תפריט נגישות
Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.

ילדים וטלוויזיה: יחסים מסוכנים?

ילדים וטלוויזיה: יחסים מסוכנים?

צוות בטיפולנט

האם הטלוויזיה טובה או רעה לילדים? האם הילדים רואים יותר טלוויזיה מכפי שהתכוונתם ובכלל - מה יש בו, במסך הקטן, שמצליח לרתק אותם בצורה כל כך טוטאלית?

טלוויזיה - הטוב, הרע והמכוער

"בגילו כל היום הייתי בחוץ, עם החברים מהשכונה"

"הילדים של היום לא יודעים להעסיק את עצמם"

"הטלוויזיה של היום איכותית ותורמת לילדים, לא כמו פעם"

נשמע מוכר?

ממבט ראשון (שלא לומר מצפייה ממושכת), לילדים של היום יש את כל הסיבות לראות טלוויזיה: זה מגוון; לא דורש מאמץ; מאפשר מפגש עם רעיונות ומידע שאינם זמינים בשום מקום אחר; ממלא זמן; מחזק את הבקיאות בחייהם של 'סלבס' ואייקונים תרבותיים של גיל העשרה... ולנו, ההורים, נראה שיש לא פחות מניעים ללחוץ על כפתור ה-on ולכבות לזמן מה את הדרישה לתשומת לב: שעה של 'דורה' היא שעה בה אנחנו יכולים להשלים כביסות וטלפונים או אפילו - ביום טוב - לגנוב הצצה בעיתון או פשוט לנוח. ומעבר לכך, מי בזמננו חלם על כזה שפע של מידע זמין ונגיש? אז למה שהדור של היום לא יהנה?

מגוון התוכניות העצום והתוכן האיכותי שמציעים חלק מהערוצים הטלוויזיונים אכן הופכים את הטלוויזיה לכלי מרכזי ואטרקטיבי ללמידה, ומחקרים מעידים על תרומת הצפייה בה להתפתחות השכלית ולהרחבת הידע הכללי. עם זאת, לצפייה ממושכת בטלוויזיה ישנן השפעות שליליות משמעותיות הנובעות מהיותה פעילות פאסיבית (בניגוד לפעילות גופנית ואפילו לקריאת ספר, הדורשת הפעלה אקטיבית של הדמיון) ומרמת הגרייה החושית הגבוהה שהיא מספקת:

• השפעות בריאותיות: ילדים המרבים לצפות בטלוויזיה נוטים יותר להשמנה מאחר והצפייה באה על חשבון פעילות גופנית ומלווה פעמים רבות ב"נשנוש", ועקב החשיפה המוגברת לפרסומות לממתקים ומשקאות מתוקים.

• השפעות לימודיות: ילדים ומתבגרים אשר צופים בטלוויזיה במשך שעות ארוכות פגיעים יותר לפיתוח הפרעות קשב וריכוז, לנשירה מבית הספר ולאי הכנת שיעורי בית. זאת, מאחר והטלוויזיה באה על חשבון השקעה בלימודים ומאחר ועודף הגרייה שהיא מספקת פוגעת ביכולת להתמקדות וריכוז בגירוי יחיד ומגבירה את הנטייה להשתעממות מהירה.

• השפעות חברתיות: מתבגרים אשר מרבים לצפות בטלוויזיה ולשחק במחשב נמצאו במחקר כבעלי קשרים פחות טובים עם משפחתם ובני גילם (עם זאת, יש לציין כי לא ברור מה הוביל למה - הצפייה בטלוויזיה לפגיעה בקשרים או להיפך - קשרים גרועים שהביאו להתכנסות לעולם הטלוויזיה).

• השפעות ערכיות-חינוכיות: המסרים המועברים בחלק מתוכניות הטלוויזיה אינם בהכרח המסרים אותם אנו כהורים מנסים להעביר. צפייה בלתי מבוקרת בטלוויזיה חושפת את הילד לתכנים אלימים, ללבוש והתנהגות מינית פרובוקטיביים ועוד, כאשר אלו מוצגים פעמים רבות כלגיטימיים ונחשקים.

טיפים לצפייה נכונה בטלוויזיה

כיום, כמעט בכל בית יש טלוויזיה עם כבלים. הטלוויזיה הפכה לעובדה קיימת והורים אשר אינם רוצים להתנתק ממנה באופן מוחלט יכולים לנקוט מספר אמצעים כדי להפיק ממנה את הרווחים המקסימליים ולצמצם את השפעותיה השליליות:

• בחן את ילדך: מדוע הוא רואה טלוויזיה? השאלה הראשונה שצריכה להעסיק אותך כהורה היא מדוע ובאיזה אופן ילדך רואה טלוויזיה: האם הוא צופה כאשר יש תוכנית ספיציפית שהוא אוהב, כאשר הוא משועמם או מתוך חוסר ברירה (למשל, מאחר ואין לו מעגל חברתי מספק)? בהתאם לאופן הצפייה, כדאי לסייע לילד להתמודד עם הגורמים לצפיית יתר - לסייע בבניית יכולתו להעסיק את עצמו, לכוון ליזימת אינטראקציות חברתיות, להעשיר בחוגים וכן הלאה.

• טלוויזה כזמן איכות: כאשר אתה לוקח את הילד לספארי, סביר להניח שאתה מלווה את הביקור בהסברים ודיאלוג על חווית הביקור. הצפייה בטלוויזיה, לעומת זאת, נתפסת כפעילות יחידנית של הילד אך אינה חייבת להיות כזו - צפייה משותפת יכולה להגדיל את רווחיו של הילד מהצפייה, לסייע לו בעיבוד המידע ולאפשר לך להגביל השפעות של מסרים שאינם תואמים את עמדותיך.

• בחירה - זה שם המשחק: מגוון הערוצים הטלוויזיונים הוא אחד היתרונות הבולטים של הטלוויזיה בימינו - אך גם אחד מחסרונותיה הגדולים - במיוחד עבור ילדים. לכן, מומלץ לפקח ולהגביל את הצפייה לא רק מבחינת זמן הצפייה אלא גם מבחינת התכנים.

• טלוויזיה? לא בחדר של הילד: נכון, יותר נוח כשפינגי ובץ נשארים מחוץ לטווח השמיעה שלכם, והדבר האחרון שמתחשק לכם לעשות הוא להיאבק על הטלוויזיה עם זאטוט בן שש, אבל טלוויזיה בחדרו של הילד היא מתכון בטוח לכך שהצפייה תצא משליטתכם מבחינת משך הצפייה, התכנים הנצפים והאפשרות להמיר אינטראקציה חברתית בצפייה קולקטיבית בטלוויזיה.

• וכמובן - דוגמא אישית: כמו בכל תחום אחר, גם בתחום הצפייה בטלוויזיה הילד לומד לא רק באמצעות המסרים הישירים שאנו מעבירים לו אלא גם מתוך צפייה בהוריו וחיקוי שלהם. לכן, אם אתם נוהגים להדליק טלוויזיה ברגע שאתם נכנסים הביתה ולהגדיר צפיה בטלויזיה כ"בילוי משותף" - אל תצפו שהילד שלכם ילמד ש"טלוויזיה זה רק אם יש משהו מעניין לראות". 

תחומי מומחיות:
הדרכת הורים ,ייעוץ להורים

אנשי מקצוע בתחום

הדרכת הורים

עוד מאמרים שיעניינו אותך