תפריט נגישות
Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.

איך תעזרו לילדכם להצליח מבחינה חברתית? מחקר חדש משיב

איך תעזרו לילדכם להצליח מבחינה חברתית? מחקר חדש משיב

צוות בטיפולנט

בעבר, תעודה מצוינת ושבחים מהמורים היו חלומו המתוק של כל הורה. אלא שהיום, עם התרחבות המודעות לחשיבות ההיבט החברתי בחייהם של ילדים, יותר ויותר הורים מבינים כי הצלחה חברתית חשובה לא פחות, ואולי אפילו יותר, מהצלחה לימודית. בהתאם, הורים רבים וכך גם אנשי וחוקרי חינוך ופסיכולוגיה עסוקים בגורמים המאפשרים לילדים להשתלב היטב מבחינה חברתית.
מחקר שנערך באוניברסיטת אלינוי ופורסם ביוני 2014 ב-Developmental Psychology מצא כי אחד הגורמים המשמעותיים ביותר להצלחה חברתית ולהסתגלות טובה הוא איכות הקשר של ילדים עם הוריהם.

במחקר השתתפו 114 ילדים כבני שלוש אשר החוקרים העריכו את סגנון ההתקשרות שלהם. סגנון התקשרות מתייחס לאופן בו הילד מתקשר להורה, או לדמות המרכזית המטפלת בו, בשלבי הינקות והילדות המוקדמים. התקשרות בטוחה נחשבת לסגנון ההתקשרות המועדף ומשמעה כי הילד חש אמון ואהבה להורה, תופס אותך כדמות יציבה ומגוננת, ונוטה להעדיף אותו על פני אנשים אחרים. התקשרויות מסוגים אחרים (למשל, התקשרות חרדה או התקשרות נמנעת) אין משמען שהילד אינו קשור להורה ומעדיף אותו על פני אחרים, אלא שהוא קשור אליו באופן בעייתי, המלווה בספקות, חרדה וחוסר ביטחון לגבי קבלת תגובה חיובית או שלילית מההורה. סגנון ההתקשרות בילדות נמצא כמנבא משמעותי הן לתפקוד הרגשי והלימודי בילדות והן ליכולת ליצור יחסים חברתיים וזוגיים משמעותיים בבגרות.

במחקר הנוכחי נבדק סגנון ההתקשרות של הילד להורה, וכמו כן נבדקו המזג של הילד, נטייתו לכעס ונטייתו לחרדה חברתית. חצי שנה לאחר מכן, החוקרים חילקו את הילדים לזוגות באופן רנדומלי והזמינו אותם לשלושה מפגשי משחק חופשי במעבדה. החוקרים צפו בילדים ומצאו כי כי ילדים בעלי התקשרות בטוחה היו תגובתיים יותר כלפי הפרטנר החדש למשחק ונטו יותר לשימוש בהצעות ובקשות ולא בפקודות באינטראקציות שלהם. כאשר צוותו עם ילדים נוטים לכעוס, נראה כי ילדים בעלי התקשרות בטוחה גם הצליחו ללמוד לשלוט טוב יותר בהתנהגותם.
כלומר, ממצאי המחקר מצביעים על כך שיכולת חברתית קשורה באופן הדוק לאיכות הקשר עם ההורה.

אנשי מקצוע בתחום

מיומנויות חברתיות

עוד מאמרים שיעניינו אותך