תפריט נגישות
Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.

לא רק נשים: דיכאון אחרי לידה של גברים

לא רק נשים: דיכאון אחרי לידה של גברים

צוות בטיפולנט

לא, זאת לא טעות: הכתבה הבאה אינה עוסקת במצבי דיכאון אחרי לידה של נשים אלא בדיכאון אחרי לידה של אבות טריים.

התופעה של דיכאון אחרי לידה בקרב נשים זכתה לתשומת לב רבה בעשורים האחרונים, עם התפוגגות מיתוס אם הצעירה המוצפת אושר (ולא, למשל, המוצפת הורמונים, כאבים וציפיות חברתיות) ועם ההכרה בפגיעה המשמעותית ביחסי האם-תינוק אשר יכולה להיווצר במצבים חמורים של דיכאון אחרי לידה. הכרה זו הביאה להרחבת מודעותם ורגישותם של רופאים ופסיכותרפיסטים למצבן הרגשי של נשים אחרי לידה, אך לא לעלייה בהתעניינות במצבם של האבות הטריים.

רק בשנים האחרונות החלו להצטבר עדויות לכך שמצבי דיכאון אחרי לידה אינם נחלתן הבלעדית של נשים: מחקרים מצביעים על כך ששכיחותם של סימפטומים דיכאוניים בקרב גברים עולה ב-68% (!) בחמשת השנים הראשונות לאחר הפיכתם לאבות, כאשר בקרב 10% מהם יתפתח מצב קליני של דיכאון אחרי לידה.

גברים בשחור: האם אתה סובל מדיכאון אחרי לידה?

דיכאון אחרי לידה כשמו כן הוא: מצב דיכאוני אשר מופיע בשבועות או החודשים שלאחר הלידה ומתבטא בסימפטומים של עצב, מצב רוח ירוד, תחושות ייאוש וחוסר טעם, פגיעה בהערכה העצמית, אובדן אנרגיות, ירידה בתחומי העניין וההנאה הרגילים ושינויים בדפוסי השינה והאכילה (אשר אינם קשורים להולדת התינוק או נסיבות חיצוניות אחרות).

סימפטומים אלו עשויים לאפיין מצבי דיכאון אחרי לידה הן אצל נשים והן אצל גברים, אך בקרב גברים עשויים להופיע עוד "סימנים מחשידים" לקיומו של דיכאון שביניהם בעיות פסיכוסומטיות, הסתגרות, עצבנות ורגזנות, נטייה בלתי אופיינית לכניסה לעימותים ולעתים גם שימוש בסמים ואלכוהול. במקרים מסוימים, אבות טריים אשר היו בני זוג נאמנים, נוכחים ותומכים עשויים לפתח התנהגויות אנטי-זוגיות שאינן אופייניות להם כהתרחקות, וורקוהוליות ואפילו ניהול רומן מחוץ לנישואים. סימפטומים אלו אמנם אינם נראים ממבט ראשון כביטויים של דיכאון אחרי לידה, אך עשויים להסוות את תחושות העצב, הלחץ והפגיעה בערך העצמי, ובפרט בקרב גברים אשר אינם רגילים לתת ביטוי לעולמם הפנימי ורגשותיהם.

דיכאון אחרי לידה בקרב גברים: למה זה קורה?

נכון, גברים אינם חווים את הטלטלה ההורמונלית שחוות נשים לאחר הלידה, ומאחר ומרביתם אינם יוצאים לחופשת לידה, במרבית המקרים לא הם אלו שיצטרכו להתמודד עם השינוי הדרמטי בשגרה היומיומית. עם זאת, התבוננות על השינויים החלים בעולמם של אבות טריים מצביעה על כך שגם להם יש כמה וכמה גורמים לקושי, לחץ ומצוקה.

ראשית, גם אם בחודשי החיים הראשונים האב אינו נושא בנטל הטיפול בתינוק כמו בת זוגו, הרי שגם הוא מתמודד עם שינוי חיים דרמטי: מחיים עצמאיים ובוגרים הממוקדים בקריירה, בחיים בחברתיים ובחיים בזוגיים, מוקד החיים עובר לטיפול בתינוק הצעיר אשר הטיפול בו בחודשים הראשונים עשוי להיות מתסכל, מתיש ובלתי מתגמל. כמו כן, בדומה לנשים גם גברים ההופכים לראשונה להורים עשויים להיות מוצפים בתכנים הנוגעים לחוויות שלהם עצמם כילדים ותינוקות. למשל, ההפיכה לאב עשויה לעורר (באופן מודע או בלתי מודע) תחושות מכאיבות הנוגעות לקשר של האב הטרי עם אביו שלו, ולהציף קשיים וקונפליקטים הנוגעים לתלות, קרבה ואינטימיות במערכות יחסים. כמובן, מרבית הגברים יתמודדו עם היבטים אלו מבלי לפתח דיכאון אחרי לידה אך אלו מהם שחוו קשיים במערכות יחסיהם עם הוריהם או הגיעו להורות כאשר הם פחות בשלים ומוכנים אליה - עשויים לחוות את המעבר להורות כקשה במיוחד. בהקשר זה חשוב לציין גם כי במקרים רבים, הנשים הנושאות את ההיריון מתכוננות רגשית להולדת הילד באופן מעמיק יותר ביחס לגברים: העיסוק בהריון, ההכנות לחופשת הלידה, ועצם האפשרות להרגיש את העובר כבר מאמצע תקופת ההריון דוחקים את האם להכנה נפשית לחווית האימהות, בעוד שחלק מהגברים מתארים כי "נפילת האסימון" של ההפיכה לאבות הגיעה רק עם הולדת התינוק.

מעבר לאלמנטים אלו, חשוב לזכור כי ביחס לגברים, נשים נהנות מרשת תמיכה חברתית משמעותית יותר במקרים רבים. אימהות, חברות וקולגות שכבר ילדו שמחות פעמים רבות לתרום מניסיונן סביב הכניסה לאימהות ונשים, אשר יוצרות מטבען קשרים חברתיים הדוקים יותר, יכולות להשתמש במשאבים אלו לחיזוק ביטחונן העצמי וקבלת תמיכה רגשית. גברים, לעומת זאת, נוטים ליצור מערכות יחסים אינטימיות פחות אשר אינן מאפשרות להם לעבד את החוויה הרגשית של הכניסה לאבהות ולזכות לתמיכה הרגשית לה הם זקוקים.

לצד כל האמור לעיל חשוב לציין כי חלק מהגברים החווים סימפטומים של דיכאון אחרי לידה אינם בהכרח גברים אשר אינם מחוברים לתפקידם החדש כאבות, ולעתים אף להיפך: האבות הצעירים של תקופתנו הם פעמים רבות גברים אשר מחוברים לתפקיד האבהי ורוצים בו. אם זאת, לא פעם הם נקרעים בין דרישות תפקיד אלו לבין הלחץ להמשיך ולתפקד כתומכיה של בת הזוג המותשת מהטיפול היומיומי בתינוק ולשמש כמפרנסים יחידים. התמרון בין התפקיד האבהי להמשך התפקוד ה"רגיל" מחוץ לבית עשוי לייצר עומס רב, ובפרט כאשר האב הטרי מודר מהטיפול בתינוק שלא מרצונו: רבות מהנשים המבלות את מרבית היום עם התינוק חשות כי הן היחידות שיודעות כיצד לטפל בו ומרבות לבקר את טיפולו של בן הזוג. כך, האב הצעיר זוכה לביקורת תמידית על תפקודו בכל אחד ממישורי החיים.

ממצא מעניין נוסף קושר גם בין דכאון לבין איכות הקשר הזוגי שלאחר הלידה. השקעתה הרבה של האם בתינוק הצעיר, ובפרט כאשר היא עצמה מתמודדת עם קשיים רגשיים סביב ההפיכה לאם, עלולה להביא לכך שבן זוגה יאבד אותה כמקור תמיכה דווקא בתקופה בה הוא זקוק לה במיוחד. בהתאם, נמצא כי הסיכון שהאב יפתח דיכאון אחרי לידה עולה בצורה משמעותית כאשר בת זוגו מתמודדת גם היא עם דיכאון אחרי לידה.

דיכאון אחרי לידה של גברים: איך מתמודדים?

קראתם? נבהלתם? רגע לפני שאתם מחליטים לדחות את הכניסה להריון בעוד כמה חודשים או מגייסים אומנת במסגרת 24/7, כדאי להזכיר לעצמכם שיש מה לעשות כדי למנוע ולטפל במצבי דיכאון אחרי לידה.

במידה ואתם נמצאים לקראת כניסה להריון או במהלך הריון, וחוששים מהתפתחות דיכאון אחרי לידה או קשיים אחרים, בדקו עם עצמכם האם אתם מבינים את משמעות האבהות וכיצד אתם מרגישים כלפיה. שאלו את עצמכם אילו חששות מתעוררים בכם וכיצד אתם מדמיינים את תפקודכם כאבות ואת תפקודכם הזוגי המשותף. במידה והתמונה המצטיירת בעיני רוחכם היא תמונה מאיימת ("יגמרו לי החיים", "אני לא אדע איך עושים את זה") או לחלופין, תמונה "ורודה ואידילית ("שטויות, נסתדר, כולם עוברים את זה") - יש סיכוי סביר שאינכם מוכנים באופן עמוק למעבר להורות. במצבים אלו מומלץ להקדיש יותר ויותר מחשבה אישית וזוגית לנושא, ואף לפנות אל טיפול פסיכולוגי או טיפול זוגי שיסייע לך או לכם להתכונן להורות.

במידה וכבר הפכת לאב ואתה מתמודד עם קשיים רגשיים, רמות גבוהות של לחץ, מצב רוח ירוד, עצבנות, ו/או במידה והקשר הזוגי השתנה וספג טלטלה משמעותית עם הכניסה להריון - מומלץ לפעול במספר אפיקים מרכזיים:

  • הרחבת רשת התמיכה - נכון, אולי אתה מרגיש שכולם מסתדרים טוב יותר עם האבהות אבל רב הסיכויים שגם חברים והקולגות שלך חוו כמה טלטלות סביב המעבר לאבהות. נסה לשתף חברים וקרובי משפחה בתחושותיך וקשייך ולהרחיב את מעגל התמיכה שלך.
  • עריכת תיאום ציפיות עם בת הזוג - גם אם ערכתם תיאום ציפיות לגבי חלוקת התפקידים והציפיות ההדדיות זה מזה לפני הלידה, ייתכן שתידרשו לתיאום ציפיות מחודש כעת, אחרי שאתם כבר מבינים טוב יותר את משמעות ההפיכה להורים. הזמן את בת הזוג לשיחה בה תוכלו לשתף זה את זה בציפיות ולמנוע חיכוכים ואי הבנות נוספים.
  • דיבור, דיבור ועוד דיבור - אולי אתה לא רגיל לכך ואולי רק בתקופה הנוכחית התקשורת הרגשית שלכם נפגעה, אבל זה בדיוק הזמן לשקם את התקשורת הזוגית וליצור שיח אינטימי על כל מה שעובר על כל אחד מכם כהורה טרי. נכון, אתם עייפים, מותשים ועמוסים בדרישות הטיפול בקטנצ'יק אבל שיחה טובה ומקרבת יכולה לחזק ולשקם את המשאבים הזוגיים ולקל משמעותית על שניכם.
  • קבלת עזרה מקצועית - כאמור, המעבר להורות הוא מעבר דרמטי המטלטל כל אחד מההורים ואת המערכת הזוגית. במידה ואתה חושש שאתה מתמודד עם סימפטומים של דיכאון אחרי לידה או קשים רגשיים אחרים, ו/או במידה ומתעוררים קשיים זוגיים משמעותיים - אל תהסס לפנות אל טיפול פסיכולוגי או אל טיפול זוגי. הקלה במצוקה הנפשית ושימור ושיקום הזוגיות יקלו עליך בצורה משמעותית ויאפשרו לך להתפנות לחלקים המהנים והמרגשים של ההורות החדשה.

היכנסו לקריאה נוספת אודות טיפול בדיכאון אחרי לידה

תחומי מומחיות:
דיכאון ,טיפול במצבי משבר

אנשי מקצוע בתחום

דיכאון

עוד מאמרים שיעניינו אותך