תפריט נגישות
Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.

האקס המיתולוגי: מה עושה אותו כל כך מיתולוגי?

האקס המיתולוגי: מה עושה אותו כל כך מיתולוגי?

צוות בטיפולנט

צלו של מה שמכונה "אקס מיתולוגי" מרחף מעל מערכות יחסים רבות. "עם האקס המיתולוגי זה היה אחרת", "הוא היה האהבה הגדולה שלי", "עם כל השנים שעברו אני עדיין חושב עליה", "היה בינינו משהו מיוחד" - הם רק חלק מהמשפטים שאנו שומעים או אומרים ביחס לאותו אקס מיתולוגי (או אקסית מיתולוגית) אשר איתם "הכל היה אחרת". מדוע פרטנרים זוגיים מסוימים זוכים למעמד הייחודי של אקס מיתולוגי, וכיצד מתמודדים כאשר צלו של אקס מיתולוגי מעיב על הקשר העכשווי?

אקס מיתולוגי: למה באמת אנחנו מתגעגעים כשאנחנו מתגעגעים אליו?

בחברה המערבית החילונית מועטים יחסית המקרים בהם בן הזוג הראשון הוא בן הזוג איתו ממסדים את הקשר ומקימים תא משפחתי. באופן טבעי, הזיכרונות הטובים והרעים ממרבית בני הזוג הולכים ודוהים עם הזמן ומאפשרים לנו להתפנות למערכת יחסים זוגית חדשה. עם זאת, בחלק מהמקרים העיסוק במי שמכונה אקס מיתולוגי אינו מרפה: בן הזוג בהווה מושווה באופן תמידי אל האקס המיתולוגי, האקס המיתולוגי מעורר געגועים ותחושת נוסטלגיה או לחלופין - השפעותיו השליליות של הקשר עם האקס המיתולוגי ניכרות ומורגשות גם בקשר בהווה. הגורמים לעלייתו של בן הזוג הקודם למעמד של אקס מיתולוגי קשורים בהיבטים שונים, כאשר ניתן להצביע על שלושה היבטים שכיחים.

זה לא האקס המיתולוגי, זה אתה

במקרים מסוימים עיסוק מוגבר של בן/בת הזוג באקס המיתולוגי קשור דווקא בבן הזוג החדש, ומהווה "נורה אדומה" המסבה את תשומת הלב לקשיים וחוסר שביעות הרצון במערכת הזוגית החדשה. במקרים אלו האקס המיתולוגי מהווה מדד להשוואה אשר מציף על פני השטח חסכים וקשיים בקשר הנוכחי אשר עומדים בניגוד לחוויות עם האקס המיתולוגי (או לפחות לחוויות אותן בוחרים לזכור מהקשר עם אותו אקס מיתולוגי...). כך, למשל, אישה אשר נמצאת במערכת יחסים עם גבר שנראה מתאים "על הנייר" אך לא מעורר תשוקה ואהבה עזה יכולה להיזכר בנוסטלגיה בהתרגשות שנלוותה לכל מפגש עם האקס המיתולוגי. בדומה, גבר שחש אהוב ומרוצה בקשר עם אקסית מיתולוגית עשוי להרבות ולהזכיר אותה בתקופות בהן הוא חש כי בת הזוג הנוכחית אינה פנויה אליו רגשית.

כאשר האקס המיתולוגי הוא בעצם אבא

בחירותנו הזוגיות נובעות ברובן מגורמים לא מודעים הקשורים במידה רבה לאופיין של מערכות היחסים שלנו עם הורינו. פעמים רבות אנו בוחרים באופן לא מודע בבני זוג אשר הקשר איתם משחזר חוויות קשות או בלתי פתורות בקשר עם הורינו, מתוך מטרה לא מודעת לתיקון והשגת חוויה רגשית חדשה. כך, למשל, נערה שגדלה באווירה משפחתית מלחיצה והישגית עשויה למצוא עצמה מנסה, בבגרותה, "לרכך" את עמדותיו של בן הזוג הביקורתי והנוטה לפרפקציוניזם בו בחרה. במקרים רבים ניסיונות אלו נכשלים ובן הזוג זוכה למעמד של אקס מיתולוגי עקב האופן בו הקשר איתו שיחזר חוויות מקשרים עם ההורים. במצבים אלו העיסוק המוגבר באותו אקס מיתולוגי מבטא, באופן לא מודע, תקווה לעיבוד והשגת תיקון בקשר עם ההורה ולכן אין יכולת להרפות ממנו - גם כאשר נמצאים בקשר זוגי טוב יותר או כאשר הבדידות והסבל הנובעים מהיעדר זוגיות חדשה גורמים למצוקה ותסכול. מצב זה הוא שעומד פעמים רבות בבסיס המצב המתסכל בו בת הזוג נזכרת במבט מזוגג ונוסטלגי באותו אקס מיתולוגי שגרם לה סבל רב במסגרת מערכת היחסים.

להיות אקס מיתולוגי? לא תמיד זה כבוד גדול

בעוד שבמקרים רבים יש נטייה להאדרה של האקס המיתולוגי ושל הקשר איתו, בחלק מהמקרים האקס המיתולוגי נוכח דווקא כזיכרון שלילי וטראומטי. כך, למשל, כאשר הקשר עם האקס המיתולוגי מלווה בחוויות קשות של התעללות, בגידה וניצול, או אפילו "רק" מלווה במריבות קשות, פגיעה הדדית וחוסר תקשורת - נוכחותו עלולה להתבטא בפחד מכניסה לקשר חדש או בחוסר אמון וחששות במסגרת קשר חדש. במובן זה, הקשר עם האקס המיתולוגי נותר כזיכרון המכתיב את התחושות והרגשות גם כלפי בני זוג אחרים.

החיים שאחרי האקס המיתולוגי: איך ממשיכים הלאה?

כפי שניתן לראות, בחלק מהמקרים הקשר עם האקס המיתולוגי אינו מסתיים עם סיום הקשר במציאות אלא ממשיך לחיות בעולם הפנימי של הזיכרונות, המחשבות והפנטזיות. כאשר הקשר הפנימי עם האקס המיתולוגי מחלחל אל מערכות יחסים בהווה או מונע את יצירתן, כדאי לפנות אל טיפול נפשי אשר יסייע להבין את הגורמים להתקבעותו של האקס המיתולוגי בנפש, ויפתח את האפשרות ליצירת קשרים חדשים אשר אינם נמצאים בצלו של אקס מיתולוגי. כמו כן, ניתן לנסות ולבחון באופן עצמאי את השאלה מדוע ומתי מתעורר הצורך בעיסוק באותו אקס מיתולוגי, ולאתגר "עיוותי תפיסה" לגביו: למשל, האם אני נוטה לאידיאליזציה של הקשר וזוכרת רק את הדברם הטובים? האם אני נוטה לתפיסה דיכוטומית לפיה האקס היה מושלם ובן הזוג הנוכחי רק רע, או להיפך?
אמנם קל יותר לערוך התבוננות פנימית וחקירה של התחושות העולות מול אקס מיתולוגי במסגרת פסיכותרפיה, אך בהחלט ניתן לפנות לשיטה זו גם באופן עצמאי, וכך לנסות ולהבין מהי חווית האקס המיתולוגי עבורך.

תחומי מומחיות:
זוגיות ,טיפול זוגי

אנשי מקצוע בתחום

זוגיות

עוד מאמרים שיעניינו אותך