תפריט נגישות
Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.

האם יש קשר בין התמכרויות להפרעות קשב וריכוז?

האם יש קשר בין התמכרויות להפרעות קשב וריכוז?

צוות בטיפולנט

התבוננות בהתפתחות הידע שלנו על הפרעות קשב וריכוז דומה להתבוננות בכדור שלג: עד לפני כמה עשורים המונח 'הפרעות קשב וריכוז' לא היה מוכר כלל; תוך מספר שנים הפכה 'הפרעת קשב וריכוז' להפרעה לימודית המוכרת כמעט לכל הורה, מורה ותלמיד בית ספר; היום, גדלה המודעות לא רק לקשיים הלימודיים הנובעים מהפרעות קשב וריכוז אלא גם להשפעתן על תחומי חיים מרכזיים בילדות ובבגרות: קשרים חברתיים, הישגים תעסוקתיים, זוגיות ומשפחה. היבט נוסף אליו התפתחה המודעות בשנים האחרונות נוגע בקשר בין הפרעות קשב וריכוז למקרי התמכרוית.

מכורים ל-ADHD?

מחקרים שנערכו בשנים האחרונות מצביעים שוב ושוב על כך שהפרעת קשב וריכוז מגבירה את הסיכון לפיתוח התמכרות לחומרים: כ-30% מהמכורים לסמים ואלכוהול סובלים מהפרעת קשב וריכוז, וסיכויו של ילד עם הפרעת קשב וריכוז להתמכר בגילאי ההתבגרות או הבגרות כפול מסיכויו של ילד ללא הפרעת קשב וריכוז.

ובכל זאת, לפני שאתם מביטים בבעתה אל המתבגר ההיפר-אקטיבי שלכם ומדמיינים אותו בחדר אפוף בענני מריחואנה, חשוב להדגיש כי הפרעת קשב וריכוז לכשעצמה אינה מובילה ישירות להתמכרות אלא מתווכת במקרים רבים על ידי גורמים נוספים, ומושפעת באופן משמעותי מאופן הטיפול בהפרעת הקשב והריכוז.

מהות הקשר בין הפרעות הקשב והריכוז והתמכרויות לחומרים פסיכו-אקטיביים אינה ברורה, אך חוקרים מצביעים על מספר גורמים העשויים להסבירו.

מודלים נוירו-ביולוגיים מצביעים על כך ששינויים בפעולת הדופאמין, אחד החומרים הכימיים אשר פועלים במוחינו, מופיעים הן אצל בעלי הפרעות קשב וריכוז והן אצל מכורים לחומרים. כלומר, ייתכן ושינויים נוירו-כימיים אלו מהווים גורמי סיכון משותפים להיווצרות ההתמכרות והפרעת השב והריכוז. כמו כן, ידוע כי הפרעות קשב וריכוז נובעות בין השאר משינויים קטנים במבני מוח מסויימים, אשר אחראים בין השאר על ויסות עצמי, עיכוב התנהגויות ושליטה עצמית. התמכרויות מאופיינות בהיעדר יכולת לשלוט בדחף לבצע התנהגות מסויימת (כצריכת סמים), ולכן נראה כי גם שינויים מוחיים מבניים אלו עלולים להוות גורם סיכון משותף לשתי הבעיות.

יחד עם זאת, חשוב להדגיש כי התמכרות בהחלט אינה נובעת רק מגורמים נוירולוגיים ומולדים. התמכרות לחומרים עלולה להתפתח כאסטרטגיית "ריפוי עצמי": אדם בעל הפרעת קשב וריכוז עשוי לסבול ממגוון קשיים ובעיות אשר בהיעדר טכניקות התמודדות יעילות יותר עלולות להוביל לשימוש בחומרים המכוון להקל על ההתמודדות. לדוגמא, נער אשר סובל מקשיים לימודיים וחברתיים הנובעים מהפרעת קשב וריכוז עלול לנסות "לשקם" את מעמדו החברתי באמצעות התנהגויות עברייניות כשימוש וסחר בסמים, וגבר אשר מתמודד עם חוויה של כשלון בתחום התעסוקתי, ההורי והזוגי עלול לפנות לשימוש קבוע באלכוהול כדי להקל על רגשות האשמה והערך העצמי הנמוך.

הפרעת קשב וריכוז והתמכרות - מניעה וטיפול

אחד המחקרים החשובים בתחום ההתמכרות והפרעות הקשב והריכוז זיהה כי הפרעות קשב וריכוז אצל ילדים שאינן מטופלות מגדילות באופן משמעותי את הסיכון להתמכרות: ילד עם הפרעת קשב וריכוז נמצא בסיכון כפול להתמכרות ביחס לילד שאינו לוקה בהפרעת קשב וריכוז, אך סיכויו של ילד עם הפרעת קשב וריכוז שלעולם לא טופל להתמכר - גדול פי 3.5 מסיכויו של ילד ללא הפרעה! ממצא משמעותי זה מצביע על חשיבות הטיפול בהפרעת הקשב והריכוז בשלב מוקדם ככל האפשר.

מרבית המומחים בתחום הקשב והריכוז ממליצים על ייעוץ פסיכיאטרי לגבי טיפול תרופתי, אך היום ידועה גם חשיבות ההתערבות הפסיכו-סוציאלית: כאשר ילד זוכה להדרכה מקצועית אשר מסייעת לו בהתארגנות וברכישת אסטרטגיות למידה ומיומנויות חברתיות, ונהנה מטיפול פסיכולוגי במידה והפרעת הקשב מלווה (כפי שקורה לעיתים קרובות) בדיכאון, חרדה ודימוי עצמי נמוך - הסיכוי שיזדקק לחומרים פסיכו-אקטיביים קטן בצורה משמעותית. אלמנט משמעותי נוסף זוהה במחקר שפורסם בשנה האחרונה. במחקר נמצא כי מתבגרים בעלי הפרעות קשב וריכוז אשר הפגינו בעיות התנהגות נמצאו בסיכון גבוהה במיוחד להתמכרויות. כאשר לוקחים בחשבון את האתגרים איתם מתמודדים ילדים עם הפרעות קשב וריכוז (אימפולסיביות, פעלתנות יתר, קושי בהפנמת נורמות חברתיות וכד') קל להבין מדוע הורים רבים מתקשים להציב לילדים אלו גבולות ולווסת את התנהגותם באותה קלות בה הם מווסתים את התנהגותם של ילדיהם האחרים. קשיים אלו בויסות והצבת גבולות עלולה להתפתח בסופו של דבר להתנהגות אנטי חברתית אשר כוללת גם שימוש בחומרים. לכן, חלק לא פחות חשוב מהטיפול התרופתי בילדים עם הפרעות קשב וריכוז הוא הטיפולי הפסיכו-סוציאלי לצד הדרכת ההורים להתמודדות עם אתגרים ייחודיים להפרעה. במידה ומתבגר או בוגר מגיעים לטיפול עקב בעיית התמכרות שכבר התפתחה, חשוב ליידע את המטפל על קיומה של הפרעת קשב וריכוז.

מקורות

Attention deficit hyperactivity disorder and substance use disorders, Wilens, Timothy E. The American Journal of Psychiatry, Vol 163(12), Dec 2006, 2059-2063

ADHD, substance use disorders, and psychostimulant treatment: Current literature and treatment guidelines, Kollins, Scott H. Journal of Attention Disorders, Vol 12(2), Sep 2008, 115-125

אנשי מקצוע בתחום

הפרעות קשב וריכוז - ADHD

עוד מאמרים שיעניינו אותך