תפריט נגישות
Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.

האם תכונות אישיות קשורות באופן ישיר לגובה השכר שלך?

האם תכונות אישיות קשורות באופן ישיר לגובה השכר שלך?

צוות בטיפולנט

פסיכולוגים תעסוקתיים טוענים מזה זמן רב כי תכונות אישיות יכולות לנבא אספקטים רבים של הצלחה מקצועית. כיום ישנן ראיות רבות המבססות טענה זו, המצביעות על כך שאנשים יציבים, מצפוניים ומבריקים מצליחים יותר, בעיקר בעבודות מורכבות. 

ווי ולינקולן (2016) הם חוקרים שהתבוננו על 18,000 עובדים המוערכים בשווי כספי רב לחברה בה עובדים. הם היו, כפי שניבאו החוקרים, בעלי יכולת קוגניטיבית שהובילה אותם להשכלה טובה יותר ומתוך כך לעבודות טובות יותר. החוקרים ציינו שהיכולות הקוגניטיביות הבסיסיות, המעמד והכוח הכלכלי, הם שהובילו את האנשים להשכלה גבוהה שבתורה עזרה להם להיכנס ל'מסלול' של שכר גבוה. 

אך האם האישיות לבדה יכולה לנבא כמה כסף ירוויח האדם? ואם כן, כיצד? ברור כי בעוד כסף הוא מדד אובייקטיבי, בעייתי להשוות אנשים בחברות, מדינות או סקטורים שונים. בנוסף, משכורות מסוימות מורכבות ממרכיבים שונים: כך למשל, משכורת בסיס יכולה להיות מקושרת לאלמנטים מסוימים באישיות, ובונוסים יכולים להתחבר למרכיבים אחרים באישיות. הקושי בהשגת מידע מדויק מקשה על חקר התחום.

מחקרים הראו בעבר הבדלים תרבותיים וקשר בין אישיות ושכר. למעשה, חלק מהמחקרים טוענים כי השפעת תכונות אישיות דומה להשפעת ההשכלה על שכר, ואולי אפילו גבוהה יותר. כמעט כל המחקרים בתחום הראו כי שתי תכונות אישיות, בעיקר יכולת הסתגלות רגשית ומצפוניות (תכנון, אמינות, זהירות), הן שתי התכונות הכי חשובות להצלחה במדדים מקצועיים שונים כגון קידום, ציון ושכר.

בהולנד, חוקרים השתמשו במידע על 828 עובדים, וגילו כי יציבות רגשית קושרה באופן חיובי לשכר. חוקרים נוספים מצאו כי מוחצנות קושרה גם היא באופן חיובי לשכר. בנוסף, ב-2009 חוקרים אמריקאים ניתחו מידע מ-731 בני ארצם, שדיווחו על מקצועם, הכנסתם השנתית ושביעות רצונם מעבודתם. גם הם מצאו כי אנשים יציבים רגשית ומצפוניים היו עשירים יותר ומרוצים יותר מעבודתם. בנוסף, הם מצאו כי מוחצנות יכולה לנבא משכורת עתידית. זאת ועוד, ב-2014 נבדק הקשר בין רגשות חיוביים ושליליים והכנסה, ונמצא כי רגשות חיוביים היו מדד עקבי וחיובי להכנסה. לבסוף, מחקר שחקר כמעט 5000 אזרחים אמריקאים, הראה כי שליטה עצמית של ילדים הצליחה לנבא באופן טוב השכלה גבוהה, המקושרת לעבודות מורכבות יותר ומכך גם משכורת גבוהה יותר.

אם כן האם תכונות האישיות שלנו משפיעות על השכר? התשובה היא בבירור כן. עם זאת, אופן ההשפעה עוד נחקר ויחקר ככל הנראה במשך שנים רבות. המחקרים מציעים שיש גורמים רבים המשפיעים על השכר, וברור גם מהם כי האישיות היא לא הגורם היחיד. עם זאת, נראה כי יכולת הסתגלות רגשית ומצפוניות, כמו גם מוחצנות ונטייה לשליטה עצמית - ככל הנראה תורמים מאוד לשכר של כולנו.

 

ביבליוגרפיה

Converse, P. D., Piccone, K. A., & Tocci, M. C. (2014). Childhood self-control, adolescent behavior, and career success. Personality and Individual Differences, 59, 65-70.

Furnham, A., & Cheng, H. (2013). Factors influencing adult earnings: Findings from a nationally representative sample Journal of Socio-Economics, 44, 120-125

Le, K., Donnellan, M., & Conger, R. (2014). Personality development at work. Journal of Personality,82, 44-56.

Palifka, B. (2009). Personality and income in Mexico. Journal of Economic Psychology, 30, 92-106.

Spurk, D.,& Abele, A (2011). Who earns more and why? Journal of Business and Psychology, 26, 87-103.

Wai, J., & Lincoln, D. (2016). Investigating the right tail of wealth. Intelligence, 54, 1-32.

Zagorsky, J. (2007). Do you have to be smart to be rich? Intelligence, 35, 489-501.

אנשי מקצוע בתחום

ייעוץ קריירה

עוד מאמרים שיעניינו אותך