תפריט נגישות
Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.

מהפרעה נפשית לעצמאות: מכון סאמיט לשיקום פסיכו-סוציאלי

מהפרעה נפשית לעצמאות: מכון סאמיט לשיקום פסיכו-סוציאלי

חיים דויטש

המסלול תיכון-צבא-טיול-לימודים-עבודה נשמע לרבים מאיתנו כמסלול טריוויאלי ומובן מאליו. עם זאת, עבור רבים מהצעירים המתמודדים עם קשיים והפרעות נפשיות, היציאה לעצמאות מלווה בקשיים רבים.

חיים דויטש, פסיכולוג קליני ומנכ"ל מכון סאמיט, מתאר את הקשיים עמם מתמודדים צעירים בעלי הפרעות נפשיות ואת האופן בו עשוי שיקום פסיכוסוציאלי לסייע לבניית אורח חיים עצמאי.

"לא ניתן לצאת מהמחלה למצב של ואקום"

בספרו "רופא לבן אלים שחורים" מתאר ד"ר אורי שוורצמן בית חולים אפריקאי בו 'טופלו' חולים פסיכיאטרים באמצעות קשירה ממושכת בשרשראות, בתקווה לעזיבת השדים אשר הביאו לפריצת ההפרעה. בדומה, גם לאורך ההיסטוריה המערבית נידונו רבים מבעלי ההפרעות הפסיכיאטריות לחיים של הזנחה וחוסר תפקוד בבתי החולים, או לתלות מוחלטת במשפחותיהם.

לקראת אמצע המאה ה-20, עם גילוי התרופות האנטי פסיכוטיות הראשונות, החל היחס אל הלוקים בהפרעות נפשיות לעבור שינוי משמעותי: המודעות ליכולתם לנהל חיים מחוץ למסגרות אשפוזיות הלכה וגברה והוקמו קהילות טיפוליות אשר דגלו באורח חיים עצמאי ככל האפשר.

בהתאם לשינויים אלו, בעשורים האחרונים מדגישים אנשי טיפול רבים את חשיבותו הרבה של קיום אורח חיים עצמאי עבור הסובלים אולי סובלים בהפרעות נפשיות. מודלים טיפוליים רבים מתמקדים בהקניית מיומנויות חיים וכישורים חברתיים, ושירותי דיור מוגן ומגורים עצמאיים למחצה ניתנים לאנשים המתמודדים עם קשיים פסיכיאטריים שונים: "שירותי 'סל השיקום' הניתנים על ידי שירותי בריאות הנפש במשרד הבריאות", אומר חיים דויטש, "תורמים רבות באמצעות פיתוח תכניות שיקום בקהילה".

לדבריו של חיים דויטש, רבות מהפרעות הפסיכיאטריות מביאות לפגיעה משמעותית ביכולת לקיים קשרים בין אישיים. פגיעה זו מביאה לקשיים בהיבטים חברתיים, רגשיים ותעסוקתיים - קיימת חוויה של בדידות קשה מאוד, מתעוררים קשיים משמעותיים בהשמה לעבודה עקב הקושי לפעול כחלק מקבוצת עובדים וכן הלאה.

"כאשר הקשיים הנפשיים מביאים לקושי בהיבט חיים מסוים (תעסוקתי, רגשי או חברתי)", אומר חיים דויטש, "עשויים שירותים טיפוליים בקהילה לספק מענה הולם. עם זאת, כאשר יש קושי בכמה צירים מרכזיים של תפקוד, יש צורך בטיפול כוללני שיענה על הצרכים בכל ההיבטים".

מכון סאמיט הוא עמותה לשירותי טיפול שיקום פסיכוסוציאלי ורווחה, אשר אחד השירותים הבולטים בו הוא השירות לשיקום פסיכוסוציאלי כוללני. השירות מיועד לצעירים בגילאי 18-37 הסובלים מהפרעות פסיכיאטריות שונות (סכיזופרניה, הפרעות אישיות הפוגעות בתפקוד, הפרעות מצב רוח) וזקוקים לתוכנית שיקומית כוללנית. משך התוכנית בקהילות הטיפוליות כשלוש שנים והיא כוללת מגורים בקהילה הטיפולית ולאחר מכן בדירות המשך. התוכנית השיקומית כוללת השתתפות בפעילויות חברתיות, פסיכותרפיה אישית, השמה תעסוקתית ודגש רב על רכישת מיומנויות חברתיות אשר יאפשרו השתלבות בקהילה.

"מטרתה של התוכנית", מדגיש חיים דויטש, "היא הוצאת המשתקם מהנתיב הפסיכיאטרי של אשפוזים חוזרים שההשתלבות בקהילה בעקבותיהם עשויה להיות קשה ומורכבת. פעמים רבות האשפוז אינו מאפשר רכישה של מיומנויות חברתיות וכלים להשתלבות בקהילה, ולאחר השחרור האדם מוצא עצמו מבודד וללא כישורים לחיים עצמאיים. הציפייה בסאמיט היא לעבודה טיפולית-שיקומית אינטנסיבית אשר תביא לשינוי ותאפשר מעבר לחיים עצמאיים בקהילה".

גם הבחירה במסגרת הכוללת מגורים מחוץ לבית אינה מקרית: "כפי שכל בוגר צעיר עובר תהליך של פרידה מהוריו באופן שמאפשר לו לגבש נפרדות ולצאת לחיים עצמאיים, כך אנו מצפים שיקרה גם למשתקמים המגיעים לסאמיט. המרחק מהבית מאפשר רכישת מיומנויות משמעותיות ביותר ועומדת בבסיס היכולת והמוטיבציה ליצירת קשרים בין אישיים חבריים וזוגיים. פעמים רבות הורים חוששים ומגוננים מאוד על ילד עם הפרעה נפשית, ואפילו הנסיעה העצמאית מהבית לסאמיט מעבירה מסר של אמון וביטחון ביכולותיו של המשתקם - מסר שמשרת הן אותו עצמו והן את משפחתו".

לכמן (2000) טען כי הכניסה למסלול של החלמה דורשת משאבים פנימייים וחיצוניים של האדם, אך גם הזדמנויות. 'משאבים' מתייחסים למקורות תמיכה המאפשרים לאדם להאמין בעצמו וביכולותיו ואילו 'הזדמנות' מתייחסת לאפשרות להשתתף בפעילויות נורמטיביות ולהתנסות בחוויות של שייכות חברתית. זאת, לטענתו של לכמן, מאחר ולא ניתן לצאת מהמחלה למצב של ואקום - ההחלמה תתרחש רק כאשר לאדם יהיה לאן לצאת ממנה.

באופן דומה לטענותיו של לכמן, תוכנית השיקום הפסיכוסוציאלית של סאמיט דורשת מהמשתקמים המגיעים אליה גיוס משאבים אך בתמורה יוצרת הזדמנות ממשית לשיפור היכולות ואיכות החיים: "הקהילות הטיפוליות", אומר חיים דויטש, "כוללים תוכנית טיפולית אינטנסיבית הדורשת מהמשתקם מוכנות ומוטיבציה לשינוי בהיבטים רגשיים, בין אישיים, חברתיים ותעסוקתיים. עם זאת, התוכנית מספקת טיפול נפשי ותמיכה רבה מהצוות הטיפולי ומאפשרת התנסות הדרגתית ומותאמת לצרכי המשתקם בבניית חיים עצמאיים".

המתעניינים בתוכנית השיקומית מוזמנים להתייעץ טלפונית או לתאם ביקור בסאמיט לקבלת פרטים נוספים.

כתובת אתר סאמיט: www.summit.org.il

טלפון: 02-6733548 שלוחה 0.

על המטפל-חיים דויטש 

חיים דויטש הוא פסיכולוג קליני מדריך, יועץ ארגוני ומנכ"ל מכון סאמיט.

אנשי מקצוע בתחום

שיקום וטיפול בנפגעי נפש

עוד מאמרים שיעניינו אותך