תפריט נגישות
Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.

גבירותיי ורבותיי, נא להכיר: פחד קהל

גבירותיי ורבותיי, נא להכיר: פחד קהל

צוות בטיפולנט

אביעד, בן 38, הוא אחד העובדים המוכשרים והמבריקים ביותר בחברת המחשבים בה הוא עובד. למרות זאת, גם לו וגם למנהלים שלו ברור שלעולם לא יוכל להתמנות לתפקיד בכיר או אפילו לראש צוות. הסיבה לכך היא פחד הקהל ממנו סובל אביעד כבר מגיל ההתבגרות: בכל פעם שעליו להציג נושא מול קהל של יותר משניים או שלושה אנשים מוכרים, אביעד נתקף סימפטומים של רעד, הזעה ותחושת חרדה אשר מונעים ממנו להתבטא ולנהל דיון שוטף.

פחד הקהל, המכונה גם פחד במה ממנו סובל אביעד בהחלט אינו חריג. פחד קהל הוא תופעה נפוצה אשר ילדים, בני נוער ובוגרים רבים סובלים ממנה בדרגות שונות של חומרה.

אתה נעמד מול הכיתה בתיכון או מול קהל שבא לצפות במצגת המקצועית שהכנת, ולמרות שאתה יודע את הטקסט מצוין, אתה לחוץ, עצבני, מזיע ובטוח שתגמגם. האם אתה סובל מפחד קהל? לא בהכרח.

התרגשות, לחץ וסימפטומים גופניים מתונים לפני ובעת דיבור מול קהל הם תגובה נורמטיבית ונפוצה. עם זאת, כאשר תחושות וחוויות אלו מביאים לירידה ברמת הביצוע או להמנעות מסיטואציות המערבות דיבור בפומבי באופן שפוגע בתפקוד- מדובר בפחד קהל בו כדאי לטפל.

פחד קהל עשוי להופיע כקושי יחיד וספציפי או כחלק ממכלול רחב יותר של סימפטומים של חרדה חברתית - הפרעה המשתייכת לקבוצה המכונה קבוצת הפרעת חרדה המתבטאת במבוכה ופחד משמעותיים מהשפלה חברתית ובהמנעות או חוויה של מצוקה רבה בעת סיטואציות הנתפסות כעשויות להביא למצבים אלו.

כאשר פחד הקהל מופיע לבדו, מדובר ב'חרדה חברתית ייחודית'; כאשר פחד הקהל מלווה בבישנות קיצונית ו/או בחרדות ממגוון אירועים חברתיים והמנעות מהם, מדובר ב'חרדה חברתית כללית'.

הגורמים לפחד קהל הם מגוונים, אך נוגעים ברובם לתפיסה לקויה של היכולת העצמית, לתחושת חוסר ערך ולעיסוק מוגבר בהערכת הקהל. כך, למשל, נמצא כי אנשים הסובלים מפחד קהל נוטים למיקוד עצמי מוגזם ולחשש מוגבר מהערכה ומכך שלא יעמדו בציפיות הקהל. כמו כן, הם נוטים להפחית בערך יכולותיהם ולתפוס עצמם כנחותים מהקהל הצופה בהם.

כלומר, ממצאים מחקריים מצביעים על השפעתם הרבה של גורמים קוגניטיביים-חשיבתיים על היווצרות פחד הקהל. סגנון חשיבה זה עשוי לנבוע מהתנסויות חברתיות שליליות ו"טראומטיות" אשר יוצרות קישור בין דיבור וחשיפה מול קהל לבין השפלה, לעג ואי נוחות. כמו כן, סגנון זה עשוי להיווצר עקב תפיסה בסיסית לפיה אנשים הם מסוכנים, ולכן יש להיזהר במגעים עימם.

רבים מהסובלים מפחד קהל בוחרים להמנע מסיטואציות בהם יאלצו לדבר בפני קהל, אך בכך, למעשה, משמרים ומקבעים את הפחד. מאחר ופחד הקהל קשור במרבית המקרים להיבטים קוגניטיביים כתפיסה וחשיבה, אחד הטיפולים היעילים ביותר בתחום הוא פסיכותרפיה מסוג טיפול קוגניטיבי התנהגותי אשר מבוסס על זיהוי התפיסות, האמונות והמחשבות אשר עומדים בבסיס פחד הקהל ("אני חייב לעשות את זה מושלם"; יצחקו עלי במשך שנים אם אגמגם") וברכישת מיומנויות לנטרולן. במקביל, נרכשות טכניקות הרגעה עצמית והמטופל מונחה להפסיק את ההמנעות ולהתנסות בדיבור מול קהל.

שיטה טיפולית נוספת אשר יעילותה הוכחה במספר מחקרים היא ייעוץ פסיכיאטרי לגבי נטילת תרופות פסיכיאטריות ובייחוד תרופות נגד חרדה למיניהן. הטיפול התרופתי המביא לירידה משמעותית ברמת החרדה, כאשר שילוב בין טיפול קוגניטיבי התנהגותי לתרופתי נמצא יעיל במיוחד. כמו כן, נמצא כי מדיטציה או היפנוזה עשויות לסייע גם הן לטיפול בפחד הקהל.

ביבליוגרפיה


1. What do people think causes stage fright?: Naive attributions about the reasons for public speaking anxiety, By Bippus, Amy M.; Daly, John A, Communication Education. Vol 48(1), Jan 1999, 63-72.
2. The assessment and treatment of performance anxiety in musicians, By Clark, Duncan B.; Agras, W. Stewart, American Journal of Psychiatry. Vol 148(5), May 1991, 598-605.
3. Meditation as treatment for performance anxiety in singers, By Taylor, Mary Elizabeth, Dissertation Abstracts International Section A: Humanities and Social Sciences. 62(9-A), Mar 2002, pp. 2925.



תחומי מומחיות:
חרדה ,חרדת קהל

אנשי מקצוע בתחום

חרדת קהל

עוד מאמרים שיעניינו אותך