תפריט נגישות
Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.

טיפול זוגי להורים לילדים בעלי צרכים מיוחדים

טיפול זוגי להורים לילדים בעלי צרכים מיוחדים

מכון עופר

הולדת ילד היא ללא ספק אחד האירועים המכוננים בחייו של אדם. הציפיה שבמהלך ההריון המתמשך והסקרנות הופכים לדבר ממשי, חי ובועט. זהו ללא ספק אחד השינויים הגדולים בחיינו אשר ממנו אין דרך חזרה.

אך מה קורה כשהציפיה אינה מתממשת? כאשר מסלול החיים מוטה ממסלולו הצפוי עקב הולדתו של ילד בעל צרכים מיוחדים? מובן כי מדובר בבשורה קשה מאוד לעיכול, ובמקרים רבים זהו האות למסע ארוך של אתגרים, מכשולים והתמודדויות אשר ילוו את ההורים ואת שאר בני המשפחה לאורך שנים ארוכות.

עובדה מעניינת היא, שלא מעט הורים לילדים בעלי צרכים מיוחדים, מגדירים ברבות השנים את המאורע כדבר הטוב ביותר שקרה להם. ואולם, על מנת להגיע לעמדה זו, יש ללמוד ולאתר בהדרגה את הדרכים הטובות ביותר להתמודדות עם המצב במישור המשפחתי בכלל ובמרחב הזוגי בפרט.

קשיים נפוצים של זוגות לילדים בעלי צרכים מיוחדים

למעשה, הסוגיה הראשונה שיש צורך להתמודד עימה היא עצם הבשורה על קיום של צרכים מיוחדים. האבחנה ניתנת לעיתים בסמוך ללידה, אך במקרים רבים מדובר בגילוי הדרגתי לאורך שנות החיים הראשונות של התינוק. רבים מתקשים לעכל את הבשורה ואת הסטיגמות החברתיות הנלוות לה, וחווים תחושות כישלון ובושה לצד לחץ וכעסים, המופנים לא פעם אל בן הזוג. לא פעם ישנם פערים והבדלים בין בין הזוג באופן ההתמודדות עם הבשורה. פערים אלה וגורמים נוספים גורמים לא אחת למתחים בין בני הזוג, ומעמיסים עוד יותר על מעמסת ההתארגנות היום יומית שמצריך הטיפול בילד.

הטיפול היומיומי בילד בעל צרכים מיוחדים כרוך בהתגייסות יוצאת דופן ברבדים נפשיים, פיזיים ואף כלכליים. חרדות שונות, מתחים והעייפות הנצברת עשוי להוביל למצב בו הילד תופס מקום נרחב ביותר במרקם המשפחתי, הבא על חשבון ההשקעה בבן הזוג ובילדים האחרים, ולפעמים גם על חשבון השאיפות הפרטיות להגשמה עצמית.
במצבים אלו עשוי להופיע משבר זוגיות כלשהו, המתבטא למשל בתחושות כמו נטישה והזנחה בקרב בני הזוג אשר משוועים לחזור ולקבל את תשומת הלב שאבדה. הזוגיות בפני עצמה הינה ריקוד מורכב ועדין בו יש להשקיע בהתמדה, ואם קיומה המוצלח איננו פשוט לאור הצורך לתפקד כהורים, על אחת כמה וכמה קשה הדבר כשמדובר בילד בעל צרכים מיוחדים. בשל כך זוגות רבים לילדים בעלי צרכים מיוחדים עשויים לחוש כי המשפחה אמנם מתפקדת, אך הזוגיות עצמה הלכה לאיבוד אי שם בדרך. טיפולים כגון הדרכת הורים במקרים רבים עוזרים בהתמודדות עם גידול הילדים, אולם הטיפולים מוקדשים לקשר של ההורים עם ילדיהם, כך שמצוקות בזוגיות עצמה לא בהכרח מקבלות את מלוא המקום.

כיצד מסייע הטיפול הזוגי

פסיכותרפיה מסוג טיפול זוגי מבוססת בדרך כלל על פגישות חד שבועיות בנות כשעה בקליניקה פרטית או במוסד טיפולי. זהו המקום לקחת פסק זמן קצר משטף החיים, להרהר ולחלוק בהרגשות ובמחשבות שאינן מוצאות מקום וביטוי בשל העומס של שגרת היומיום.
בתיווכו של איש המקצוע יכולים בני הזוג ללבן מחלוקות, להכיר בבעיות המשותפות וכן בקשיים האינדיבידואליים, ולמצוא דרכים טובות יותר להתמודד עם מכלול שאיפותיהם הנתקלות כעת במטלות ייחודיות.
באווירה המעודדת הקשבה ואמפתיה יציע המטפל כלים לבניית מערך משפחתי תומך, בין היתר על מנת לסייע להתנהלות הביתית השוטפת, במתן תשומת לב ראויה גם לשאר הילדים, ובהתוויית המקום הייחודי לו זכאי כל אחד מבני המשפחה. בנוסף לכך יעסוק הטיפול גם ביחסיהם של בני הזוג, כגון בתחושות הזנחה, הערכה או חיבה שיוכלו להיאמר בכנות ובגילוי, וכן בבנייה מחודשת של היכולת להקשיב, לקבל ולהבחין זה בזה, וברקימת מטרות וחלומות משותפים. בתוך כך יינתנו הכלים ויושם הדגש על השבת ההשקעה הנחוצה ליצירת זוגיות מיטיבה, כולל הסכמה על פעילויות וזמנים שיוקדשו למטרה זו, והבנת חשיבותה של הזוגיות עצמה לכלל המשפחה, ובוודאי גם לילד המיוחד.

לקבלת מידע נוסף ואנשי מקצוע בתחום זוגיות

המאמר מוגש מטעם מכון עופר
טל: 03-5229978, ריינס 18 ת"א
מכון עופר - אבחון, ייעוץ וטיפול פסיכולוגי

אנשי מקצוע בתחום

טיפול זוגי

עוד מאמרים שיעניינו אותך