תפריט נגישות
Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.

"אחרי החגים" – איך לעזור לילדנו לחזור לשגרה

"אחרי החגים" – איך לעזור לילדנו לחזור לשגרה

צוות בטיפולנט

אז "אחרי החגים" כבר פה ושום יציאה מהשגרה לא נראית באופק. עבור חלק מהאנשים שגרה היא מבורכת ויוצרת סדר, ואילו עבור אחרים החזרה לשגרה היא קשה וכרוכה בקשיי הסתגלות מחודשים. מתי קשיי ההסתגלות של ילדנו הינם נורמטיביים ומתי מדובר בקושי הדורש טיפול?

בכתבה זו נסביר מדוע קשה לחזור לשגרה, מתי הקושי מוביל למצוקה משמעותית, וניתן כלים פרקטיים אשר עשויים להקל על החזרה לשגרה של ילדנו.

מדוע החזרה לשגרה כל כך קשה?

כמובן, כולנו מתקשים לעיתים לחזור לשגרה, לעומס, לדרישות יום יומיות ולפחות זמן איכות ופנאי לחוויות ותחביבים. בהתאם, גם לילדים לא תמיד קל לוותר על יתרונות החופשה ולחזור לשגרת הלימודים.

מרבית הילדים מסגתלים במהרה לשגרה אך חלקם מציגים קושי משמעותי להתרגל מחדש, ולעיתים אף יפגינו ירידה ביכולות או התנהגויות שכבר נרכשו. קשיי הסתגלות יכולים לבוא לידי ביטוי בדרכים שונות:

• קשיי התעוררות בבקרים

• מצב רוח ירוד

• לחץ או חרדה

• כאבים פסיכוסומטיים

• ירידה ביכולות התארגנות שכבר נרכשו 

• הפרעות בכיתה

מתי זה קורה ואיך יודעים שיש צורך בטיפול?

מרבית ה"מתקשים להסתגל" יצליחו "להתאפס" תוך מספר ימים ולשוב ולתפקד באופן סטנדרטי אך אצל חלק מהילדים החזרה לשגרה ממושכת וקשה, ואתם עשויים להרגיש שהילד פשוט שכח כל מה שאי פעם ידע על הליכה לבית הספר.

לעיתים, קשיי ההסתגלות נלווים לקשיים אחרים, כגון הפרעות קשב וריכוז, לקויות למידה, ילדים עם קשיים חברתיים, ילדים הסובלים מחרדה חברתית, ילדים שהם מראש יותר מופנמים וביישנים ועוד. במצבים אלו ואחרים, בחופשה הילדים פחות נדרשים להתמודד עם קשיים ועם דרישות, ולכן החזרה לשגרה למעשה מבטאת את הצורך שלהם להתמודד עם הקשיים שלהם.

במקרים אחרים, ייתכן והשגרה משמעותה הרבה פחות זמן איכות עם ההורים והמשפחה. במצבים בהם יש קושי התקשרותי או כאשר הילד חש חסך משמעותי, ייתכן וחזרה לשגרה תוביל להפגנת קשיי הסתגלות משמעותיים. במצבים אלו, יש חשיבות לפנות לטיפול דיאדי או להדרכת הורים הנוגעת לקשר בין ההורה לילד, וכן לפנות זמן קבוע לבילוי משותף מהנה עבור הילד, גם במהלך השגרה.

כיצד ניתן להקל על חזרה לשגרה?

1. איזון בין דרישה להבנה – לילד קשה? חשבו כמה לכם קשה לחזור לשגרה והיו אמפתיים לקושי שלו. אפשר לשתף את הילד בכך שגם לכם לא קל לחזור לשגרה. לצד ההבנה והאפשרות לדבר על הקושי, חשוב להבהיר לילד שעם כל הקושי, אתם מצפים ממנו לשוב ולתפקד.

2. סבלנות – קחו בחשבון מראש שחלק מהילדים זקוקים לזמן הסתגלות ממושך יותר, ופנו מראש יותר זמן מהרגיל להתארגנות והכנת תיק בערב, השכמה והתארגנות בבוקר ופיקוח על הכנת שיעורי בית.

3. צמצום הפער בין חופש לשגרה – נסו לשמור קצת מהחופש בשגרה (זמן איכות, חוויות הצלחה, פעילויות משותפות) וקצת מהשגרה בחופש (זמני הרדמות והתעוררות קבועים, תזונה מאוזנת).

4. היעזרו במערכת של הילד – במידה וילדכם ידוע כמסתגל איטי או שאתם מזהים לראשונה כי הוא מתקשה להסתגל, בקשו מהמורה או הגננת שתסייע לו "להיכנס לעניינים" על ידי מתן תפקידים בולטים בכיתה, עידודו לשתף בחוויות או להשתתף בשיעור, מתן חיזוקים חיוביים על התנהגות חיובית וכן הלאה.

5. גלו ערנות ופנו לעזרה במידת הצורך – אם הילד מתקשה להסתגל לאורך זמן או מפגין התנהגות יוצאת דופן עם החזרה לבי"ס, הקדישו תשומת לב לבירור הגורמים לקושי, ובקשו חוות דעת מהמורה או הגננת. במידת הצורך פנו להתייעצות עם איש מקצוע העוסק בתחום הטיפול בילדים, הכוללת הדרכת הורים.

מקורות

https://www.psychologytoday.com/intl/conditions/adjustment-disorder

אנשי מקצוע בתחום

הדרכת הורים

עוד מאמרים שיעניינו אותך