תפריט נגישות
Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.

או או: כיצד לבחור בין טיפול פסיכודינמי לבין טיפול קוגניטיבי התנהגותי?

או או: כיצד לבחור בין טיפול פסיכודינמי לבין טיפול קוגניטיבי התנהגותי?

צוות בטיפולנט

זהו. החלטת שנמאס לך לסבול ולהתמודד בכוחות עצמך עם המצוקה הרגשית, ושהגיע הרגע לפנות אל טיפול פסיכולוגי. אלא שחיפוש ב-Google עבור "טיפול בדיכאון", "טיפול בחרדה" או כל קושי אחר ממנו אתה סובל מניב אינסוף תוצאות ובאופן ספציפי - אינסוף מאמרים המסבירים מדוע טיפול פסיכודינמי (או טיפול דינמי) הוא הטיפול הנכון עבורך, ואינסוף מאמרים המסבירים מדוע דווקא טיפול קוגניטיבי התנהגותי (CBT) הוא שיביא לתוצאות הטובות ביותר. אז איך בוחרים? איך תקבל את ההחלטה הטובה ביותר לגבי סוג הטיפול המתאים לך?

דינמי או התנהגותי?

טיפול פסיכודינמי ו-CBT הם מודלים טיפוליים ותיקים אשר זכו לתמיכה מחקרית רבה: הטיפול הפסיכודינמי התפתח מתוך הפסיכואנליזה הפרוידיאנית כך ששורשיו התיאורטיים והמעשיים הם במאה ה-19. מודל ה-CBT התפתח כתגובה למודל הפסיכודינמי בשנות ה-60. במובן זה, כדאי לזכור שלא משנה באילו מהמודלים תבחר - אתה בידיים טובות: בעשורים האחרונים שני המודלים נחקרו רבות באופן שיטתי, והמחקרים הצביעו שוב ושוב על כך שלא ניתן להצביע על אחד מהם כיעיל יותר מהאחר. זאת, בהתייחס למגוון רחב של קשיים רגשיים והתנהגותיים שביניהם דיכאון, חרדה, קשיים בין אישיים והפרעות פוסט טראומטיות. היוצאת מהכלל היחידה היא ההפרעה האובססיבית קומפולסיבית (OCD) אשר טיפול קוגניטיבי התנהגותי נמצא כמתאים יותר לטיפול בה.

מידע זה עשוי להרגיע אך גם לבלבל: אם שני המודלים יעילים ויכולים להתאים כיצד בוחרים בין השניים? במידה רבה, התשובה תלויה בהעדפותיך וצרכיך האישיים. כמו כן, כדי לבחור בין שני המודלים כדאי להכיר אותם קצת יותר לעומק.

טיפול פסיכודינמי

שורשיו של הטיפול הפסיכודינמי הוא בפסיכואנליזה הפרוידיאנית ובהתאם, המודל יוצא מנקודת מוצא דומה לפיה סימפטומים וקשיים רגשיים, התנהגותיים ובין אישיים נובעים מגורמים רגשיים בלתי מודעים. הסימפטום (דיכאון, חרדה, התמכרות, קושי במציאת זוגיות ועוד) הוא דרכה של הנפש לאותת לנו שמתחת לפני השטח נחבאים קונפליקטים, רגשות וצרכים אשר גם אם איננו מודעים להם - הם משפיעים עלינו וגורמים לנו לקשיים שונים.

טיפול פסיכודינמי יוצא מהנחה שהעלאתם למודעות של גורמים אלו ועיבוד מעמיק שלהם יכולים לשחרר את הנפש מהצורך לבטא את התוכן הרגשי דרך סימפטום. הנחה משמעותית נוספת של הטיפול הפסיכודינמי היא כי יחסינו המוקדמים עם הדמויות משמעותיות בחיינו (בדרך כלל ההורים) מעצבים את תפיסתנו העצמית והבין אישית ועל כן אחראיים לרבים מהקשיים שלנו. כך, למשל, דימוי עצמי נמוך, חרדה חברתית וקשיים בתחום הזוגי עשויים להיות קשורים בחווית האהבה המותנית איתה האדם גדל.

הטיפול הפסיכודינמי מניח כי לא רק מודעות להיבטים אלו ועיבוד שלהם מביאים לשינוי נפשי אלא גם החוויה הנוצרת בקשר עם המטפל: בטיפול הפסיכודינמי נוצר קשר עמוק וקרוב עם המטפל וקשר זה מספק התנסות רגשית חדשה ומשמעותית ובכך מביא לשינוי דפוסי התפיסה העצמית והחוויה הבין אישית. כך, למשל, מטופל שיחסיו המוקדמים עם הוריו לימדו אותו לאמץ עמדה כנועה, מרצה וצייתנית יכול לפתח אסרטיביות וביטחון עצמי מתוך התנסותו בקשר עם מטפלת אשר מאפשרת לו להרגיש שהוא רצוי גם כאשר הוא מביא אל הקשר את החלקים האגרסיביים, הבלתי מרצים והמתנגדים של אישיותו.

כלומר, טיפול פסיכודינמי מציע מסגרת טיפולית בה ההתנסות ב"זמן אמת" בקשר רגשי משמעותי ועיבוד הגורמים הלא מודעים לקשיים מניעים שינויים רגשיים, התנהגותיים ובין אישיים משמעותיים. יתרונו המרכזי של הטיפול הפסיכודינמי הוא הרחבת המודעות העצמית והיכולת של המטופל להיות במגע עם רגשותיו ולנתח אותם באופן מעמיק. כמו כן, מאחר וטיפול פסיכודינמי נוגע בנפש באופן מעמיק ומקיף, הוא נוטה להביא לשינוי ושיפור בהיבטים נוספים מלבד לאלו שהביאו לפנייה לטיפול מלכתחילה.

התנהגותי + קוגניטיבי = CBT

מודל הטיפול הקוגניטיבי התנהגותי התפתח משילוב בין מודל הטיפול ההתנהגותי לבין מודל הטיפול הקוגניטיבי. הנחת המוצא של הטיפול הקוגניטיבי התנהגותי היא שסימפטומים וקשיים רגשיים נוצרים כתוצאה מלמידת התניות בלתי מסתגלות (למשל, טיסה=סכנה או סיטואציה חברתית=השפלה וכישלון), ומאימוץ דפוסי חשיבה בלתי יעילים כחשיבה קטסטרופלית ("עכשיו כולם ישנאו אותי לנצח"), חשיבה דיכוטומית ("ציון נמוך מ-95 לא שווה כלום") וייחוסים חיוביים חיצוניים ("סתם היה לי מזל") לעומת ייחוסים שליליים עצמיים ("נכשלתי כי אני טיפש").

דפוסי החשיבה וההתנהגות הבלתי יעילים עלולים להביא להתפתחות מגוון קשיים רגשיים שביניהם דיכאון, חרדה, חוסר ביטחון, דימוי עצמי נמוך וכן הלאה, כאשר הטיפול הקוגניטיבי התנהגותי מכוון לנטרול השפעתם של דפוסים אלו ולסיוע באימוץ דפוסי התנהגות וחשיבה יעילים ומסתגלים יותר. זאת, באמצעות מגוון טכניקות שביניהן אתגור דפוסי חשיבה בלתי יעילים, למידת טכניקות הרגעה עצמית ושליטה בחרדה, הרחבת היכולת לנשיאת מצוקה, סימולציות להתמודדות עם גירויים מעוררי חרדה, בניית תכנית התנהגותית לצמצום נטיותיו ההמנעותיות של המטופל (למשל, חשיפה הדרגתית למושא הפוביה) וכן הלאה. כמו כן, מושם דגש רב על הרחבת יכולתו של המטופל להתמודד עם רגשות שליליים ולשאת אותם, ולאו דווקא להיאבק בהם ולנסות לסלקם.

CBT אמנם מרחיב את יכולתו של המטופל להתמודד עם מגוון מצבים רגשיים מאתגרים, אך נחשב לטיפול הממוקד בסימפטומים נקודתיים. כתוצאה מכך, הוא נוטה להיות טיפול יעיל המביא לשיפור משמעותי תוך זמן קצר יחסית, אך אינו מהווה מודל טיפולי מעמיק המאפשר למטופל הכרות מעמיקה עם נפשו.

בשורה התחתונה: מקבלים החלטות

ההכרות עם המודלים הטיפוליים עדיין לא סייעה לך לקבל החלטה? להלן מספר נקודות למחשבה שיכולות לסייע בקבלת ההחלטה:

האם אתה סובל מסימפטום נקודתי, או מסימפטום כוללני, מגוון סימפטומים? במידה ואתה סובל מסימפטום נקודתי אשר משפיע על היבט חיים ספציפי (פוביה, תגובה פוסט טראומטית לאירוע נקודתי או הפרעה טורדנית כפייתית, למשל), טיפול קוגניטיבי התנהגותי יכול לסייע במהירות וביעילות. במידה ואתה מתמודד עם קשיים מקיפים יותר (קשיים בין אישיים, בעיות הסתגלות מתמשכות, דיכאון כרוני) או עם מגוון סימפטומים - ייתכן וטיפול פסיכודינמי המציע "טיפול שורש" מקיף יתאים לך יותר.

כמה זמן יש לך? אם אתה מתמודד עם חרדת טיסה וחייב להצטרף לנסיעת עבודה, או סובל מסימפטומים של דיכאון/חרדה לקראת מעבר לעיר אחרת/תחילת לימודים אקדמיים וכן הלאה - טיפול קוגניטיבי התנהגותי יכול לספק לך מענה מהיר וענייני אשר טיפול פסיכודינמי לא תמיד יצליח לספק במסגרת זמן קצובה.

האם זו הפעם הראשונה שאתה מתמודד עם הסימפטום? במצבים של סימפטומים חוזרים, או במצבים של סימפטומים מתחלפים (למשל, פוביה שמתחלפת בהפרעת חרדה כללית אשר מתחלפת בדיכאון וכדומה) כדאי לפנות אל טיפול פסיכודינמי שיספק מענה לגורמי העומק שתחת הסימפטומים.

עד כמה חשובה לך הרחבת המודעות העצמית וההתפתחות האישית? אם חלק מהמוטיבציה שלך לפנייה לטיפול היא הרחבת המודעות העצמית וההכרות עם עצמך, עם רגשותיך ועם ההיסטוריה האישית שלך - טיפול פסיכודינמי יתאים לך יותר.

שיקול כלכלי: מעבר להבדלים המהותיים בין המודלים הטיפוליים, במרבית המקרים יש גם פער בין משכם ולכן גם בין עלותם של טיפול פסיכודינמי ושל טיפול קוגניטיבי התנהגותי. טיפול קוגניטיבי התנהגותי הוא טיפול ממוקד יותר ועל כן נוטה גם להיות קצר וזול יותר (במקרים של סימפטומים נקודתיים לעתים מדובר בפגישות ספורות בלבד). זאת, לעומת טיפול פסיכודינמי אשר מבוסס על הכרות מעמיקה של האדם עם עצמו ולכן אורכו עולה על שנה, בדרך כלל, והעלות בהתאם.

אנשי מקצוע בתחום

טיפול פסיכודינמי

עוד מאמרים שיעניינו אותך