תפריט נגישות
Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.

האם ניתן לאבחן נטייה לדיכאון?

האם ניתן לאבחן נטייה לדיכאון?

צוות בטיפולנט

האם הייתם רוצים לדעת אם אתם עלולים לסבול מדיכאון קליני בהמשך חייכם? אם הייתה בדיקה כזו, הייתם מבצעים אותה?

החוקרים במחקר שהתפרסם בשנת 2016 מציעים כי היום בו תוכלו להיבדק בבדיקה כזו אינו רחוק.

חוקרים בכל העולם מנסים, לאורך עשרות השנים האחרונות, כמו גם בימים אלו ממש, לבדוק האם ישנם סימנים מקדימים למחלות נפשיות שונות, והאם ניתן לאתר נטייה ביולוגית או נפשית למחלות אלו. כך למשל, במחקר שהתקיים באוסטרליה לאורך עשרות שנים, נמצא כי אנשים בעלי ביטוי גנטי מסוים נמצאים בסיכון גבוה יותר לסבול מסכיזופרניה, הפרעה דו קוטבית וכן ללקות בהתקף פסיכוטי כתוצאה משימוש במריחואנה. לעומת זאת - אנשים שלא היו בעלי המופע הגנטי הזה, כמעט שלא סבלו ממחלות אלו.  

במחקר שהתפרסם בשנת 2016 בכתב העת המקצועי פסיכולוגיה רפואית, הראו החוקרים כי אנשים שמאמינים מראש כי הם מאוד יתקשו להתמודד עם אירוע מלחיץ וחושבים כי אין להם מספיק חוסן כדי להתמודד בהצלחה עם אירועי חיים קשים, נמצאים בסכנה ללקות בדיכאון ולסבול מדיכאון קליני.

החוקרים מצאו ממצא זה לאחר שביצעו מחקר לאורך שנתיים, בו הם עקבו אחרי ארבע מאות חמישים ושלושה פרמדיקים צעירים שהתחילו את הכשרתם כפרמדיקים ועבדו במקצוע לאורך זמן. בתחילת קורס הפרמדיקים החוקרים ביצעו הערכה מקיפה של מצבם הנפשי, אישיותם, דרכי החשיבה, ההיסטוריה הנפשית והרפואית של הפרמדיקים. לאחר הקורס, החוקרים נפגשו עם הפרמדיקים אחת לארבעה חודשים לאורך שנתיים, ובחנו את מצבם הנפשי.

הפרמדיקים התמודדו, כחלק מעבודתם וכן בחייהם האישיים, עם מצבים מלחיצים ומעוררי טראומה, אך לא כל מי שהתמודד עם טראומה או מצב קשה סבל מדיכאון קליני, דיכאון קל, דיכאון פסיכוטי או הפרעת פוסט טראומה. החוקרים מצאו כי פרמדיקים שהאמינו פחות ביכולת שלהם להתמודד עם מכשולים וקשיים נטו יותר ללקות בדיכאון.

זאת ועוד, מי שלקה בדיכאון סבל גם מהפרעות שינה, איכות חיים נמוכה, שחיקה בעבודה ועלייה במשקל.

החוקרים מציעים כי ממצאים אלו יכולים לסייע לאבחן מראש אנשים בעלי נטייה לדיכאון קליני ולנסות לבצע התערבויות טיפוליות שימנעו את הדיכאון עוד לפני שהוא מתפרץ, בקרב מי שהנם בעלי נטייה דכאונית. במידה ויש נטייה לדיכאון, גם אם הדיכאון עוד לא פרץ, מומלץ לחפש טיפול בדיכאון על מנת למנוע מהמצב להחמיר.

מקורות

Wild, J., Smith, K. V., Thompson, E., Béar, F., Lommen, M. J. J., & Ehlers, A. (2016). A prospective study of pre-trauma risk factors for post-traumatic stress disorder and depression. Psychological medicine, 46(12), 2571-2582‏

תחומי מומחיות:
דיכאון

אנשי מקצוע בתחום

דיכאון

עוד מאמרים שיעניינו אותך