תפריט נגישות
Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.

איך לזהות דיכאון קליני?

איך לזהות דיכאון קליני?

צוות בטיפולנט

כמעט כל אחד מאתנו אמר לעצמו פעם: ״אוף, איזה דיכאון!״. כולנו חווינו ימים כאלו, כשאנחנו עצובים, חסרי חשק ורק רוצים להישאר מתחת לשמיכה. אך כיצד נוכל לדעת אם זהו רגע של עצבות חולפת, או דיכאון קליני? דיכאון היא אחת ההפרעות הרגשיות הנפוצות ביותר של תקופתנו, אך לא תמיד קל לזהות אותה, להכיר בה ולהבחין בינה לבין מצב רוח ירוד. היכרות עם סימנים לדיכאון יכולה לסייע לנו לזהות מתי כדאי לפנות לעזרה.

כיצד אדע אם אני סובל/ת מדיכאון קליני?

כדי לבחון האם אתם מתמודדים עם דיכאון קליני, כדאי להכיר את הסימנים לדיכאון. נסו לשאול את עצמכם את השאלות הבאות, בהתייחס להרגשתכם בשבועיים האחרונים:

• האם אתם סובלים ממצב רוח ירוד ומדוכא מרבית שעות היום, כמעט בכל יום?
• האם איבדתם עניין והנאה בפעילויות אשר עניינו אתכם בעבר?
• האם חלו שינויים לא מכוונים ברמת התיאבון שלכם או במשקל גופכם?
• האם שמתם לב/העירו לכם כי אתם זזים לאט או מהר יותר מבעבר?
• האם אתם חשים עייפות מתמשכת וחוסר אנרגיות?
• האם אתם חווים תחושות של אשמה וחוסר ערך?
• האם חלה פגיעה בריכוז שלכם או ביכולתכם לחשוב באופן בהיר?
• האם אתם מוצאים את עצמכם חושבים על מוות או שוקלים לבצע ניסיון התאבדות? 

במידה שעניתם בחיוב על השאלה הראשונה, ועל 4 או יותר שאלות נוספות, קיים סיכוי סביר כי אתם מתמודדים עם דיכאון קל או דיכאון קליני (אם אתם מרגישים כי המצב שלכם חמור יותר, יכול להיות שהנכם סובלים מדיכאון פסיכוטי). בנוסף, אם אתם חווים ירידה בחשק המיני, מרגישים עצבניים יותר מהרגיל, חווים דאגות רבות או מרגישים פסימיים מאוד, מדובר ב״נורות אדומות״ אשר עשויות לרמז על כך שאתם סובלים מדיכאון.

חשוב לציין כי סימנים לדיכאון עשויים להתעורר גם על רקע אירוע קשה משמעותי (פרידה, פיטורים, כישלון, אובדן וכדומה). במקרים רגילים, הסימפטומים יחלפו מעצמם בתוך מספר שבועות. אולם בכל אופן, גם במקרה של אירוע קשה, יש להתייחס אל הסימנים לדיכאון באופן רציני ולבחון האם חל בהם שיפור לאורך זמן, או שמא הם משתמרים או אף מחמירים. אם הסימפטומים לא חולפים תוך שבועות ספורים, כדאי לפנות לקבלת טיפול בדיכאון. 

מהן דרכי הטיפול בדיכאון קליני?

במידה שזיהיתם כי קיים סיכוי סביר שאתם סובלים מדיכאון קליני, מומלץ לפנות לקבל טיפול בדיכאון בהקדם האפשרי. פנייה מוקדמת לטיפול חיונית למניעת התקבעותו של המצב הדיכאוני וכניסה ל"מעגל קסמים שלילי" במסגרתו הדיכאון מביא לייאוש, פסימיות וחוסר כוחות להנעת שינוי, אשר מזינים בתורם את הדיכאון, וחוזר חלילה.

כיום קיימות שיטות רבות של טיפול בדיכאון. המחקר מצביע כי שילוב בין טיפול תרופתי באמצעות תרופות נגד דיכאון לבין פסיכותרפיה מביא בדרך כלל לתוצאות הטובות ביותר. פסיכותרפיה היא שם כולל למגוון של טיפולים בשיחות. ישנם מספר סוגים של פסיכותרפיה אשר מתאימים ויעילים לטיפול בדיכאון:

טיפול קוגניטיבי-התנהגותי (CBT): טיפול התנהגותי-קוגניטיבי הוא טיפול ממוקד וקצר-מועד (אשר כולל לרוב 8-16 פגישות), המדגיש את הקשר בין דפוסי חשיבה והתנהגות לבין היווצרות ושימור הדיכאון. במסגרת הטיפול מושם דגש על שינוי דפוסי חשיבה מזיקים ועל הפעלה התנהגותית (אקטיבציה התנהגותית), אשר משמעותה הנעה ועידוד של המטופל לבצע פעילויות מתגמלות ומהנות, במטרה לשבור את ״מעגל הקסמים השלילי״ של הדיכאון.

טיפול דינאמי: טיפול פסיכודינמי הינו טיפול בשיחות, אשר לרוב נמשך בין חודשים לשנים. במהלך הטיפול המטפל והמטופל חוקרים במשותף את הגורמים הנפשיים ואת אירועי החיים אשר הובילו להתפרצות הדיכאון ולשימור שלו. טיפול דינמי מבקש ליצור שינוי עמוק במנגנונים הנפשיים של האדם, ומתמקד במקביל בעבר, בהווה ובעתיד של המטופל.

תרפיה בין-אישית (IPT): לפי הגישה הבין-אישית, דיכאון לא רק מוביל לקשיים בין-אישיים, אלא פעמים רבות גם נובע מהם. במסגרת תרפיה בין-אישית, מושם דגש על קשרים בין-אישיים מזיקים או בלתי פתורים (כמו קושי במערכות יחסים, פרידה מאדם משמעותי ועוד). הטיפול הבין-אישי הוא טיפול קצר מועד (אשר כולל 12 פגישות בדרך כלל), במסגרתו לומד המטופל מיומנויות חברתיות אדפטיביות אשר יסייעו לו להביע את רגשותיו ולשפר את מערכות היחסים בחייו, וכתוצאה מכך להשיג הקלה בדיכאון.

במקרים חמורים של דיכאון עמיד במיוחד (אשר לא מגיב לטיפול תרופתי או פסיכותרפיה) יתכן כי פסיכיאטר ימליץ לפנות לטיפול בנזעי חשמל. הטיפול בנזעי חשמל מתבצע בהרדמה מלאה, ובמסגרתו מוזרם זרם חשמלי אל מערכת העצבים המרכזית. כ-70% מהמטופלים אשר סבלו מדיכאון עמיד לתרופות ולטיפול פסיכולוגי חוו הקלה בסימפטומים לאחר טיפולים בנזעי חשמל.
 
זכרו, דיכאון הוא מצב מאתגר אשר מסב קושי רב ומצוקה. יחד עם זאת, ניתן לטפל בו באופן יעיל ולהשיג הקלה משמעותית וחזרה לחיים מלאים ומספקים. לכן, אם אתם מזהים סימנים לדיכאון, אל תהססו לפנות לעזרה מקצועית.

תחומי מומחיות:
דיכאון

אנשי מקצוע בתחום

דיכאון

עוד מאמרים שיעניינו אותך