תפריט נגישות
Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.

לא חושב פעמיים: על חוסר טאקט ומה אפשר לעשות איתו

לא חושב פעמיים: על חוסר טאקט ומה אפשר לעשות איתו

צוות בטיפולנט

כמה פעמים מצאת את עצמך אומר משהו ונתקל בשתיקה מביכה? עד כמה אתה רגיל לחטוף מרפק בצלעות מבת הזוג באירועים משפחתיים? מה הסיכוי שזכית במוניטין המפוקפק של מספר הבדיחות הכי-בלתי-רגיש-שיש? ובמילים אחרות, האם אתה חסר טאקט? במידה ואתה (או הסובבים אותך) חשים שאתה חסר טאקט חסר תקנה - הכתבה הזאת נועדה לך.

חוסר טאקט - בחירה או מחלה?

טאקט הוא אחת המיומנויות החברתיות החמקמקות ביותר: בניגוד למנהגים ומחוות אותן ניתן ללמוד בעל פה, טאקט מוגדר כהתנהגות המותאמת לסיטואציה החברתית הספציפית בה האדם נתון ובהתאם - אין מתכון או ספר חוקים מהם ניתן ללמוד מהי התנהגות חסרת טאקט. למרות זאת, מרבית האנשים הם בעלי טאקט סביר ומעלה: הם קוראים באופן מדויק יחסית את סיטואציה החברתית, מבחינים בין תגובות הולמות לתגובות הולמות פחות ומצליחים לרסן תגובות שיובילו לקטסטרופה חברתית. סביר להניח שאנשים בעלי טאקט לעולם לא יוכלו להסביר באופן מלא מנין יש להם טאקט ואיך הם יודעים לומר את הדבר הנכון בזמן הנכון. לעומת זאת, את המשתייכים לקבוצת חסרי הטאקט ניתן לשייך לשלוש קבוצות מרכזיות.

"אבל מה כבר אמרתי?!": חוסר טאקט כתוצאה מחוסר הבנה חברתית

חסרי טאקט המשתייכים לקבוצת ה"מה כבר עשיתי" הם אלו שבאמת, אבל באמת, לא מבינים כאשר בברכה ורק העקיצה שלהם העליבה מישהו. חוסר טאקט מסוג זה קשור פעמים רבות להיעדר רגישות לניואנסים רגשיים ובין אישיים, קושי בקריאת מצבים בין אישיים ומיעוט אמפתיה. אנשים מקבוצת חסרי טאקט זו אינם קוראים נכון את ה"מפה" החברתית ואינם משערים כי אמירה או התנהגות מסוימת שלהם תפגע באדם אחר או תביך אותו. במובן זה, חוסר טאקט מסוג זה הוא חוסר טאקט "תמים" אשר אמנם יכול להיות בעל השלכות חברתיות שליליות, אך בדרך כלל אינו נובע מרשעות אלא מחוסר הבנה מהותי של הסיטואציה. אנשים חסרי טאקט מסוג זה עשויים לחוש צער רב כאשר הם מבינים כי גרמו לאי נוחות, אך יתקשו לתקן את דרכיהם מאחר והם מתקשים באופן מהותי לדמיין מה האדם האחר ירגיש ויחווה אם יאמרו או יעשו דבר מה.

קבוצה ספציפית הפגיעה להתנהגויות חוסר טאקט מסוג זה הם אנשים המתמודדים עם אוטיזם ברמה קלה יחסית. אנשים אלו עשויים להשתלב בחברה באופן טוב למדי, אך לקות התקשורת שלהם תבוא לביטוי בין היתר בחוסר יכולת לזהות ניואנסים דקים של שפה והומור ובאמפתיה פחותה לאחרים. כך, למשל, הם יכולים לפספס את הגבול שבין עקיצה מצחיקה לבין עלבון בוטה על ממדי גופה של בת זוגם, או לומר בכנות תמימה את דעתם על ארוחת החג המושקעת של חמותם.

"אם רק הייתי חושב פעמיים": חוסר טאקט כתוצאה מאימפולסיביות

האם קורה לך שאתה מוצא את עצמך אומר משהו טיפשי או פוגע ומבין מיד שאילו רק היית עוצר וחושב לרגע סביר להניח שלא הייתם אומר אותו? האם זה קורה לך הרבה? במידה והתשובה חיובית, יתכן ואתה משתייך לקבוצת חסרי הטאקט האימפולסיביים: קבוצה אשר מבינה היטב את המפה החברתית, מאופיינת ביכולות אמפתיות תקינות לגמרי ויחד עם זאת - מתקשה לעצור, לנשום, לחשוב ולומר את דבריה רק לאחר מכן. אנשים הנוטים להתנהגויות חוסר טאקט מסוג זה נוטים לבין היטב כי אמרו או עשו דבר מה חסר טאקט רגע לאחר ביצועו, ועשויים להרגיש חרטה ואשמה, אך מתקשים מאוד לווסת את עצמם, ובפרט במצבים של התרגשות, כעס או חרדה.

קבוצה פגיעה במיוחד להתנהגויות חוסר טאקט מסוג זה היא קבוצת הסובלים מהפרעות קשב וריכוז, ובפרט אנשים המתמודדים עם הפרעות קשב וריכוז המלוות בסימפטומים של היפר אקטיביות. אנשים אלו מתמודדים עם לקות נוירולוגית אשר פוגעת במידה מסוימת ביעילות המנגנונים המווסתית ומעכבים פעולות, ועל כן נוטים לפעול ולדבר ללא מחשבה תחילה. כך, הם עשויים למצוא את עצמם מתויגים כתלמידים חוצפנים וכעובדים "מאתגרים", ולהתחרט לא פעם על אמירות שיצאו מפיהם בעת מריבה.

"אבל זה קורה לי רק עם החותנת!": חוסר טאקט סלקטיבי

חוסר טאקט נחשב בדרך כלל לתכונה קבועה המאפיינת את האדם בסיטואציות חברתיות שונות. עם זאת, קבוצה ייחודית של חסרי טאקט היא קבוצת חסרי הטאקט הסלקטיביים. חסרי טאקט סלקטיביים אינם אימפולסיביים באופן מיוחד ולמעשה גם אינם בלתי אמפתיים או בעלי קושי בהבנת סיטואציות חברתיות. למעשה, נראה כי הם בעלי רמת טאקט טובה למדי מלבד בסיטואציות ספציפיות: מול הוריהם, מול החותנת, מול הבוס וכן הלאה. חסרי טאקט סלקטיביים הם למעשה, באופן בלתי מודע, אנשים הנוטים להתנהגות פאסיבית-אגרסיבית: הם מתקשים להכיר בתחושותיהם השליליות כלפי אדם או סיטואציה מסוימים, ומבטאים אותן באופן עקיף, דרך התנהגויות חסרות טאקט המכוונת לאדם או הסיטואציה איתם הם מתקשים להתמודד. כך, למשל, הם עשויים להיות כנים באופן חסר טאקט רק מול החותנת או לגלוש מהומור לעלבון רק מול קולגה שנוא או אקס מיתולוגי של החברה שלם.

הצילו, חוסר טאקט!

כפי שניתן להבין, חוסר טאקט בדרך כלל אינו מהווה בחירה מודעת וטאקט אינו דבר שניתן ללמוד מספר חוקים. למרות זאת, גם לאנשים אשר הם עצמם או סביבתם סובלים מחוסר הטאקט שלהם יש מה לעשות:

שימו לב! חוסר טאקט קשור פעמים רבות בחוסר מודעות עצמית להתנהגויות ולהשפעותיהן הסביבתיות. לכן, אם יש לכם חשד שאתם נוטים להתנהגויות של חוסר טאקט - היו קשובים יותר לאופן בו אתם מתנהלים ולאופן בו אחרים מגיים אליכם. הגברת המודעות לטריגרים להתנהגויות של חוסר טאקט עשויה להביא לשיפור בהתנהלותכם החברתית.

בקשו טיפים: מאחר וחוסר טאקט קשור במקרים רבים לקושי בקריאת המפה החברתית, יש סיכוי סביר שאתם פשוט לא שמים לב מתי אתם חסרי טאקט. לכן, בקשו מהקרובים לכם להסב את תשומת ליבכם להערות חסרות טאט שלכם ושל אחרים, וכך תחדדו את מודעותכם.

זהו טריגרים: מתי אתם נוטים במיוחד לחוסר טאקט? מול אנשים מסוימים? סביב נושאים ספציפיים? בסיטואציות חברתיות/תעסוקתיות מסוימות? כאשר אתם חרדים, כועסים או מצויים בסיטואציה תחרותית? במידה וזיהיתם אזורים "מועדים לפורענות", נסו לברר בינכם לבינכם מדוע אתם רגישים לאנשים/נושאים/סיטואציות אלו.

פנו לטיפול: שום דבר לא עוזר, ואתם נשארים חסרי טאקט? ייתכן שאתם מתמודדים עם קושי מהותי יותר, אשר טיפול פסיכולוגי יכול לסייע לכם להתמודד עמו. באמצעות טיפול פסיכולוגי קל יותר לזהות את מקורות חוסר הטאקט והקשים הבין אישיים, לעבד אותם ולפתח מיומנויות חברתיות טובות יותר.

תחומי מומחיות:
מיומנויות חברתיות

אנשי מקצוע בתחום

מיומנויות חברתיות

עוד מאמרים שיעניינו אותך