תפריט נגישות
Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.

10 טיפים בדרך לגידול ילדים בריאים בעלי גישה בריאה לאוכל

10 טיפים בדרך לגידול ילדים בריאים בעלי גישה בריאה לאוכל

צוות בטיפולנט

במציאות בה כ-50% מהילדים בגילאי שמונה עד שלוש-עשרה ו-80% מהבנות בגיל עשר התנסו בדיאטה, והפרעות אכילה כמו גם השמנה הופכות לנפוצות יותר ויותר, קל להבין כל הורה רוצה לסייע לילדיו להיות בריאים ולהימנע מהפרעות אכילה כמו גם מהשמנה. אבל שאלת מיליון הדולר היא איך עושים זאת?!

עצות שונות וסותרות מגיעות מכל מקום – הרופאה בקופת החולים, האח בטיפת החלב, החמות והגננת, לכל אחד ואחת יש עצה ושיטה, וכל אחד מהם מאמין עמוקות בצדקת הדרך שלו לשמירה על הילדים שלכם בריאים. כדי לסייע לכם, קראנו עשרות מחקרים עדכניים העוסקים בגידול ילדים בעלי גישה בריאה לאוכל, וגילינו כמה רעיונות שמקבלים תמיכה מחקרית ומדעית אדירה בנוגע להתנהגויות אכילה ובריאותם של ילדים.

כיצד תגדלו ילדים בריאים בעלי גישה בריאה לאוכל?

1. במידת האפשר התחילו בינקות – תינוקות נולדים עם היכולת לאכול באופן הבריא ומתאים לגופם. רובם המכריע של התינוקות קוראים קריאות רעב כשהם רעבים ויודעים לסמן כשהם שבעים. נסו להיות קשובים לתינוק ולהאכיל אותו באופן המתאים לו, בזמנים ובכמויות שהוא או היא מסמנים – האכילו את התינוק כאשר הוא רעב והפסיקו להאכיל אותו כאשר הוא שבע. כאשר הפעוט עובר לאכול מזון מוצק, חשוב לשים לב ולהיות קשובים להעדפות המזון שלו – למאכלים החביבים, לטמפרטורה המועדפת, לשינויים ולבחירות האישיות. הדברים לא תמיד פשוטים כל כך, אבל עם הקשבה והתאמה לתינוק לאורך זמן – לומדים להכיר ולהתנהל באופן המותאם לצרכיו.

2. הוו דוגמא אישית – דוגמא אישית הינה קריטית בכל הנוגע לאכילת ילדים, שכן הם לומדים במהירות לחקות את התנהגויות האכילה של הוריהם, גם אם ההורים מורים להם לעשות להפך. כהורים חשוב שתהוו מודל לילדיכם בכך שתאכלו כאשר אתם רעבים, תפסיקו לאכול כאשר אתם שבעים (ללא קשר לכמות האוכל שנותרה בצלחת) ותאכלו מגוון מאכלים מסוגים שונים. בנוסף – אל תתייגו אוכל מסוים כ"טוב" או "בריא" ואחר כ"רע" או "משמין"; אוכל בריא או אוכל שחייבים לאכול הינו אוכל פחות מושך ואוכל אסור הוא אוכל מסקרן ושווה; הכלל הוא – דברו עם הילדים פחות אודות אוכל ואכילה בריאה, ומצד שני - הדגימו כיצד אוכלים באופן הקשוב לצורכי הגוף שלכם.

3. היו קשובים לבחירות המזון של ילדכם – ילדים שאינם סובלים מהפרעת אכילה או בעיה פיזיולוגית יודעים לבחור במזון המתאים לגופם ולקצב ההתפתחות שלהם, בכמויות המתאימות להם. בניגוד לחששות של כל הורה – הילדים לא יאכלו גלידה או עוגיות בכל ארוחה אם נאפשר זאת. כאשר ילדים מקבלים את אפשרות הבחירה באשר למזון שהם מעדיפים, בתחילה הם יבחרו במזונות האהובים שהתאפשרו להם בכמות מוגבלת בלבד עד כה, או היו אסורים, אך כאשר יבינו שהם יכולים לאכול ממאכלים אלו בכל עת שיחפצו – במהרה הם יעברו לאכול מגוון מאכלים, באופן מאוזן. חשוב גם לזכור שהעדפות המזון של ילדים משתנות בקצב מסחרר. הם יכולים לבקש כריך עם שוקולד לבית הספר במשך שלושה חודשים ברצף, ואז לא לרצות לגעת בשוקולד למריחה בשנה הקרובה. היו גמישים וקשובים לבחירות ולשינויים בסוג המזון ובכמויות ואל תנסו לשכנע את הילד לדבוק בבחירות הישנות שלו או לשנות את הקיימות.

4. ספקו לילדכם מגוון מאכלים ואל תאסרו או תגבילו מאכלים – כדאי לספק לילדיכם מגוון אפשרויות של מאכלים, על מנת שיתנסו במאכלים שונים ולא ידחו מאכלים החוזרים על עצמם שוב ושוב בשל הפיכתם ל"משעממים". לכן אפשרו לילדכם לבחור במגוון מאכלים משתנה, המבוסס על כל אבות המזון. הציגו בפניהם גם מאכלים שדחו בעבר שוב ושוב, אך ללא כל התעקשות על כך שיאכלו אותם. חשוב שלא לאסור או להגביל מאכלים, שכן מאכלים אסורים הופכים להיות נחשקים יותר, מקושרים לאכילה רגשית ומקשים מאוד על קיומה של אכילה אינטואיטיבית.

5. בחנו את אכילת ילדכם לאורך שבוע שלם ולא בכל ארוחה בנפרד – הילד רוצה לאכול גלידה לארוחת הערב, או אפילו לארוחת בוקר? אין לדבר משמעות רבה כאשר לצהריים הוא יבקש סלט גדול עם חביתה. מאידך – אם ילדה מתבגרת אוכלת במשך שבועיים תפוחים בלבד – כנראה שיש סיבה לדאגה. חשוב לבטוח בתהליך שבו הילד לומד להיות קשוב לגופו, אך להיות מודעים לבחירות האכילה של ילדיכם לאורך זמן, בפרספקטיבה רחבה, ולא למדוד את כמות האכילה של הילדים בכל ארוחה וארוחה. זכרו שילדים נוטים למחזורי גדילה ולכן לעיתים הם אוכלים כמויות אדירות, ולעיתים אוכלים באופן מצומצם מאוד. הגוף מווסת את כמות האוכל הנדרשת ולכן רוב הזמן, במיוחד כאשר הילד פעיל ושמח – אפשרו לו לאכול כאוות נפשו. אם אתם חוששים שדבר מה אינו תקין באכילת ילדכם לאורך זמן, כדאי לפנות לייעוץ תזונאי, רפואי או לטיפול במצבי הפרעות אכילה.

6. אפשרו לילדיכם עצמאות בכל הנוגע לאוכל – אפשרו לילדים לבחור מזון וערבו אותם בקניית המזון ובסיבות שבעטיין אתם בוחרים את המזון שתאכלו. צרו מדף נמוך ובטוח במקרר אליו ילדים צעירים יכולים להגיע בעצמם ושימו בו דברים שהם יכולים לתפעל בקלות לבד (למשל קערת פלסטיק עם ירקות ופירות שטופים). אפשרו לילדכם להגיד "לא" על אוכל או לקחת לעצמם את המזון בעצמם. כך או כך – אפשרו לילדים אוטונומיה ההולכת וגדלה על מזונם ככל שהם מתבגרים, אך בכל גיל היו קשובים לבחירותיהם ובקשו מהם לעשות בחירות המודעות לרעב ולשובע שלהם כשהם אוכלים.

7. הימנעו משימוש באוכל כפרס או מסיבות רגשיות אחרות – שימוש באוכל כפרס, עונש, מנחם או מעודד לעשייה כלשהי, יוצר דפוסי אכילה רגשית, ורצוי לנסות למנוע את יצירתם של דפוסים אלו.

8. הימנעו מדיאטות והסבירו לילדיכם כי דיאטות מעודדות השמנה – 95% מהדיאטות נגמרות בחזרה למצב הקודם של הגוף או לעלייה במשקל מעל למשקל ההתחלתי. באופן זה, מחזורי דיאטות חוזרים ונשנים למעשה מעודדים השמנה. כאשר ילדים צעירים ומתבגרים מחליטים לבצע דיאטה, כדאי להסביר להם מידע זה, אך לא לכפות עליהם את הבחירות שלכם.

9. עודדו פעילות גופנית מהנה – עודדו את ילדיכם להצטרף לקבוצת ספורט ולהתנסות במגוון סוגי פעילות גופנית – ולבחור לבצע את החביבים והמהנים בעיניו או בעיניה. אל תלחצו על ילדכם לבצע פעילות גופנית אך בצעו כל שביכולתכם על מנת לאפשר אותה לילדכם. הוו מודל לחיקוי בכל הנוגע להנאה מפעילות גופנית ובחירה בפעולות יום-יומיות הקשורות לתנועה גופנית – בחרו יחד איתם לעלות במדרגות ולא במעלית, אל תחפשו את החנייה הקרובה ביותר למקום אליו אתם רוצים להגיע וכדומה.

10. היו סבלניים – אכילה של ילדים נוטה להיות טעונה ברגשות עוצמתיים ובחרדות להתפתחות הילד, מה גם שלעיתים קרובות הסביבה נוטה להתערב בתחום זה בצורה משמעותית ואף לבקר את החלטות ההורים והתנהלות הילד. היו סבלניים עם ילדכם והיו קשובים לצרכיו, גם אם הדבר מעורר חרדה מסוימת וביקורת מהסביבה. יותר מכל – היו סבלניים עם תחושות החשש והדאגה שלכם. לא פשוט לסמוך על התהליך ועל גופם של הילדים והתייחסו בהבנה וקבלה לכל חשש ודאגה.

כל הטיפים הללו מתבססים על מחקרים שמעידים כי אכילה הקשובה לרעב ולשובע הפיזיולוגיים של הגוף היא האכילה הבריאה ביותר. אכילה כזאת נקראת בשפה המחקרית "אכילה אינטואיטיבית". אכלנים אינטואיטיביים אוכלים כאשר הם רעבים, אינם מגבילים את עצמם באכילה או במאכלים אותם הם אוכלים, אלא קשובים לגופם ולטעמם באשר לסוג האוכל שהם בוחרים ומפסיקים לאכול כאשר הם שבעים. זאת ועוד, הם נוטים שלא לאכול מסיבות של אכילה רגשית. אכילה אינטואיטיבית מפחיתה את הסיכוי להפרעות אכילה ולהשמנה, וכן מסייעת בשמירה על דימוי עצמי חיובי ורווחת חיים גבוהה – היא מסייעת לילדים להפוך לבוגרים בריאים, המחזיקים בגישה בריאה לאוכל, ונמנעים מדיאטות חוזרות ונשנות המעודדות השמנה.

המעבר לאכילה אינטואיטיבית איננו פשוט. אנחנו יודעים שאתם מקבלים אינספור מסרים סותרים – מפורומים באינטרנט, ספרים, הוריכם שלכם, ממערכות החינוך של ילדיכם ועוד. זאת ועוד, להורים שילדיהם מראים סימני השמנה או גדילה גופנית איטית מהצפויה בבני גילם המעבר עלול להיות אפילו יותר מורכב. במידה ואתם מרגישים צורך בסיוע מקצועי, כדאי לפנות לאיש מקצוע שילווה אתכם ואת ילדכם בתהליך.

לסיכום -  שדרו לילדיכם את המסר כי אתם סומכים על הבחירות שלהם בכל הנוגע לאוכל, רעב ושובע, והיו מעורבים בחיי האכילה שלהם ממקום של תמיכה. במקביל, הוו מודל לחיקוי חיובי עבור ילדיכם. בהצלחה!

מקורות

קלטר, א,. (2015). יורדים מהמשקל: מבט חדש על שפת האכילה. ישראל: דובדבן הוצאה לאור.

Smith, T., & Hawks, S. R. (2006). Intuitive eating, diet composition and the meaning of food in healthy weight promotion. American Journal of Health Education, 37(3), 130-136‏

Tribole, E., & Resch, E. (2012). Intuitive eating. New York: St. Martin’s Griffin.3rd Edition

אנשי מקצוע בתחום

ייעוץ להורים

עוד מאמרים שיעניינו אותך