פסיכולוגים מציעים: כך תצרו את החופשה המושלמת

פורסם על ידי צוות בטיפולנט

אנחנו מתכננים אותה, בונים עליה, מפנטזים עליה, משקיעים בה ממון וחולמים כבר להגיע אליה - החופשה שלנו. חופשות יכולות להיות נהדרות ומופלאות, אך הן יכולות גם לטמון בקרבן מפחי נפש וקשיים, ההתארגנות אליהן יכולה להיות תובענית, החזרה לשגרה קשה, והילדים - הם לא נתנו אפילו רגע אחד של מנוחה.

אמנם החופשה המושלמת היא חופשה המתאימה לצרכים, לתחביבים, תחומי העניין, המצב הכלכלי, הנוסעים הצפויים ועוד, ולכן אין מתכון ברור ואחיד לחופשה אחת המושלמת לכולם (והאמת היא שטוב שכך - אחרת היא הייתה חופשה מאוד מבוקשת...). מאידך - ריכזנו עבורכם טיפים מבוססי מחקר, לבניית החופשה המושלמת שלכם, המותאמת לצרכים, לתחומי העניין ולאפשרויות העומדות בפניכם. 

5 טיפים מפסיכולוגים בדרך לחופשה המושלמת

מצאו דרך להתנתק מהשגרה

לכאורה, חופשה היא זמן בו כולנו מתנתקים מהשגרה. עם זאת, בעידן המודרני, בו הסלולרי החכם או המחשב הנישא מלווים אותנו לכל מקום אליו אנחנו נוסעים, הנטייה להמשיך להיות בקשר עם העבודה, לצפות על הבית ממצלמות האבטחה או לוודא שלוש פעמים ביום שהילדים בסדר, עלולה בהחלט להוביל לכך שאומנם יצאנו לחופשה, אבל למעשה - תחושת האחריות והנטל שאנו נושאים בשגרה - כמעט שלא הוקלה. לכן כיום, פסיכולוגים ממליצים כי חשוב למצוא את הדרך המתאימה עבורכם להתנתק מהשגרה ומהנטל היום-יומי של העבודה והאחריות, כמה שאפשר. כך למשל - קבעו שיחה יומית אחת עם הילדים בערב, ואל תתקשרו כמה פעמים בכל יום; אם אתם חייבים להיות בקשר עם העבודה - הקדישו לכך זמן קבוע ומתוחם לכך ביום ואל תבדקו מיילים או שיחות בזמנים אחרים.

כמה זמן צריכה להימשך החופשה? 

השאלה כמה זמן נמשכת החופשה המושלמת, היא שאלה שנחקרת שוב ושוב על ידי פסיכולוגים. כאן אפשר למצוא שתי אסכולות עיקריות, ולבחור מהן את המתאימה לכם; 

1. האסכולה הראשונה גורסת, כי על מנת להתנתק מהשגרה, על חופשה להיות ארוכה דיה כדי שתוכלו להתנתק ולהירגע. היומיים הראשונים והיומיים האחרונים של החופשה נוטים להיות לחוצים ולא מרגיעים, ולכן (לאחר חישובים מורכבים שבחנו את לחץ הדם, התחושות והמחשבות של אנשים לפני חופשה, במהלך החופשה ואחריה), פסיכולוגים מצאו כי החופשה האידיאלית נמשכת כעשרה ימים. מעבר לכך, החוקרים טוענים, אין רווח משמעותי בתחושת הרווחה. לעומת זאת, חופשה של פחות משבוע - לא שווה את הלחץ שלפני החופשה ותחושת המצוקה של החזרה לשגרה מהחופש. מתוך כך, אסכולה זאת מציעה לבחור בחופשה שנתית אחת, של לפחות תשעה ימים. 

2. האסכולה השנייה טוענת את ההיפך - היא גורסת כי בעידן שלנו, כיוון שקשה להתנתק מהשגרה לאורך זמן, כמה חופשות קצרות דווקא עדיפות על חופשה ארוכה. חוקרים התומכים באסכולה זאת מציעים כי רצוי לצאת לפחות לארבעה סופי שבוע ארוכים (של ארבעה או חמישה ימי חופש) בכל שנה.

אל תוותרו על אימון גופני! 

הניתוק מהשגרה בחופשה יוצר, לעיתים קרובות, גם מתח; השהייה הצמודה של כל המשפחה ביחד יכולה לעשות זאת, או דווקא המרחק והדאגה לילדים, החשש שמא הדברים במשרד לא מנוהלים כפי שהיינו עושים זאת בעצמנו או התורים בפארק השעשועים - כל אלו מעלים את רמת הורמוני המתח. חוקרים מצאו כי אימון גופני במהלך החופשה (במיוחד אם אתם נוהגים להתאמן בשגרה, אבל גם אם לא!) מסייע לנופשים ליהנות יותר מהחופשה ומוריד את רמת המתח שלהם.

בחופשה עם הילדים השקיעו בתיאום הציפיות ובתכנון

תיאום ציפיות בין היוצאים לחופשה ותכנון החופשה, הנם חלקים חשובים בכל חופשה. עם זאת, כאשר החופשה הינה חופשה זוגית או אישית - חלקים אלו נבנים בקלות גדולה יותר ובצורה שהינה בדרך כלל אינטואיטיבית לרוב האנשים. לעומת זאת, בחופשה עם הילדים, התכנון הופך להיות חשוב ביותר, וכך גם תיאום הציפיות עמם. במידת האפשר, תכננו את החופשה תוך שיתוף פעולה עם הילדים ותקשורת פתוחה, ותנו להם תחומי אחריות בתכנון הטיול. זאת ועוד, חשוב שלא ליצור לוח זמנים צפוף מדי ולזכור לתכנן אותו בהתאם ליכולות של ילדיכם: אם הם נוהגים לנוח בצהריים - חשוב לשמור על שגרה זאת, אם הילדים צופים בכל יום בטלוויזיה או נהנים לצוד פוקימונים - אל תניחו שבחופשה הם לא יבקשו את הסלולארי או הטאבלט על מנת לעשות זאת. על מנת שחופשה עם הילדים תהיה מוצלחת ותאפשר גם לכם לנוח - כדאי לקרוא גם את הכתבה הזאת ובה 10 טיפים לחופשה מוצלחת עם הילדים.

המשיכו את החופשה גם בבית

הנטייה הטבעית של רובנו היא למשוך את החופשה עד לרגע האחרון האפשרי, להיות בה בכל ימי החופש האפשריים שלנו, על מנת למתוח אותה כמה שיותר. אך פסיכולוגים מציעים כי דווקא חזרה הביתה ליום או יומיים נוספים של חופשה בבית, תעזור לכם ליהנות מהחופשה יותר, לחשוש פחות מהחזרה הביתה ולהתאקלם בחזרה לשגרה בצורה מוצלחת יותר. 

זאת ועוד, המלצה נוספת על מנת להמשיך את תחושת החופשה וההנאה ממנה גם בבית - נסו ליהנות ולהעצים את הזיכרונות שלכם מהחופשה ככל האפשר - פתחו את התמונות שלכם מהחופשה ותלו אותם בבית, צרו ספר זיכרונות מהחופשה, בשלו ארוחה בסגנון המקום בו נפשתם או היפגשו עם חברים שרכשתם בנופש. ככל שתחזרו לזיכרונות המהנים מהחופשה יותר, כך תזכו להאריך את ההנאה ממנה ותגדילו את האנרגיות המחודשות שהיא אפשרה לכם.

אז מה היא החופשה המושלמת שלכם? איך אתם תמצאו דרך להתנתק מהשגרה, להתמודד עם המתח, לתכנן אבל להשאיר מקום לספונטניות, להיות עם הילדים אבל בכל זאת להצליח לנוח? המסע של תכנון החופשה המוצלחת מתחיל הרבה לפני החופשה עצמה ומסתיים אחריה. היופי בזה הוא ההנאה המתמשכת - החופשה אינה מתמצה בשבוע או עשרת ימי החופשה, אלא בתכנון לפני ובהנאה שאחרי!

ביבליוגרפיה

De Bloom, J. (2015). Making holidays work. The British psychological society: The psychologist. Vol. 28 (pp 632-636)

 Vingerhoets, A.J.J.M. & Van Huijgenvoort, M. (2002). Leisure sickness: A pilot study on its prevalance, phenomenology, and backround. Psychotherapy and Psychosomatics, 71, 311-317.

Strauss-Blasche, G., Muhry, F., Lehofer, M. et al. (2004). Time course of well-being after a three-week resort-based respite from occupational and domestic demands. Journal of Leisure Research, 36, 293-309