תפריט נגישות
Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.

חצי הכוס הריקה: על התמכרות לאלכוהול

חצי הכוס הריקה: על התמכרות לאלכוהול

צוות בטיפולנט

באירועים משפחתיים וחברתיים, במסעדות, ואפילו בשיטוט בסופר השכונתי – האלכוהול הוא מרכיב נוכח ומקובל בחיינו. אך במצב של התמכרות, שתיית אלכוהול גורמת להשלכות שליליות על הגוף, הנפש, מערכות יחסים ותחומי חיים חשובים נוספים. בכתבה הבאה נכיר את מאפייני ההתמכרות לאלכוהול ואת דרכי ההתמודדות עימה.

מתי שימוש יום-יומי הופך להתמכרות?

לאור השימוש היום יומי והמקובל באלכוהול, עולה השאלה היכן עובר הגבול בין שתייה מתונה לבין התמכרות. להלן כמה מאפייני התנהגות ושימוש, אשר יכולים להוות מעין "נורות אזהרה" להתפתחות של התמכרות:

• שתייה בשעות המוקדמות של היום וקושי "לעבור את היום" בלי אלכוהול

• קושי לשלוט בכמות ששותים

• צורך לשתות עוד ועוד בשביל לחוות את אותן תחושות (תופעה המכונה סבילות לאלכוהול)

• קושי בולט לעמוד במטלות ובמחויבויות כתוצאה מהשתייה

• תגובות של כעס או התגוננות כאשר נשאלים על הרגלי השתייה

• ניסיונות להחביא את האלכוהול מחברים וממשפחה

• הופעת תסמיני גמילה כאשר מנסים להפסיק לשתות בבת אחת, כמו הזעה ורעידות

בנוסף למאפיינים אלו, כדאי לשים לב גם לכמות האלכוהול ששותים. בעוד משקה או שניים ביום מוגדרים על ידי איגודי הבריאות בעולם כצריכה בטוחה, שתייה של יותר מכך לאורך זמן ובתדירות גבוהה תדליק גם היא נורות אזהרה.

כאשר אנו מזהים אצלנו או אצל קרובינו את הופעת אחד או יותר מהמאפיינים האלו באופן עקבי, ייתכן כי מתפתחת בעיית שתייה ואולי אף התמכרות, הדורשות תשומת לב והתייחסות.

איך התמכרות לאלכוהול משפיעה על החיים?

מבט מהיר על המאפיינים שתוארו לעיל מלמד כי התמכרות לאלכוהול אינה נוגעת רק לסגנון השתייה, אלא משפיעה לרעה על היבטים שונים בחיים וכוללת פגיעה בתפקוד היום-יומי ובמערכות יחסים. ההשלכות של צריכה מרובה ותכופה של אלכוהול כוללות חוסר שקט, עצבנות, עייפות, קושי להתרכז, איבוד עניין בפעילויות שהסבו הנאה בעבר ועוד. אלו בתורן מקשות על עמידה במחויבויות חשובות בבית ובמקום העבודה, ועלולות לעורר חיכוכים עם הקרובים לנו.

כחלק מההשפעה הרחבה של ההתמכרות לאלכוהול על החיים, ההשלכות המזיקות אינן פוסחות גם על הבריאות הגופנית, עם נזקים ארוכי טווח אפשריים, כגון פגיעה בכבד ובלב, וכן על הבריאות הנפשית, למשל עם סיכון גובר להתפתחות או החמרה של דיכאון וחרדה.

למרות המחיר הכבד, במצב של התמכרות, האלכוהול למעשה מנהל את החיים וצריכת האלכוהול כבר אינה תחת שליטה. המרדף אחר המשקה הופך ליותר ויותר מרכזי בחיים וההשפעות המזיקות אינן מצליחות לעצור את הדחף לשתות.

כיצד ניתן לטפל בהתמכרות לאלכוהול?

במקרים רבים, כוח הרצון ותמיכת הסביבה אינם מספיקים בשביל לטפל בהתמכרות ויש צורך בעזרה מקצועית. בנוסף, כיוון שגמילה פתאומית עלולה להוביל לתסמינים חריפים או מסכני חיים, כדאי לשקול גמילה במסגרת ייעודית לכך או בפיקוח רפואי.

מרכיב מרכזי בטיפול בהתמכרות הוא טיפול נפשי ייעודי, אשר יכול לפתח ולחזק את המוטיבציה להיגמל, לסייע בזיהוי הטריגרים לשתייה ובמציאת דרכי התמודדות חלופיות במצבים שמעוררים רצון לשתות, וכן לפתח מערכת תמיכה סביבתית. בין הטיפולים אשר הוכחו כיעילים לטיפול בהתמכרות נמנים טיפול קוגניטיבי התנהגותי (CBT), ריאיון מוטיבציוני, ושיטת 12 הצעדים. במקביל, גם קבוצות תמיכה, כמו אלכוהוליסטים אנונימיים (AA), מסייעות בגמילה ובשמירה עליה לאורך זמן.

לאור העובדה שהתמכרות לאלכוהול משפיעה גם על קרובי האדם המכור, כדאי לשקול טיפול משפחתי או זוגי, אשר יכול לעזור בתיקון קרעים ביחסים שנוצרו בעקבות השתייה. לצד התמיכה בבני המשפחה, הטיפול יכול לסייע בהבנת הדחף לשתות ובמציאת דרכים מתאימות לתמיכה בתהליך הגמילה. 

לסיום, אף אם אינכם בטוחים כי מדובר בהתמכרות של ממש, בכל מקרה בו אתם מתחילים לזהות קושי לשלוט בשתייה ופגיעה בתפקוד, מומלץ לפנות לטיפול וליווי של אנשי מקצוע.  

מקורות

Magill, M., & Ray, L.A. (2009). "Cognitive-behavioral treatment with adult alcohol and illicit drug users: A meta-analysis of randomized controlled trials." Journal of Studies on Alcohol and Drugs, 70 (4): 516-527

www.addictionhelp.com/alcohol/alcohol-abuse-vs-alcoholismwww.apa.org/topics/substance-use-abuse-addiction/alcohol-disorders

www.niaaa.nih.gov/publications/cycle-alcohol-addiction

www.psychologytoday.com/us/basics/addiction/addiction-types#alcohol-use-disorder

www.psychologytoday.com/us/blog/sure-recovery/201607/identifying-alcohol-or-drug-abuse-in-the-work-place

תחומי מומחיות:
התמכרויות ,טיפול נפשי

אנשי מקצוע בתחום

התמכרויות

עוד מאמרים שיעניינו אותך