תפריט נגישות
Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.

כיצד מתמודדים עם בגידה כלכלית?

כיצד מתמודדים עם בגידה כלכלית?

יוסי אורנרייך

כמה פעמים הסתרת מבן זוגך כמה הוצאת בקניון? כמה פעמים לא אמרת לבת זוגך שההשקעות שלכם לא עלו יפה? מסתבר שהתנהגויות מסוג זה נפוצות מאוד. בסקר שנערך בארה"ב הודה אחד מכל שלושה נשאלים בהתנהגות המוגדרת כ"בגידה כלכלית". בגידה כלכלית מתייחסת לחוסר כנות, סודיות או יושר בנוגע להתנהלות הכלכלית של אחד מבני הזוג. התנהגות זו כוללת הסתרה של הוצאות, החזקת חשבונות סודיים, שקרים לגבי מצב פיננסי של חשבונות שונים, הלוואות, עלויות של מוצרים או שירותים שנרכשו או הכנסות ממקורות שונים.

ההרס הטמון בבגידה כלכלית למערכת היחסים הזוגית הוא רב. חוסר הכנות מחבל ביסודות של המערכת הזוגית. כאשר אחד מבני הזוג משקר בנוגע לכסף, בן הזוג השני מתחיל להיות חשדן לגבי אפשרות של שקרים וחוסר כנות בהיבטים נוספים.

בשונה מקיום קשרים חסויים בעלי אופי מיני מחוץ למערכת הזוגית, בגידה כלכלית היא במקרים רבים תוצאה של תהליך החברות הכלכלי. במילים אחרות, בגידה כלכלית היא חלק מתרבות ה"לא מדברים על כסף". אנשים רבים גדלו בבתים בהם הדיבור על כסף היה בבחינת טאבו. גם בבתים בהם היה שפע כלכלי וגם בבתים בהם היה מחסור לא נהגו לדבר על כסף באופן ישיר.

אולם, גם בבתים בהם לא מדברים על כסף, הכסף נוכח. היחס אליו מובלע בתרבות ובאקלים החברתי והמשפחתי. היחס לכסף מובלע בדרך שבה מתייחסים למותגים, למוצרי צריכה, לתקציב. מעבר לכך, על אף פעמים רבות נעשים ניסיונות למנוע מילדים דאגות הנוגעות למצב הכספי, מחסור כלכלי או סכנת מחסור אמיתית או מדומה מלווים בחרדה אותה הילדים סופגים באופן עקיף. מצבים אלו עשויים להביא להיווצרות "מערכת התרעה" פנימית הפועלת בכל פעם שעולה דיון כלכלי. חרדות אלו עלולות להפויע גם בעקבות שאלה תמימה של ילד בנוגע לרמת ההכנסה הנתקלת בתגובה נחרצת ומוכיחה, או לחילופין במבוכה.

חרדות מודעות ובלתי מודעות הנוגעות לנושאים כספיים צפות בעוצמה כאשר מתחילים החיים הזוגיים. לבני זוג עשויות להיות תפיסות שונות לגבי ההתנהלות הכלכלית, אך פעמים רבות שניהם גדלו באווירה בה "לא מדברים על כסף בקול רם". כך, בניגוד לנושאים אחרים כמו הורות, מיניות ואינטימיות זוגית הנושא הכספי אינו מגיע לדיון. עם זאת, מה שאינו מדובר באופן מפורש עולה באופן עקיף - מסעות בזבוזים עם חברות/חברים, הסתרה של הוצאות, החזקה של חשבונות נסתרים וכן הלאה.

זה היה המקרה של גדי ואיילת (שמות בדויים) זוג צעיר הנשוי במשך חמש שנים. גדי ואיילת הגיעו ליעוץ בנוגע לביתם הצעירה. גדי טען שאיילת מתייחסת אליה כמו נסיכה ונענית לכל מה שהיא מבקשת. איילת, מאידך, טענה שגדי "פשוט קמצן, כמו ההורים שלו". לכאורה, נראה כי הפער בין בני הזוג נוגע לענייני חינוך. איילת אינה "מציבה גבולות" וגדי גדל על חינוך לחיי צמצום. אולם, בירור מעמיק של עמדותיהם בנושא הכספי הוביל להבנה כי הם מחזיקים עמדות שונות וקיצוניות. בעיקר, התברר כי גדי לא סומך על איילת שתדע להתנהל בזהירות בענייניהם הכלכליים. גם גילוי זה לא הכין אותי לדרמה שהתחוללה דקות ספורות אחר כך בטיפול. השיח המתלהם של איילת לגבי קמצנותו של גדי הוביל אותו לחשוף כי מזה שנתיים הוא מנהל חשבון סודי. "פעקאלע" ליום סגריר שיגיע מן הסתם בשל ההתנהלות של איילת. הגילוי זעזע את איילת שחוותה תחושות של בגידה וחוסר אמון בשל התנהגותו של גדי. הסתבר, אם כן, כי חוסר האמון הכלכלי השליך גם על חוסר האמון ביחס ליכולת לגדל את בתם המשותפת.

מצבים דומים למצב אתו איילת וגדי מתמודדים אינם נדירים כלל. הורות וזוגיות קשורים זה בזה באופן הדוק מאוד, ומהווים מטלות מהותיות בהן שני בני הזוג לוקחים חלק. חוסר אמון בין בני זוג בנוגע לדרך ההתמודדות עם מטלות אלו הוא שמביא פעמים רבות לבגידה, בסופו של דבר. הביטחון המעורער של בני הזוג אחד בשני מביא לכך שהם נוקטים צעדים שבאותו הרגע נתפסים בעיניהם כמגבירי ביטחון אך בסופו של דבר מתבררים כמנמיכים אותו. גדי רצה להגביר את ביטחונם הכלכלי שלו ושל איילת. אולם, הצעד החשאי שעשה הוביל דווקא לערעורו.

גישה טיפולית חדשה המכונה פסיכותרפיה פיננסית מטפלת בתופעות אלה. היא בוחנת את היחסים שלנו עם כסף ורכוש ואת האופן בו הם משליכים על ההתנהגות שלנו באזורי חיים אחרים כמו הורות, זוגיות, קריירה, יחסי משפחה, דימוי עצמי, מצב רוח. יועצים לכלכלת משפחה ומאמנים עסקיים טוענים שבסופו של דבר השינויים בהתנהלות הכלכלית מגיעים משינוי מנטלי. הפסיכותרפיה הפיננסית מאפשרת שינוי זה באופן עמוק יותר ומשמעותי יותר.

על המטפל - יוסי אורנרייך

יוסי ארנרייך, פסיכולוג חינוכי מומחה. חבר האגודה האמריקאית לפסיכותרפיה פיננסית.

מטפל ביופידבק ונוירופידבק. יו"ר ועדת הסמכה באגודה הישראלית לביופידבק.

תחומי מומחיות:
זוגיות

אנשי מקצוע בתחום

זוגיות

עוד מאמרים שיעניינו אותך