תפריט נגישות
Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.

כל מה שרצית לדעת על אימון באינטרנט

כל מה שרצית לדעת על אימון באינטרנט

צוות בטיפולנט

אימון אישי (קואצ'ינג) והאינטרנט כמקום מפגש ואינטראקציה בין אישית הם מהחידושים הבולטים של שנות ה-2000. לכן, לא מפתיע ששני אלמנטים אלו מצאו לבסוף את דרכם זה אל זה והתחברו למה שמכונה אימון באינטרנט.

פרויד. דוט. קום - האינטרנט והיעוץ הנפשי

ממבט ראשון (או מהקלקה ראשונה) נדמה שאין שום קשר בין יעוץ או טיפול המבוססים על יצירת קשר אינטימי ואישי לבין המדיה האינטרנטית ועם זאת, השימוש באינטרנט לא פסח על תחום הטיפול הנפשי וכבר לקראת סוף שנות ה-90' התפרסמו מאמרים אקדמיים העוסקים באפשרות להשתמש באינטרנט ככלי טיפולי התומך בטיפול, או כטיפול העומד בפני עצמו. בעשרים השנים שחלפו מאז פורסמו מאמרים ראשוניים אלו, האינטרנט הפך מרכזי יותר ויותר בחיינו וחילחל יותר ויותר גם לתרבות הטיפולית. כיום, יותר מטפלים מאפשרים למטופלים ליצור עמם קשר במיילים לצד הטיפול המתנהל פנים אל פנים, ומאמרים רבים הוכיחו את יעילות הטיפול המתנהל דרך האינטרנט בלבד במגוון הפרעות וקשיים כדיכאון, חרדה, קשיים בתפקוד המיני והתמכרויות לחומרים.

ככל הנראה, גורם מרכזי ליעילות הטיפול האינטרנטי הוא האנונימיות אשר מקלה על חלק גדול מהמטופלים לשתף בנושאים רגישים ואינטימיים ובחלק מהמקרים אף להעז לפנות לטיפול מלכתחילה.

על אף התמיכה המחקרית ביעילות הטיפול האינטרנטי וקשרי המטפל-מטופל המשמעותיים הנוצרים באמצעותם, אנשים רבים עדיין מעדיפים להיעזר בטיפול פנים אל פנים ולהינות מהקשר האנושי האישי. קשר זה משמעותי במיוחד לרבים מהצעירים ובני הנוער אשר מנהלים חיים אינטרנטיים עשירים ותוססים אך חווים קשיים משמעותיים במעבר אל העולם הלא-וירטואלי.

בעוד שבתחום הטיפול והיעוץ הנפשי המפגש האישי היא עדיין בעל ערך טיפולי ייחודי, האינטרנט תופס מקום מרכזי במרבית האימונים האישיים.

אימון, אינטרנט ומה שביניהם

אימון אישי הוא יעוץ קצר מועד בו המאמן תומך ומכוון את המתאמן בתהליך של הגדרת מטרות אישיות ופעולה להשגתן. אימון כולל הגדרת יעדים ותתי מטרות, זיהוי מכשולים וקשיים בדרך להשגתם ובניית תוכנית פעולה המכוונת לפעולה אקטיבית ולהשגת היעדים ו/או שיפור ההישגים האישיים. בכל מפגש נקבעות משימות בהן על המתאמן לעמוד עד למפגש האימון הבא, כאשר במפגשים ניתן לבחון את ההישגים והקשיים ולבחון אסטרטגיות התמודדות עמם. אימון מתאים למגוון מטרות ואתגרים בהם מעוניין המתאמן לעמוד וביניהם ניהול עסקי, שינוי קריירה, ניהול תקציב ומשק בית, שיפור הישגים כלכליים או ספורטיביים, העשרת החיים הזוגיים או הפרטיים וכן הלאה.

ומה מקומו של האינטרנט בתהליך זה? אימון, בניגוד לטיפול פסיכולוגי, מכוון לפעולה ועשייה מיידית והקשר בין המאמן למתאמן מכוון לא ליצירת קשר רגשי עמוק והתבוננות בדינמיקות בין אישיות, אלא לתמיכה בתהליך השגת היעדים שהמאמן הציב לעצמו. לכן, מאמנים רבים משתמשים באינטרנט כאמצעי להעברת מידע ועדכון על משימות שהושלמו, עיכובים וקשיים, כך שחילופי התקשורת המהירים מאפשרים התקדמות והנעה יעילה של תהליך האימון. כמו כן, מאמנים רבים מאמינים בכוחה של הכתיבה עצמה אשר גורמת למתאמן לארגן את מחשבותיו, לנסח אותן ולחוש מחוייב יותר לתהליך האימון.

שיקולים אלו, הנלווים לשיקולים של נוחות (ייעול זמן, ביטול בעיית המרחק והנסיעות) ולרצון לספק מענה לאנשים החיים בחו"ל ומעוניינים באימון בשפת אמם, הביאו עם הזמן להתרחבות השימוש בתקשורת האינטרנטית וכיום חלק מהמאמנים עובדים בשיטת אימון באינטרנט - אימון בו מתקיימת בדרך כלל שיחת הכרות ראשונית פנים אל פנים והמשך התקשורת מתנהל באמצעות צ'טים ותכתובת מיילים.

אימון באינטרנט עדיין לא זכה לבחינה מחקרית מקיפה, אך מספר מחקרים אשר בדקו את יעילותו הצביעו על תוצאות מעודדות: אימון באינטרנט נמצא יעיל, בין שאר, להקניית מיומנויות הוריות להורים לילדים חולים ולבניית אורח חיים בריא, ואיכות הקשר בין המאמן למאומן נמצאה כטובה ומשמעותית.

אנשי מקצוע בתחום

טיפול/ייעוץ אונליין

עוד מאמרים שיעניינו אותך