תפריט נגישות
Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.

זוגיות בקהילה הגאה - ראיון עם ד"ר ריבי אפרת

זוגיות בקהילה הגאה - ראיון עם ד"ר ריבי אפרת

ד"ר ריבי אפרת

הפעילות התוססת באתרי ההכרויות באינטרנט מבהירה כי מציאת קשרים זוגיים מעוררת קשיים כמעט בכל שכבות הגיל והאוכלוסיה. קושי זה מעסיק לא רק את בעלי החוש העסקי המזהים את הפוטנציאל הרווחי הטמון באתרים המכוונים למציאת זוגיות, אלא גם אנשי מקצוע המצביעים על גורמים חברתיים ואישיותיים המובילים לקשיים. מעבר לקשיים "הרגילים" בזוגיות - כידוע, לא הבטחתי לך גן של שושנים - הקהילה הגאה מתמודדת לא פעם עם קשיים ייחודיים לה.

ד"ר ריבי אפרת, עובדת סוציאלית קלינית בעלת ניסיון בטיפול בקהילת הלהט"ב, מצביעה על כך שקשיים ייחודיים אלה מתחילים כבר בגילאי ההתבגרות: "גיל ההתבגרות, באופן כללי, הוא גיל בו יצירת קשרים זוגיים מלווה בחששות וחוסר ביטחון. בגיל זה נבנות ההתנסויות הראשוניות ונרכשות מיומנויות חיזור ויצירת קשר אינטימי. בני נוער להט"בים עשויים להיתקל בקשיים מוגברים בהיעדר מודל לחיקוי או אדם בוגר ממנו יוכלו לקבל עצה או הכוונה.

מצב זה בולט במיוחד כאשר בן הנוער נמצא 'בארון' ונאלץ להסתיר את נטייתו המינית ממשפחה וחברים אשר מהווים בדרך כלל גורמי תמיכה והדרכה. ההסתרה עשויה להביא גם לחוסר ידע ולחיפוש אחר התנסויות זוגיות או מיניות במקומות שאינם תואמים את גילו של בן הנוער. בשלב זה, גם החשש מחשיפת הזהות הלהט"בית עשוי להגביל את טווח ההתנסויות ולמנוע חיפוש אחר קשרים באמצעות האינטרנט או אירועים המיועדים לקהילה הגאה.

כאשר הקשיים המתעוררים בגילאי ההתבגרות אינם מעובדים כראוי, עשויות התנסויות שליליות ליצור חוסר ידע ורתיעה מהתחום הזוגי ואלה עלולים לגרום לקשיים נוספים בבגרות ולהקשות על יצירת הקשרים".

"באושר ועושר עד עצם היום הזה"?

בין אם מדובר בזוגיות גאה ובין אם מדובר בזוגיות הטרוסקסואלית, כמעט כולנו יכולים להעיד על כך שהדרך הזוגית ל"אושר ועושר" אינה קלה. גם אם עברנו את מכשול מציאת הקשר הזוגי, שמירה על מערכת היחסים הזוגית כוללת התמודדות עם שינויים, משברים ואתגרים. גם בתחום זה ניצבים זוגות גאים בפני התמודדויות ייחודיות.

"זוגות הלהט"בים מתמודדים עם גורמי לחץ אשר אינם עומדים בפני מרבית הזוגות ההטרוסקסואלים", אומרת ד"ר אפרת. "אנו חיים בחברה שמפלה ולא תמיד סבלנית למודל אחר של זוגיות ומצב זה עשוי להכניס מתחים רבים למערכת הזוגית: ההתמודדות עם הליכים ומאבקים בירוקרטיים היא גורם משמעותי למתח ולקשיים כלכליים אשר מעמידים בפני בני ובנות הזוג התמודדות מורכבת. משכורותיהן של נשים נמוכות מאלו של גברים כך שזוגות לסביים עשויים לסבול מקשיים כלכליים; היעדר זכויות כלכליות וחוקיות והכרה חברתית במערכת הזוגית מקשים על ההתנהלות היומיומית; הבאת ילדים כרוכה פעמים רבות בהליכים משפטיים מייגעים ובהוצאה כספית משמעותית. גורמים אלו מביאים לקושי ומתח אשר עלולים לגרום לקשיים נורמטיביים להתעצם ולגרום לפגיעה קשה יותר בזוגיות".

למרות השפעתם הרבה של גורמים סביבתיים וחברתיים על מערכות יחסים להט"ביות, מצביע מחקר אשר נערך בשנת 2000 על כך שגורם משמעותי במיוחד הוא מידת השלמות עם הנטייה המינית: ממצאי המחקר הצביעו על כך שרמת הסיפוק בזוגיות הייתה גבוהה יותר בקרב אנשים אשר חשו שלמים ובטוחים יותר בנטייתם המינית. כמו כן, פער בין בני הזוג במידת השלמות עם הנטייה המינית הביא לירידה בסיפוק במערכת היחסים.

בהתאם, מצביעה ד"ר אפרת על הקשיים שעשוי לעורר פער מסוג זה: "בקרב חלק מהזוגות קיים פער בין בני הזוג גם במידת ההשלמה עם הנטייה המינית הגאה וגם במידת המוכנות לחשיפתה. כאשר אין התאמה במידת החשיפה בה מעוניינים בני הזוג עשויים להתעורר קונפליקטים ומחלוקות תמידיים הנוגעים להבאת וחינוך ילדים, האפשרות לצאת יחד לאירועים רשמיים וכן הלאה. כאשר נוצר מצב בו אחד מבני הזוג מרגיש חשוף מדי בעוד שהשני חש כי הוא נאלץ לחיות בסוד, שני בני הזוג חווים אכזבה, תסכול ותחושה של ויתור על חלק מהותי באישיותם. על כן, פער במידת הקבלה העצמית או החשיפה העצמית היא אחת מההסיבות לפרידה בקרב זוגות להט"בים".

לאורך השנים מחקרים רבים עסקו בגורמים המשפיעים על עמידותם של קשרים להט"בים ועל מידת הסיפוק בהם. מחקרים עכשוויים מספקים יותר ויותר ראיות לכך שמרבית הגורמים המשפיעים על איכות הקשר הלהט"בי זהים לגורמים המשפיעים על איכות הקשר ההטרוסקסואלי. גורמים אלו נוגעים להיבטים כדפוסי תקשורת יעילים, תמיכה, יכולת להתמודד עם קונפליקטים וכן הלאה. יחד עם זאת, גורם ייחודי ומשמעותי ביותר אשר נמצא כמשפיע על איכות הקשר הזוגי במערכות להט"ביות הוא מידת התמיכה המשפחתית והחברתית לה זוכים בני הזוג - תמיכת הסביבה נמצאה כמשפיעה על מידת הסיפוק במערכת היחסים, יציבות הקשר והרווחה האישית של כל אחד מבני הזוג.

"קל הרבה יותר לפחד ביחד" - טיפול זוגי

"קל הרבה יותר לפחד ביחד" היא אחת השורות בשיר הנושא של הסרט יוסי וג'אגר, העוסק באהבתם הלא ממומשת של שני חיילים גאים. ואכן, האתגרים הניצבים בפני זוגות גאים עשויים להפוך למקור להתרחקות או פרידה אך גם לגורם מאחד ומחזק. על אף הקשיים איתם מתמודדים זוגות להט"בים, מצביעים חלק מהמחקרים דווקא על רמה גבוהה יותר של סיפוק ושביעות רצון מהחיים הזוגיים בקרב זוגות חד מיניים. מחקרים אחרים, לעומת זאת, מצביעים על כך שקשרים גאים נוטים להיות עמידים פחות ולהסתיים מוקדם יותר מקשרים הטרוסקסואליים.

פער זה, ושכיחותם ההולכת וגדלה של זוגות להט"בים המעוניינים להקים תאים משפחתיים, עומד בבסיס עבודתם של אנשי מקצוע רבים אשר מטפלים בזוגות חד מיניים המתמודדים עם משברים וקשיים זוגיים.

"זוגות חד מיניים רבים נפרדים עקב חוסר היכולת להתמודד עם המתחים והלחצים הכרוכים בזוגיות", אומרת ד"ר ריבי אפרת. "בנוסף, בעוד שבאוכלוסיה ההטרוסקסואלית קיימות מערכות חברתיות וחוקיות המכוונות למניעת גירושין, הרי שבקהילה הלהט"בית קל יותר לכאורה לפרק את הזוגיות - אין צורך להגיע לרבנות ולא תמיד יש לחץ משפחתי לנסות ולשמר את הקשר. לכן, טיפול זוגי יכול לסייע בבירור מקור הקושי - ניתן לזהות את המוטיבציה להישאר יחד ואת הגורמים הפוגעים בה. חלק משמעותי בטיפול הוא ניסיון להבחין אילו מהקשיים נובעים מקשיים אישיותיים וזוגיים 'סטנדרטיים' ואילו נובעים מחוסר תמיכה סביבתית וחוסר קבלה של הנטייה המינית. לאחר שמבחינים בין הגורמים, ניתן לסייע ולהתמקד במוקדי הקושי המשמעותיים".

על המטפלת - ד"ר ריבי אפרת

ד"ר ריבי אפרת היא עובדת סוציאלית קלינית, פסיכותרפיסטית בקליניקה פרטית בחיפה, מדריכת סטודנטים ומרצה באוניברסיטת חיפה ובמכללה האקדמית תל חי. בעלת ניסיון בטיפול פרטני וקבוצתי בקהילה הלהט"בית ובתחומי האלימות במשפחה, פגיעה מינית, חרדה ודיכאון.

מקורות

Are gay and lesbian cohabiting couples really different from heterosexual married couples?, Kurdek, Lawrence A., Journal of Marriage and Family. Vol 66(4), Nov 2004, 880-900.

Social support, coming out, and relationship satisfaction in lesbian couples, Jordan, Karen M.; Deluty, Robert H., Journal of Lesbian Studies. Vol 4(1), 2000, 145-164.

Change in relationship quality for partners from lesbian, gay male, and heterosexual couples, Kurdek, Lawrence A., Journal of Family Psychology. Vol 22(5), Oct 2008, 701-711.

תחומי מומחיות:
זוגיות ,טיפול לקהילה הגאה

אנשי מקצוע בתחום

טיפול לקהילה הגאה

עוד מאמרים שיעניינו אותך