תפריט נגישות
Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.

טיפול בהפרעות פאניקה באמצעות האינטרנט

טיפול בהפרעות פאניקה באמצעות האינטרנט

צוות בטיפולנט

הפרעת פאניקה היא הפרעת חרדה המאופיינת בהתקפי פאניקה חוזרים ונשנים הכוללים חוויה של חרדה קשה המלווה בסימפטומים כפחד ממוות או תחושה של אובדן שפיות, הזעה, רעד, עלייה בקצב הלב, התעלפות וכן הלאה. פעמים רבות מביאים ההתקפים להימנעות ממקומות או אירועים שונים, בכדי להימנע מלחוות התקף במקום ציבורי או במקום בו לא ניתן יהיה לקבל עזרה.

הפרעת פאניקה עשויה להביא למצוקה רבה ולפגיעה תפקודית משמעותית ולאורך השנים התפתחו מודלים שונים לטיפול בה. אחת השיטות היעילות ביותר היא הטיפול הקוגניטיבי התנהגותי המבוסס על אלמנטים כלמידת טכניקות הרגעה עצמית, שליטה במחשבות המאיימות ("זה לא נעים לא אבל אני לא אמות מחרדה"), חשיפה לאירועים/מקומות מהם נמנע האדם וכן הלאה. במרבית המקרים מדובר בטיפול קצר מועד ויעיל ביותר.

במסגרת המחקר שהשווה את יעילות הטיפול באינטרנט אל מול יעילות הטיפול פנים אל פנים חולקו אנשים אשר סובלים מהפרעת פאניקה לשתי קבוצות. הקבוצה הראשונה השתתפה בטיפול קוגניטיבי התנהגותי "קלאסי" והקבוצה השנייה השתתפה בתוכנית טיפולית זהה אשר הועברה באמצעות האינטרנט.

שתי הקבוצות הגיעו לתוצאות טיפוליות חיוביות, ללא הבדל משמעותי בתוצאות שהשיגה כל אחת מקבוצות המחקר. עם זאת, מספר הבדלים נמצאו בהיבטים אחרים: ראשית, כל המשתתפים במחקר תפסו את הטיפול פנים אל פנים כאמין יותר (למרות שאמונה זו לא השפיעה על יעילות הטיפול באינטרנט); שנית, אנשים אשר סובלים גם מהפרעות אישיות הגיעו לתוצאות טיפוליות טובות יותר באמצעות מפגשים פנים אל פנים. כמו כן, כאשר הפרעת הפאניקה לוותה באגורפוביה נפגעה יעילותו של הטיפול פנים אל פנים, אך יעילות הטיפול באמצעות האינטרנט לא הושפעה כלל.

ביבליוגרפיה:

Predicting treatment outcome in internet versus face to face treatment of panic disorder, Andersson, Gerhard; Carlbring, Per; Grimlund & Ann, Computers in Human Behavior. 2008 Sep Vol 24(5) 1790-1801

תחומי מומחיות:
חרדה ,טיפול/ייעוץ אונליין

אנשי מקצוע בתחום

טיפול/ייעוץ אונליין

עוד מאמרים שיעניינו אותך