו מקלחת, ארוחת ערב, סיפור לפני השינה ואפילו סידור הילקוט יכולים להפוך לזמן איכות כאשר הם מלווים בהתעניינות כנה ותשומת לב.

נס חנוכה: יוצרים זמן איכות אמיתי

חנוכה מהווה אתגר של ממש ל"הורים שוחרי זמן איכות": מצד אחד, עצם קיומו של חופש מעורר ציפייה לבילוי זמן מהנה יחד ללא דרישות היום יום השוטפות של שיעורי בית, השכמה מוקדמת וכן הלאה. מצד שני, רבים מאיתנו חשים צורך "לפצות" את הילד במהלך החופש על הזמן שאין לנו אפשרות להקדיש לו ביום יום, כך שלא פעם אנחנו מוצאים את עצמנו מציפים את הילד (ואת עצמנו...) במגוון פעילויות אינטנסיבי. בהתאם, ההמלצה המרכזית שלנו להורים המעוניינים לבלות זמן איכות עם ילדיהם היא קודם כל לנשום עמוק, לנסות להיפרד מרגשות האשמה ולבדוק האם לוח הזמנים הצפוף שארגנתם אכן יאפשר לכם זמן איכות. כהורים, אתם הדמויות המשמעותיות ביותר בעולמו של הילד ולכן, כאשר הוא מרגיש טוב אתכם (כלומר, מרגיש שאתם קשובים ופנויים אליו) - סביר להניח שהוא יהנה וירגיש טוב. כדי שתוכלו להיות קשובים ופנויים, חשוב לארגן את חנוכה באופן שיתאים גם לכם - זכרו שזמן האיכות הוא לא רק של הילד אלא גם שלכם. אם אתם מותשים מהתרוצצות בין פעילות לפעילות, או שקשה לכם להתחבר לפעילות ספיציפית שהילד מעוניין בה, אל תהססו "להוריד הילוך" בשטף הפעילויות, להיעזר בסבים והסבתות ולאפשר לעצמכם לנוח ולהגיע פנויים באמת לזמן שאתם מבלים עם ילדכם.

ועוד כמה טיפים על זמן איכות...

  • תחושת השייכות ולכידות המשפחה נבנים אצל הילד באופן הטוב ביותר כאשר מתקיים שילוב בין זמן איכות משפחתי לבין זמני איכות נפרדים עם כל אחד מבני המשפחה.
  • לפעמים הילדים יודעים יותר טוב מאיתנו מה טוב בשבילם. שאלו אותם איך היו רוצים לבלות את חנוכה וייתכן ותופתעו לשמוע שהכנת לביבות משותפת, משחק קופסא וקריאת סיפור מושכים אותם לא פחות מהפסיטיבלים הנוצצים.
  • נראה שהילד מתעניין בזמן איכות עם הטלוויזיה והמחשב יותר מאשר בזמן איכות איתכם? אל תתבלבלו. הצטרפו לילד בצפייה בתוכנית או בזמן משחק מחשב, דובבו ושוחחו איתו על העדפותיו וטעמו.

תחומי מומחיות:
הדרכת הורים ,ייעוץ להורים

אנשי מקצוע בתחום

ייעוץ להורים

עוד מאמרים שיעניינו אותך