תפריט נגישות
Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.

בחן את עצמך: האם הטיפול בבן המשפחה גובה ממך מחיר אישי?

בחן את עצמך: האם הטיפול בבן המשפחה גובה ממך מחיר אישי?

ליטל לוין

טיפול בבן או בת משפחה עלול לגבות מחיר כבד מכל אחד ואחת מאיתנו. כך תדעו האם הטיפול באדם קרוב גובה מכם מחיר אישי ומה ניתן לעשות כדי להתמודד עם זה.
ענו על השאלות הבאות, לגבי החוויה שלכם במהלך השבוע האחרון...

איך מחשבים את הציון?
1. הפוך את התשובות לשאלות 5 ו-15 (אם ענית "לא" - תספור את זה כ"כן" ואם ענית "כן" - אל תכניס את זה לסכום תשובות ה"כן").

2. סכם את מספר תשובות "כן"

מה הציון אומר לי?
יש סיכוי שאתה סובל מרמה גבוהה של מצוקה:
? אם ענית "כן" לשאלה 4 או 11 או לשתיהן
? אם סך כל תשובות "כן" = 10 או יותר
? אם הציון שלך בשאלה 17 הוא 6 או יותר
? אם הציון שלך בשאלה 18 הוא 6 או יותר

אם הגעת עד כאן, כנראה שאת/ה בן משפחה מטפל - CAREGIVER. ואת/ה לא לבד!

כמיליון וחצי ישראלים משמשים כ-Caregivers באופן לא פורמאלי לבן משפחה המתמודד עם מחלה ו/או מוגבלות ו/או זקנה. רובם עושים זאת במקביל לניהול בית וקריירה, למשך תקופה ממוצעת של ארבע וחצי שנים. למרות שבני משפחה מטפלים מהווים את עמוד השדרה של הטיפול והתמיכה בבן המשפחה, ולפי מקורות שונים בספרות המקצועית מעניקים כ- 80-90% מהטיפול האישי והאינסטרומנטלי, הם עדיין בגדר "שקופים" ולא זוכים למענה תואם לצרכיהם השונים.

כולנו Caregivers. טיפלנו, מטפלים או נטפל בשלב מסוים באדם קרוב המתמודד עם מחלה, מוגבלות או זקנה.
זאת זכות גדולה.

עם זאת, פעמים רבות הטיפול מוטל עלינו ללא הכנה מוקדמת. תחומי הטיפול רחבים ומגוונים וכוללים: טיפול אישי, ניהול משק הבית, עזרה בפעולות מחוץ לבית, עזרה בפעולות רפואיות, קישור ותיווך בין האדם בו מטפלים לשירותים אחרים בקהילה ועזרה כלכלית.

הטיפול והדאגה לקרוב משפחה מבוגר או חולה מעמידים אותנו בפני אתגרים רבים. הרצון לדאוג לבריאותו ורווחתו של יקירנו, לצד השחיקה והמעמסה הגופנית והרגשית שטיפול כזה יכול לעורר, מהווים מקור למתח ומצוקה יום-יומיים עבור רבים. נמצא כי Caregivers מצויים בקבוצת סיכון לפיתוח מצוקות גופניות ורגשיות כגון דיכאון, חרדה, יתר לחץ-דם, מחלות לב וכלי דם ועוד. בני משפחה מטפלים כה ממוקדים בסיוע לבן המשפחה, עד כי הם נוטים להזניח את הטיפול בעצמם (למשל מקפידים פחות על נטילת תרופות שלהם עצמם, אינם דואגים לשמירה על אורח חיים בריא וכד'). לאור כל זאת, יש חשיבות עצומה לשמירה על בריאות ואיכות החיים גם בזמן שאנחנו מטפלים באחרים.

אחת הדרכים לדאוג לעצמך כשאת/ה מתפקד/ת כ-caregiver היא לקבל סיוע טיפולי. בימים אלו נפתחות בירושלים ותל אביב קבוצות טיפוליות ל-Caregivers, תולדה של שיתוף פעולה בין 'מרפאה פסיכולוגית' לארגון 'Caregivers ישראל' (caregivers.org.il). בקבוצות כאלו תוכלו להיפגש עם אנשים שמתמודדים עם מצבים דומים לשלכם, לקבל מקום, תמיכה ותשומת לב לצרכים שלכם. הקבוצה בהנחיית שני פסיכולוגים רפואיים בעלי ניסיון בטיפול וליווי פסיכולוגי לאנשים המתמודדים עם מחלות כרוניות ואקוטיות ובני משפחותיהם. בקבוצה ניתן דגש על מתן כלים ואסטרטגיות לניהול מאוזן ויעיל של הטיפול בקרוב המשפחה ולהפחתה של הלחץ, החרדה והמתח הנלווים לכך. כמו כן, הקבוצה מהווה מרחב רגשי בו ניתן לשתף, לשמוע חוויות דומות ושונות, ולעבד את ההתמודדות המורכבת של הטיפול בבן משפחה.

אז אם אתם מטפלים בבן משפחה קרוב, או מכירים מישהו שמטפל בבן משפחה, בואו נשמור גם עליכם, בואו נטפל גם בבני המשפחה המטפלים.

לפרטים על הקבוצות:
בתל אביב: ליטל לוין- 054-4630125
בירושלים: אורי מנדלקורן- 052-5374137

על המטפלים - ליטל לוין ואורי מנדלקורן

ליטל לוין היא פסיכולוגית בהתמחות רפואית, מטפלת בילדים, נוער ומבוגרים, טיפול פרטני וקבוצתי. עובדת ב'מרפאה פסיכולוגית' (פסיכולוגיה רפואית ברפואה ראשונית) ובבי"ח בלינסון במרכז דוידוף לטיפול וחקר מחלות הסרטן.

אורי מנדלקורן הוא פסיכולוג רפואי מומחה, מטפל CBT ומעביר סדנאות וקבוצות. עובד ב'מרפאה פסיכולוגית'  ובהדסה עין כרם במרפאה הפסיכו-דרמטולוגית.


מקורות

ברודסקי, ג., שנור, י. ובאר, ש. (2010). קשישים בישראל, שנתון סטטיסטי 2010. משאב, מאגר מידע ארצי לתכנון בתחום הזיקנה. מאיירס-ג'וינט-מכון ברוקדייל ואשל, ירושלים.

לדאני, ר. וחגי-ניב, א. (2016). מי מטפל בבני המשפחה המטפלים? אוחזר ב-2 למרץ, 2017 מתוך http://www.kshalem.org.il/uploads/pdf/article_1170_1469691735.pdf

* מקור השאלון : Caregiver Self-Assessment Questionnaire, American Medical Association.
תודות למאיירס-ג'וינט-מכון ברוקדייל על התרגום וההתאמה.

אנשי מקצוע בתחום

טיפול קבוצתי

עוד מאמרים שיעניינו אותך