תפריט נגישות
Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.

האם חרדה חברתית וקריירה הן כמו שמן ומים?

האם חרדה חברתית וקריירה הן כמו שמן ומים?

יואב נוימן

דייט, הרצאה מול קהל גדול, העברת מצגת מול הצוות כולו במקום עבודה חדש... סיטואציות אלו יכולות להחוות כמלחיצות ומלוות ב"פרפרים בבטן" עבור רבים מאתנו, אך עבור אדם המתמודד עם חרדה חברתית הן עשויות לגרום למצוקה נפשית משמעותית.

חרדה חברתית מתאפיינת בתפיסת מצבים של מגע עם הזולת כמאיימים במיוחד בשל החשש להיתפס כמוזר או כמושא לזלזול בעייני האחר. זהו מצב העלול לפגוע בתפקוד היום יומי של האדם ברבדי חיים שונים ולכן מצריך לא פעם פנייה אל טיפול מקצועי.

חרדה חברתית - למה זה קורה, ואיך זה נראה?

גורמים גנטיים, דפוסי התנהגות נלמדים והתנסויות חיים שונות הם הגורמים המשפיעים על היווצרות חרדה חברתית, כאשר אינטראקציה ביניהם תעלה את הסבירות שהאדם יסבול מחרדה חברתית כרונית.
מעבר לגורמים מולדים העשויים להגביר את פגיעותו של האדם להתפתחות חרדה חברתית, חרדה חברתית יכולה לנבוע מאירוע טראומטי חד-פעמי בו האדם חווה השפלה או אי נוחות חברתית קיצונית, או להתפתח בהדרגה עקב מצבור חוויות ילדות אשר השפיעו לרעה על הדימוי העצמי.
במרבית המקרים החרדה מחמירה עם הזמן ומגיעה לשיא עצמתה בשנות הנעורים או מאוחר יותר, במהלך החיים הבוגרים.

אנשים המתמודדים עם חרדה חברתית נוטים לשפוט את עצמם לחומרה בכל מצב של מגע עם הזולת. כל דילמה או קונפליקט במפגש בינאישי, המצריכים בחירה בין פתרון אחד למשנהו ונראים בעיני הזולת כדבר של מה בכך, מביאים את האדם החרד למחשבות רבות: האם נהגתי כשורה? ומה האחרים חושבים עלי? במצבים אלו, החוויה היא כי כל התנהגות או החלטה הם גורליים ועשויים להיתפס כמגוחכים או לא נכונים בעיני הזולת.
מחשבות חוזרות וטורדניות אלו גם על עניינים של מה בכך, הופכות את הסיטואציות החברתיות למשימה מאתגרת ואפילו גורלית עבור האדם המתמודד עם חרדה חברתית. חוויה סובייקטיבית זו חזקה עד כדי כך שקיים קושי ניכר להתעלם ממנה ו"לחשוב בהיגיון" או "לקחת בפרופורציות" את הסיטואציה.

למרבה הצער, חרדה חברתית פועלת לא פעם כמעין כדור שלג התופס תאוצה וגדל עם הזמן. כישלונות ומצבים חברתיים מביכים מן העבר תורמים לתחושת חוסר מסוגלות, ועיסוק בדמיון מצבים חברתיים מביכים אפשריים, מעוררים לחץ רב ולא פעם יוצרים מצבים של נבואה המגשימה את עצמה. דוגמה לכך היא אדם אשר החרדה החברתית גורמת לו להתנהג באופן מאולץ ולא טבעי אשר מביא לתגובות חברתיות שליליות. כך, חוויות חברתיות מביכות נוספות מחזקות את הטראומה ונותנות משנה תוקף למצב החרדה. חוויות אלו, שגורמות לאדם החרד לחוות כישלון ומבוכה, עלולות להביא אותו להימנעות גורפת ממפגשים בינאישיים ולהסתגרות בביתו, בשל אובדן המוטיבציה והאמונה העצמית ביכולתו ליצור ולשמר קשרים חברתיים.

חרדה חברתית והשלכותיה על הקריירה

באופן טבעי, חרדה חברתית משפיעה פעמים רבות גם על התפקוד במקום העבודה. חלק מהאנשים המתמודדים עם חרדה חברתית מצליחים לתפקד באופן מרשים ואפקטיבי למרות המצוקה הנפשית שהם חווים, אך אחרים עשויים לחוות קושי ואף פגיעה משמעותית בתפקוד בתחומי קריירה המצריכים מגעים תכופים עם הזולת. זאת, מאחר ומגעים אלו הופכים מטלות תעסוקתיות שונות (עבודת צוות ויצירת קשרים עם קולגות, הצגת מצגת, עמידה מול מנהל, ניהול משא ומתן כד') למורכבות ומלוות במצוקה משמעותית. כמו כן, בהתאם למעגל השלילי שתואר קודם לכן, אנשים המתמודדים עם חרדה חברתית עשויים להתנהג באופן חסר ביטחון אשר מערער גם את אמונם של קולגות ומנהלים בכישוריהם המקצועיים.

יש לציין כי העידן המודרני, על תחומי המחשוב והטכנולוגיה הפופולריים בו, מאפשר יצירת מסלול קריירה שאכן מאפשר מינימום של מגע עם הזולת. עם זאת, חשוב שהאפשרות להתפרנס מבלי ליצור קשרים בין אישיים לא תעודד את האדם להסתגר, שכן הבידוד החברתי עלול לפגוע ברבדי חיים שונים שביניהם משפחה, חברים והתמודדויות היום יום.

כאמור, ככל שהנטייה להתבודד ולהימנע מאתגרים חברתיים גוברת, כך החרדה נוטה לגבור, להשתלט על היבטי חיים נוספים ולהשתרש באופיו של האדם. לכן, חשוב לזכור כי גם מצב של חרדה חברתית ובדידות מתמשכות יכול להיות זמני, וכי יש מוצא ממעגל החרדה.

טיפול בחרדה חברתית

טיפול בפסיכותרפיה גופנית עשוי לסייע למתמודדים עם חרדה חברתית, מכיוון שהוא שם דגש על הקשר ההדוק שבין המצב המנטלי של האדם החרד לבין התחושות הפיזיות שהוא חווה. חרדה, וכך גם חרדה חברתית, מלווה לא פעם בסימפטומים גופניים כהזעה, רעד, קפיאה וכאבי בטן. הסימפטומים הפיסיים והחוויה הרגשית של החרדה מעצימים זה את זה, כך שגופו של האדם הסובל מחרדה נמצא במצב הישרדותי של "הילחם או ברח". דופק מואץ ושרירים מכווצים לאורך זמן משפיעים לרעה על האיזון הפיזיולוגי ועלולים להביא גם להחמרת המצב הנפשי.
מתוך ההבנה המדגישה את הקשר העמוק שבין החוויה הנפשית לחוויה הפיסית, פסיכותרפיה גופנית למצבי חרדה חברתית מציעה מודל טיפולי המשלב שיחה טיפולית עם התנסות, משחק ותנועה. שילוב של התנסות גופנית בשיח הטיפולי מביא להרפיית שרירים ומתח גופני, וכך משרה רגיעה על גם הנפש בצורה הדרגתית.

כאשר האינטראקציות במקום העבודה מהוות מקור מצוקה מרכזי בחייו של המטופל, הטיפול יתמקד בשינוי התפיסה כך שהמטופל יוכל לחוות את האינטראקציה עם העמיתים לעבודה כמעניינת ומהנה, יותר מאשר כמסובכת ומלחיצה כפי שהוא מדמיין אותה.
יתר על כן, ההתנסות הגופנית בטיפול מאפשרת למטופל ללמוד דרכים להפחתת עוצמת התסמינים הפיזיים שהוא חווה במהלך מפגשים חברתיים בעבודה.

על הכותב - יואב נוימן

יואב ניומן מטפל בחרדה בשיטת פסיכותרפיה גופנית. בעל 14 שנות ניסיון. מוסמך בטיפול בשיטת אלבאום מטעם מכללת אלבאום ובוגר קורס להכשרת מטפלים מטעם אוניברסיטת תל אביב.

היכנסו לקבלת מידע נוסף אודות חרדות חברתיות

תחומי מומחיות:
חרדה ,חרדה חברתית

אנשי מקצוע בתחום

חרדה חברתית

עוד מאמרים שיעניינו אותך