תפריט נגישות
Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.

איך תהפוך את מקום עבודתך לנעים ומשמעותי יותר?

איך תהפוך את מקום עבודתך לנעים ומשמעותי יותר?

צוות בטיפולנט

בין אם נרצה בכך ובין אם לא, העבודה תופסת מקור מרכזי בחיינו: אנחנו מבלים חלק ניכר משעות היום בעבודה, מרבית האינטראקציות החברתיות שלנו מתרחשות במקום העבודה ובהתאם - תחושת הרווחה הנפשית שלנו מושפעת פעמים רבות מהמידה בה אנחנו מרוצים ממקום העבודה שלנו.

חוסר שביעות רצון בעבודה מלווה לא פעם בתחושות של תסכול וחוסר אונים: הרי מה כבר אפשר לעשות מול עבודה חדגונית או בוס נוקשה? בפועל, על אף שחלק מהגורמים המשפיעים על תחושותינו בעבודה אינם תלויים בנו, ישנם גורמים רבים הנמצאים בשליטתנו ויכולים לשפר את הרגשתנו במקום העבודה.

קשרים, קשרים: אחד הגורמים המשמעותיים ביותר להפיכת מקום העבודה למקום טוב יותר הוא איכות היחסים הבין אישיים הנרקמים במקום העבודה. בדידות במקום העבודה, קונפליקטים וקשיים בין אישיים יכולים לקלקל גם מקום עבודה מצוין, ועל כן אחת הדרכים המרכזיות לשיפור התחושה בעבודה היא הידוק ויצירת קשרים חברתיים חיוביים. במידה ואתה מתמודד עם קונפליקטים ו/או בדידות במקום העבודה, כדאי לבדוק עם עצמך (או לבקש פידבק מקולגות ומנהלים בנושא), מה פוגע ביכולתך ליצור קשרים חיוביים. במידה ואתה חש כי המיומנויות הבין אישיות שלך לוקות בחסר, כדאי לפנות אל טיפול נפשי שיסייע ברכישת מיומנויות בין אישיות טובות יותר.

קשרים וקפה: גם עובדים אשר אינם מתמודדים עם קשיים בין אישיים משמעותיים עשויים לחוות תחושות של בדידות וחוסר חיבור במסגרת התעסוקתית עקב מבנה התפקיד, עומס העבודה או חוסר תשומת לב לחשיבות ההיבטים הבין אישיים. לכן, כדאי להכניס לשגרת העבודה היומיומית גם קפה עם קולגה, הפסקת צהריים משותפת (ולא מול המחשב) וכן הלאה. כמו כן, אפשר לפנות אל המנהל בבקשה לארגון קבוצת עבודה/דיון קבועה שתקדם את השיח בין העובדים.

איך אתם מנהלים את הלחץ שלכם? לחץ הוא אחד מגורמי המצוקה המרכזיים במקומות עבודה. לחץ בעבודה יכול לנבוע ממגוון גורמים שביניהם עומס יתר ממשי, קשיי התארגנות וניהול זמן ו/או גורמים אישיותיים היוצרים חוויה פנימית של לחץ (למשל, דימוי עצמי נמוך או פרפקציוניזם הגורמים לפחד עז מכישלון). במידה ואתם חווים לחץ משמעותי במקום העבודה, מומלץ מאוד לזהות את הגורמים ללחץ ולטפל בהם בהתאם.

הפרדה בין אישי למקצועי: מרכזיותו של מקום העבודה בחיינו גורמת לעיתים לבלבול וערבוב בין התחום האישי לתחום המקצועי, כך שלא פעם צרכים רגשיים לא מסופקים מחלחלים למקום העבודה. כך, למשל, צורך באהבה, הערכה ואינטימיות עשוי "לזלוג" אל הקשרים המקצועיים ולהפוך אינטראקציות שאמורות להיות ניטרליות וענייניות לטעונות ביותר מבחינה רגשית. דומה לכך היא מצב בו הערה מקצועית נחווית כביטוי לחוסר אהבה וגורמת לכאב נפשי עז. במצבים אלו, מומלץ לפנות אל טיפול נפשי שיסייע בהתמודדות עם הקשיים/צרכים הרגשיים וימנע מהם לפגוע בתפקוד ובקשרים הבין אישיים במקום העבודה.

הגדלת ראש: הניירת חונקת אתכם וכל יום במשרד נראה בדיוק אותו הדבר? לא פלא שכבר ממש לא מתחשק לכם לקום בבוקר לעבודה. גם עבודה מעניינת נוטה להישחק ולהפוך לאטרקטיבית פחות עם הזמן, והגדלת ראש ויוזמות חדשות הן הדרך לחידוש העניין והריגוש במקום העבודה.

גיוון: מרגישים משועממים ולא מסופקים אבל לא פנויים להגדלת ראש? נסו לכל הפחות ליצור גיוון בשגרת היום יום שלכם. בנו סדר יום שמאפשר תנועה ומעבר בין משימות שונות ובדקו עם הבוס האם יש אפשרות לעריכת שינויים מסוימים בתפקיד, אשר יפתחו אתכם למשימות והזדמנויות חדשות.

היופי כן קובע: מקום עבודה אפרורי ולא אסתטי משפיע עלינו יותר מכפי שאנחנו שמים לב. אמנם צביעה של הקירות ופאנלים חדשים לא תסייע להתמודדות עם בוס עצבני ועם תוכנות מחשב לא ידידותיות, אבל הקפדה על מראה החדר שלכם, הבאת תמונות וחפצים אישיים וכן הלאה - בהחלט יכולה לשפר את הרגשתכם במקום העבודה. בדומה, כדאי להביא את אותם דברים קטנים שיעשו את מקום העבודה לקצת יותר נעים עבורכם - הקפה שאתם אוהבים, כרית לגב, ספל אישי וכד'.

העבודה היא (לא בהכרח) חיינו: עובדים שעות ארוכות, ממשיכים לעבוד מהבית בסופי השבוע וצוברים עוד ועוד ימי חופש לא מנוצלים? ייתכן שזאת הסיבה לתחושות העומס, המרמור והעייפות בעבודה. כאשר החיים האישיים מוזנחים לטובת העבודה, גם אם ביודעין ומתוך בחירה מודעת, לא פעם מצטברות תחושות של תסכול אשר באות לידי ביטוי בתחושות של חוסר שביעות רצון מהיבטים שונים של מקום העבודה. במקרים אלו, חשוב ליצור איזון טוב יותר בין מקום העבודה לבין החיים הפרטיים: לצאת לחופשות, לשמור על שעות הפנאי ולמנוע מהעבודה לבוא על חשבון החיים האישיים, הזוגיים והמשפחתיים.

אנשי מקצוע בתחום

ייעוץ קריירה

עוד מאמרים שיעניינו אותך