תפריט נגישות
Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.

אז למה אנחנו מפחדים כל כך מהחופש הגדול?

אז למה אנחנו מפחדים כל כך מהחופש הגדול?

צוות בטיפולנט

אם תשאלו הורים לילדים צעירים על תכניותיהם לחופש הגדול, יש סיכוי סביר שתתקלו בגיחוך מריר ובאמרה הידועה "חופש גדול! עונש גדול!". תחושות אלו נובעות פעמים רבות מההוצאות הכספיות הגבוהות ומהצורך המתמשך להעסיק את הזאטוטים מוכי חום יולי-אוגוסט ורעבי האטרקציות. כך, מה שאמור היה להיות "חופש" הופך עבור הורים רבים למטרה מתסכלת ומאמצת הרחוקה שנות אור מרעיון ה"חופש". אז מה כל כך קשה לנו בחופש הגדול? קראו וקבלו עשרה טיפים לחופש גדול שהוא באמת חופש.

מי (ולמה) מפחד מהחופש הגדול?

גם אם נשים בצד את ההוצאות הכספיות ואת הקושי לג'נגל בין העבודה לילדים, הורים רבים חווים את החופש הגדול כתקופה מאתגרת במיוחד. אחת הסיבות המרכזיות לתחושה זו היא שהחופש, היעדר המסגרת והאינטנסיביות המשפחתית נוטים להציף קונפליקטים וקשיים אשר שגרה היומיומית מעמעמת. כך, למשל, חופש של שבועיים ללא מסגרת של גן או קייטנה עשוי להציף קונפליקטים זוגיים הנוגעים לחלוקת התפקידים בבית ולנכונותו של כל אחד מהצדדים לערוך ויתורי קריירה. בדומה, השהות הממושכת עם הילדים אינה מאפשרת לנו להתחמק הן מהתמודדות עם ההיבטים הפחות מהנים של ההורות (הצבת גבולות, למשל) והן עם תחושות ורגשות קונפליקטואלים הנוגעים להורות. כך, למשל, האינטנסיביות המשפחתית עשויה לעמת אותנו עם העובדה שאנו נוטים לנזוף במיוחד באחד הילדים ולוותר לאחיו, עם הנטייה שלנו להרים את הקול מהר מדי וכן הלאה.

המפגש האינטנסיבי עם תחושות אלו עשוי לייצר מתח וחרדה, ניסיונות פיצוי בלתי מתאימים, אשמה, התשה ועימותים. כאשר אנו מוסיפים לגורמים רגשיים אלו את החום הבלתי נסבל, האנרגיות הבלתי נדלות של הדור הצעיר והלחץ החברתי לספק לילדים את החופש הגדול המושלם - לא פלא שה-1.9 נשמע לנו כמו תאריך תחילת החופש. ההתמודדות עם היבטים אלו מצריכה בעיקר נכונות להתבוננות עצמית ותיאום ציפיות עם בן הזוג ועם הילדים. מעבר לכך, קבלו 10 טיפים לחופש גדול קצת פחות מפחיד, וקצת יותר "חופשי".

הכינו גיבוי: קנו מראש ושמרו בסתר אמצעים לפעילויות אטרקטיביות (מכשיר פלסטלינה, ערכות יצירה, ארגז תחפושות), אותם תוכלו לשלוף ברגע ייאוש.

לא רק בחוץ: כדאי לזכור שישנן מגוון פעילויות אטרקטיביות אותן ניתן לקיים בבית, כך שאין סיבה להתעקש על מציאת פעילויות חוץ לכל שעות היום. ילדים יכולים ליהנות מאפיית עוגיות, שכשוך בבריכה הביתית, סרט + פופקורן עם ההורה ואפילו פעילויות יומיומיות של משחק משותף והקראת ספר לא פחות מביקור בלונה פארק. הסיבה לכך היא שמרבית הילדים זקוקים לזמן איכות אתכם, ההורים, יותר מכפי שהם זקוקים לכל אטרקציה.

לא רק על חשבון הפנסיה: גם בקיץ אפשר למצוא פעילויות חינמיות, וכדאי לאתר אותן מראש כדי לא למצוא את עצמכם לחוצים ועצבניים תחת נטל ההוצאות. למשל, בערים רבות מוצעות הצגות, שעות סיפור ומרכזי יצירה ללא תשלום או בעלות סמלית. בנוסף, ניתן ליהנות מפעילויות חינמיות של ים, קומזיץ, טיול בטבע, גני שעשועים, קמפינג (במקום צימר) וכן הלאה.

בנאלי אך נכון - זמן איכות: במקום להיבהל ולנסות למלא כל דקה מזמנו של הילד בפעילויות גרנדיוזיות, צרו הזדמנויות לזמן האיכות שכל כך חסר במהלך השנה. שבו עם הילדים לשיחה בבית קפה, צאו להליכה רגלית או רכיבת אופניים בפארק ונצלו את הזמן שיש כם יחד פשוט כדי להעמיק את ההכרות וליהנות זה מחברתו של זה.

תכנון: ידע הוא כוח, נכון? על אחת כמה וכמה בחופש הגדול ולכן, תכננו מראש הן את התקציב שלכם והן את לו"ז הפעילות השבועי או החודשי. כך תימנעו מלחץ האלתורים, תסייעו לילד להרגיש שיש שגרה מסוימת גם בחופש ותצמצמו את נדנודי ה"מה עושים היום?" ו"מתי כבר הולכים/מגיעים?".

שעמום זאת לא מילה גסה: אם אתם הורים לילדים בגילאי גן או בי"ס יש סיכוי שגם אתם מתבלבלים בין תפקידכם כהורים לבין תפקידכם כמפעילים קייטנה או ג'ימבורי. במילים אחרות, עם כל הרצון וההתכווננות ליצירת חוויות בחופש הגדול, אל תפחדו לתת לילדים גם "זמן חופשי" בו הם יצטרכו להעסיק את עצמם.

גבולות גם בחופש: לילדים קל להתבלבל ולהרגיש שהיציאה לחופש משמעה גם יציאה לחופש מדרישות ומגבלות. לכן, כדאי להזכיר גם לעצמכם וגם לילדים שגם בחופש יש דרישות וציפיות: אל תורידו את רף הציפיות להתנהגות נאותה או עזרה בבית, הציבו מגבלות תקציביות ומגבלות ג'אנק פוד ואמרו לילדים מראש למה הם מצופים במהלך החופש. יחד עם זאת, כמובן, אך תשכחו שמדובר בחופש והגמישו את הגבולות (למשל, שעות שינה או שעות מחשב) כאשר ההגמשה נראית לכם נכונה ומתאימה.

עזרה ושיתוף: עזרה ושיתוף הן מילות הקסם בנוגע לניהול החופש הגדול. תארגנו מראש וסכמו עם הורים אחרים על ימים בהם הילד שלם יבלה אצלכם והילד שלכם יבלה אצלם. כך תרוויחו תעסוקה לילד ואחר הצהריים חופשי לכם. החופש הגדול הוא גם הזמן האידיאלי לבילויים עם סבא וסבתא ועם בני דודים מהקיבוץ: גם אתם וגם הילד תתאווררו, ולא על חשבון פעילויות מהנות.

הפרידו כוחות: השהות האינטנסיבית יחד עשויה להיות קשה גם לאחים שמסתדרים היטב זה עם זה ולכן, אם יש לכם אפשרות, הפרידו כוחות מדי פעם: שלחו את הגדול לבילוי אצל סבא וסבתא וצאו לבית קפה עם הקטן, לכו ל"הצגה לגדולים" רק עם חלק מהילדים וכן הלאה. כך תייצרו זמן איכות עם כל אחד מהילדים וייתכן שעל הדרך תדללו את כמות החיכוכים.

הכנה גם לסיום החופש: התכוננתם לחופש הגדול? אל תשכחו להתכונן גם לסיומו. בשבוע-עשרה ימים שלפני סיום החופש חשוב להתחיל בתהליך של חזרה הדרגתית לשגרה מבחינת הפחתת מספר הפעילויות, החזרת שעת השינה הסטנדרטית, התייחסות ישירה לשינוי המתקרב וכן הלאה.

היכנסו לקבלת מידע נוסף ואנשי מקצוע בתחום ייעוץ להורים

תחומי מומחיות:
הדרכת הורים ,ייעוץ להורים

אנשי מקצוע בתחום

ייעוץ להורים

עוד מאמרים שיעניינו אותך