תפריט נגישות
Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.

חתול, נחש או אריה: מה משמעותם של בעלי החיים המופיעים בחלומות?

חתול, נחש או אריה: מה משמעותם של בעלי החיים המופיעים בחלומות?

צוות בטיפולנט

כולנו מכירים את הפירוש שהציע יוסף התנ"כי לחלומו של פרעה, בו שבע הפרות הדשנות שעולות מן היאור מסמלות שבע שנות שפע, ואילו שבע הפרות השדופות שעולות אחריהן מסמלות שבע שנות בצורת ורעב. פרעה אינו היחיד שסקרנותו התעוררה כלפי בעלי החיים שהופיעו בחלומו ומשמעותם; אנשים רבים אשר חולמים על בעלי חיים תוהים מה מסמלת הופעתם בחלום. בכתבה זו ננסה להציע כלים מרכזיים לפירוש הופעתם של בעלי חיים כאלה ואחרים בחלומותינו.

ניבוי עתידות או פנטזיות מודחקות?

בסיפור התנ"כי, יוסף מפרש את חלומו של פרעה כמבשר את העתיד לבוא. תפיסה זו, לפיה החלום מנבא מציאות, היתה התפיסה השלטת לפירוש חלומות במשך מאות שנים; בני אדם האמינו כי החלום הוא מסר המגיע מהאלים או מישויות חיצוניות לאדם, וכי פירוש נכון של מסרי החלום אכן יוכל להעיד על העתיד לבוא. תפיסה זו הלכה והתפוגגה בעת המודרנית, אך את השינוי המהותי בתפיסת החלום הניע זיגמונד פרויד. פרויד הציע את הרעיון שהיום נדמה לנו כמובן מאליו, לפיו החלום מבטא תכנים נפשיים המעסיקים אותנו באופן מודע או בלתי מודע. הוא הציע כי החלום הוא דרכה של הנפש להציף ולעבד תכנים, משאלות ופנטזיות אשר אנו נוטים להדחיק בחיי היום יום, זאת מאחר והם מאיימים עלינו או נתפסים על ידינו כלא לגיטימיים. החלום, לטענתו, מבטא את אותם תכנים אסורים, אך באופן מוסווה ומתוחכם, אשר מאפשר לנו לעסוק בתוכן המאיים והלא מודע מבלי לחוות חרדה מציפה מדי. מנגנוני הסוואה אלה כוללים, בין היתר, סמלים המסמנים תכנים מאיימים באופן עקיף (למשל, חלום על מקל המסמל את איבר המין הגברי), ערבוב בין דמויות המטשטש את זהותן האמיתית ("זאת היתה אמא שלי אבל לא ממש..."), וכן הלאה.

פירוש חלומות: איך עושים את זה היום?

פרויד הציע כי על אף השימוש במנגנוני הסוואה מתוחכמים, ניתן להבין לעומק את משמעות החלום באמצעות שימוש בטכניקה הנקראת "אסוציאציות חופשיות". על המטפל לבקש מהמטופל לספר את החלום, ובסיומו מבקש ממנו לדבר בספונטניות על המחשבות שעלו לו בעקבות כך. בכך, טען פרויד, מסייע הפסיכולוג למטופליו לחשוף את תכני החלום הסמויים. 

איתי, בן 27, מספר למטפל שלו על חלום שבו הוא מגיע לביתה של חברתו ביום גשום מאוד. קר לו, הוא רעב ורטוב, ורוצה להגיע כבר אל ביתה, אך השביל רצוף בורות בוציים אליהם רגלו מחליקה בכל פעם שהוא מנסה להיכנס אל הבניין. כאשר איתי מתבקש להעלות אסוציאציות לחלום, הוא מספר שהבורות הבוציים מזכירים לו סיפור הרפתקאות שאביו היה מקריא לו בילדותו, בו תואר כיצד אינדיאנים מטמינים מלכודות חול כדי ללכוד חיות פראיות אותן רצו לאלף. אסוציאציה זו סייעה להבין את חלומו של איתי כחלום המייצג את האמביוולנטיות שלו כלפי הכניסה למערכת היחסים: מצד אחד, החיים מחוץ לקשר נחווים כקרים וריקים, אך הכניסה לקשר נחווית כמאיימת ב"אילוף" החלקים הפראיים והחופשיים של האישיות. איתי ציין גם שאת סיפור ההרפתקאות הקריא לו אביו, ובכך פתח פתח להתבוננות בדינמיקה הזוגית של הוריו ובאופן בו זו הובילה לאמביוולנטיות שאיתי חווה בחייו הבוגרים כלפי קשרים זוגיים.

פרויד אמנם היה הראשון שהציע שיטה שיטתית לניתוח חלומות, אך אחריו הציעו תיאורטיקנים שונים שיטות נוספות להבנת חלומות וניתוחם. עם זאת, שיטתו של פרויד המתמקד בהתבוננות באסוציאציות העולות בתגובה לחלום נותרה שיטה המקובלת ביותר בפסיכולוגיה המודרנית. 

בעלי חיים בחלום

הופעת בעלי חיים בחלום היא תופעה שכיחה ומסקרנת, אותה ניתן להבין בדרכים שונות. בעלי חיים לוקחים חלק בעולמנו במגוון דרכים: הם נושאים עמם מטען תרבותי הקשור במיתוסים והאגדות עליהם גדלנו (למשל, הנחש מסיפור גן עדן, והשועל הערמומי מאגדות הילדים), אך בו זמנית מהווים חלק מציאותי משגרת החיים שלנו, החל מהחתול הביתי האהוב ועד למכת הנמלים של הקיץ. בהתאם, אנו יכולים לפרש הופעת בעלי חיים בחלום באמצעים שונים.

אסוציאציות אישיות

כל אחד מאתנו חווה בעלי חיים באופן שונה, המבוסס על אישיותו ועל התנסויותיו האישיות. כך, למשל, הופעת כלב בחלום עשויה להחוות "סיוטית" עבור אדם אחד, ומנחמת מאוד עבור אחר. בהתאם, כאשר אנו ניגשים לפירוש חלומות בהם הופיעו בעלי חיים, אנו מנסים להתבונן ברשת האסוציאטיבית האישית של האדם. חשוב להדגיש כי ההתבוננות היא התבוננות רחבה אשר אינה מתמקדת רק באסוציאציה לחיה עצמה אלא באסוציאציה לסיטואציית החלום כולה. לדוגמה, נדמיין מטופלת המתארת חלום בו היא מגלה עכביש בביתה, אך באופן מוזר אינה מרגישה פחד או דחייה. פירוש החלום בהקשרו הרחב עשויים, למשל, להוביל את המטפל להציע כי החלום מתייחס לנטייה שלה לעצום עיניים אל מול תחושות של איום, ונטייה זו קושרה לכניסתה של המטופלת לקשר זוגי חדש בו היא בוחרת להתעלם מ"נורות אדומות" בבן הזוג החדש.

סמלים אוניברסליים

על אף הדגש הרב ששם פרויד על האסוציאציות האישיות של החלום, הוא הציע כי קיימים גם סמלים אוניברסליים אשר משמעותם תהיה דומה, בדרך כלל, בין בני אדם. כך, למשל, פרויד הציע כי נחש מסמל את איבר המין הגברי, וכי הופעת נחש בחלום מסמנת את עיסוקו של החולם/ת בתכנים מיניים. מאחר ובעלי חיים רבים מעוגנים במיתוסים התרבותיים, כדאי לנתח את הופעתם גם מפרספקטיבה הלוקחת בחשבון את משמעותם האוניברסלית בחיי בני האדם.

לא מודע קולקטיבי

פסיכולוג מוכר נוסף אשר הדגיש את חשיבות החלום בחיי הנפש היה קרל יונג. יונג הציע כי מעבר ללא מודע האישי של כל אדם, לכל אדם יש גם מעין "לא מודע קולקטיבי", בו נאספות חוויות אנושיות אוניברסליות שהצטברו לאורך הדורות. חוויות אלו מתייחסות לארכיטיפים, מיתוסים ודפוסים המוטמעים בתרבות, אשר מסומלים לא פעם על ידי בעלי חיים המופיעים בחלום. לדוגמה, יונג הציע כי נחש אינו מסמל רק את איבר המין הגברי, כפי שהציע פרויד, אלא גם חוויה של צורך בהגנה על אוצר יקר ערך מפני סכנות. כלומר, הופעת בעלי חיים בחלום על פי יונג מכוונת אותנו להתבוננות באסוציאציות והמשמעויות הרחבות של בעל החיים המופיע בחלום, מעבר למשמעות האישית שכל חולם מקנה לה.

היכנסו לקריאה נוספת אודות נחש בחלום

תחומי מומחיות:
פירוש חלומות

אנשי מקצוע בתחום

פירוש חלומות

עוד מאמרים שיעניינו אותך