תפריט נגישות
Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.

דיכאון בהריון: מי בסיכון ומדוע חשוב לפנות לטיפול?

דיכאון בהריון: מי בסיכון ומדוע חשוב לפנות לטיפול?

צוות בטיפולנט

בהיריון וחשה מדוכאת? את לא לבד

מה עולה בדעתך כאשר את חושבת על חווית ההיריון? אושר, התרגשות ואהבה מציפה לתינוק? או אולי חששות מהשינויים הצפויים בגופך, מהלידה ומהאימהות? תקופת ההיריון היא תקופה מורכבת, המכילה בתוכה תהפוכות רגשיות, הורמונליות, וגופניות. טבעי למדי לחשוש משינויים אלו, אך אם חששותייך מקשים על התפקוד שלך ועל ההתמודדות עם תהליך ההיריון, ייתכן שאת סובלת מדיכאון בהיריון.

סקירה של 173 מחקרים בנושא העלתה כי כ-15-21% מהנשים ההרות סובלות מדיכאון בהיריון. מדובר בשכיחות גבוהה מזו של סכרת היריון או יתר לחץ דם, מצבים רפואיים המצויים במעקב תדיר בתקופת ההיריון, ובכל זאת, המודעות לתופעה נמוכה למדי. ייתכן אף כי מדובר בהערכת חסר, שכן בניגוד לדיכאון אחרי לידה, בדרך כלל הצוות הרפואי אינו בודק את הנושא בצורה מסודרת.

7 גורמי סיכון לדיכאון במהלך ההיריון

7 היבטים מרכזיים נמצאו במחקר כגורמי סיכון העשויים לנבא התפתחות של דיכאון במהלך ההריון:

1. היסטוריה של דיכאון

2. חוסר תמיכה חברתית

3. חשיפה לאלימות

4. אבטלה

5. סטטוס משפחתי יחידני (רווקה/ גרושה)

6. עישון (במהלך ההיריון ו/או לפניו)

7. היריון לא מתוכנן

במידה ואת עונה על אחד או יותר מגורמי הסיכון, ניתן ואף חשוב (כפי שיפורט בהמשך) לחפש תמיכה או טיפול סביב תקופת ההיריון.

איך זה נראה וכיצד מטפלים?

דיכאון בזמן הריון דומה למדי לצורות אחרות של דיכאון המשתייכות לקבוצת "הפרעות מצב רוח". לכן, הוא עשוי להתבטא בתסמינים "קלאסיים" כמו עצב,  חוסר ערך עצמי וירידה בהנאה ועניין. לצד זאת, קיימים סימפטומים ייחודיים לדיכאון בהיריון כמו חרדה עזה לשלומו של העובר, חרדה מהלידה עצמה או מפרוצדורות רפואיות וכן עיסוק אינטנסיבי ביכולת לתפקד כאם.

קיימים טיפולים רבים ומגוונים אשר יכולים להפחית משמעותית את הסימפטומים הדיכאוניים, ולעזור לאם לצלוח את תקופת ההיריון בצורה מיטיבה יותר, ובצורה פחות מסוכנת עבורה ועבור תינוקה. טיפולי פסיכותרפיה (ממושכים או קצרי מועד וממוקדים), טיפולים תרופתיים מותאמים אישית, קבוצות תמיכה והתערבויות גוף נפש (מיינדפולנס, ACT ועוד) הם רק חלק מהאופציות העומדות בפני נשים החוות דיכאון בזמן ההיריון.

להתייעצות ומידע נוסף, מומלץ לפנות למטפל/ת המתמחה בדיכאון ובאופן ספציפי, בדיכאון במהלך ההיריון.

למה כל כך חשוב לפנות לטיפול?

על אף שדיכאון בזמן הריון הוא תופעה נפוצה למדי, נשים רבות נמנעות מהכרה בסימפטומים הדיכאוניים שלהן ואינן פונות לטיפול הולם. הימנעות זו עשויה לנבוע מתחושה או מסר סביבתי כי מדובר בתגובה נורמלית להיריון (למשל, הנחה שכל תסמין קשור בהיריון ובשינויים הורמונליים – ולאו דווקא מבטא מתח וחרדה), וכן מהבושה שנשים רבות חוות לגבי תחושותיהן.

בנוסף, תקופת ההיריון "ממותגת" כתקופה של אושר, אהבה וציפייה נרגשת. לכן, כאשר התחושות בפועל שונות, נשים רבות חשות ש"משהו אצלן לא בסדר" וחוששות שהסימפטומים הדיכאוניים מעידים על חוסר יכולתן לתפקד כאימהות או לחוות "רגשות אימהיים נורמליים".

במקרים אחרים, נשים חוששות לפנות לטיפול מתוך תחושה ש"גם ככה לא נספיק כלום, אם עוד חודשיים אני יולדת" או מתוך חשש שעיסוק בנושאים מכאיבים לפני הלידה יגרום ליותר נזק מתועלת.

אבל, בשורה התחתונה, דיכאון בזמן היריון, מעבר למצוקה המידית שהוא גורם לאם, הינו המנבא החזק ביותר לדיכאון אחרי לידה. כמו כן, הוא מקושר לסיכון גבוה יותר להתנהגויות מסכנות לתינוק (למשל עישון או שימוש בחומרים פסיכו-אקטיביים) ועלייה בסיכונים הקשורים ללידה ולעובר (רעלת היריון, דימומים, בצקות, לידה מוקדמת ומשקל לידה נמוך של העובר). לכן, חשוב במיוחד לזהות אותו בזמן ולפנות לעזרה מקצועית בהקדם כאשר יש חשש לכך.

מקורות

A meta-analysis of depression during pregnancy and the risk of preterm birth, low birth weight, and intrauterine growth restriction. Grote, Nancy K.; Bridge, Jeffrey A.; Gavin, Amelia R.; Melville, Jennifer L.; Iyengar, Satish; Katon, Wayne J. Archives of General Psychiatry, Vol 67(10), Oct 2010, 1012-1024.

https://www.psychologytoday.com/intl/blog/finding-new-home/202103/risk-factors-depression-during-pregnancy

אנשי מקצוע בתחום

דיכאון

עוד מאמרים שיעניינו אותך