פחד טיסה- טיפים להתמודדות

פורסם על ידי צוות בטיפולנט

מחכים לחופשה בחו"ל אבל ממש לא מחכים לטיסה? מוותרים על הזדמנויות לקידום מאחר וקידום משמעו יותר נסיעות לחו"ל? ובמילים אחרות, מתמודדים עם פחד טיסה? פחד טיסה הוא תופעה נפוצה יחסית אשר עשויה להופיע ברמות חומרה שונות: חלק מהאנשים החווים פחד טיסה יחוו אי נוחות מינורית בטיסה או לפניה בעוד שאחרים יעשו כל שביכולתם כדי להימנע מטיסות ויחוו מצוקה וחרדה משמעותית לפני הטיסה ובמהלכה. אז איך מתמודדים? להלן כמה טיפים:

טיפ מספר 1- לטוס! באופן פרדוקסלי, הטיפ הכי יעיל להתמודדות עם פחד טיסות הוא פשוט לטוס. לחוויות של חרדה יש אורך חיים קצר יחסית ומרבית האנשים יחוו עלייה בחרדה עם התחלת הטיסה, אך לאחר רמה מסוימת של עלייה ברמת החרדה תבוא רגיעה וירידה ברמת החרדה. לעומת זאת, הימנעות מטיסות מבססת ומקבעת את החרדה ואינה מאפשרת לצבור חוויות טיסה חיוביות. לכן, אמצעי ההתמודדות החשוב ביותר הוא למעשה הימנעות מהימנעות.
זהו את מקור הפחד: גם אם נדמה לכם שהגורמים לפחד הטיסות שלכם נובעים מסיבות אובייקטיביות ("מי לא היה מפחד כשהוא תלוי בגובה אלפי קילומטרים באוויר?!"), סביר להניח שגורמי הפחד שלכם עמוקים יותר. פחד טיסה נובע פעמים רבות לאו דווקא מהסכנה להיפגע בהתרסקות מטוס, אלא מהקושי לשאת את חוסר האונים וחוסר השליטה הנלווים לטיסה (זו, ככל הנראה, הסיבה לכך שאנשים רבים חווים פחד טיסה בעוד שמעטים מתמודדים עם פחד מנסיעה ברכב, למרות שהסיכוי להיפגע בתאונת דרכים גבוה משמעותית מהסיכון להיפגע בתאונת מטוס, מבחינה סטטיסטית). לחלופין, חלק מהמתמודדים עם פחד טיסה מתמודדים בעצם עם פחד בסיסי יותר כקלאוסטרופוביה או פחד גבהים. זיהוי מקור הפחד האמיתי חיוני להתמודדות הן מאחר והוא מסייע בבחירת הטיפול המתאים במידת הצורך, והן מאחר והוא מקל על החוויה: אנשים אשר מבינים שחרדתם קשורה בעיקר להיותם "קונטרול פריק", למשל, עשויים לחוות הקלה בפחדי הטיסה סביב ההבנה שמקור הפחד אינו הטיסה אלא גורמים רגשיים.
זכרו- זה רק רגש: לא פעם נוצר מעגל אימה של "פחד מהפחד" בו החרדה שמתעוררת בטיסה הופכת את הטיסה לבלתי נסבלת ובכך מגבירה את החרדה לקראת הטיסה הבאה וחוזר חלילה. לכן, הזכירו לעצמכם שלא משנה כמה אתם מפחדים- בסופו של דבר מדובר רק ברגש, לא בסכנה ממשית. למדו את עצמכם להבחין בין אותות לקיומה של סכנה אמתית לבין סימנים של חרדה.
זהו פרשנויות שגויות: מפרשים כל תנועה של המטוס כהתרסקות מתקרבת וכל נחירה של השכן כאות להשתלטות מחבלים על המטוס? אתם בחברה טובה. כאשר אנו דרוכים ומתוחים, רובנו נוטים לפרש כל סימן ניטרלי כאישור לתסריטי האימה שלנו. לכן, חשוב להכיר בנטייה זו ולנסות לזהות בזמן אמת את ההגזמה והחשיבה הקטסטרופלית שאנו נוטים אליה עקב החרדה. עצם זיהוין של הטיות החשיבה מקל פעמים רבות על החרדה.
הימנעו מ"סיפורי אימה": מפחדים מהטיסה אבל מכורים לסיפורי אסונות תעופה? זה הזמן להיגמל. נסו להתאפק ולהימנע מקריאת כתבות על אסונות תעופה, מאחר וסיפורים אלו, על אף שהם נדירים מבחינה סטטיסטית, נוטים להשתקע בזיכרון ולעלות למודעות ברגע הכי פחות מתאים- כלומר כאשר אתם על המטוס.
התכוננו לטיסה: הביאו אתכם ספר טוב ומוסיקה מרגיעה, נסו להגיע עייפים והביאו כרית ושמיכה קטנה כדי להגדיל את הסיכוי להירדמות. בנוסף, השתדלו לאכול ולשתות כמו שצריך. כל אלו מגדילים את הסיכוי לחווית טיסה קלה ונעימה יותר.
דמיון מודרך והרגעה עצמית: לפני הטיסה, למדו טכניקות של דמיון מודרך, נשימה והרפיה וכן הלאה ותרגלו אותן היטב כך שבטיסה תוכלו להשתמש בהן להרגעה והסחת דעת.
פנו לטיפול: פחד טיסה הוא פוביה נפוצה אשר ניתן להתמודד איתה באמצעות טיפול תרופתי או נפשי. טיפול תרופתי יכול להפחית את עוצמת החרדה בעת הטיסה, ואילו טיפול פסיכולוגי מסייע הן בזיהוי ועיבוד הגורמים הרגשיים העומדים מאחורי פחד הטיסה והן ברכישת שליטה בטכניקות הרגעה עצמית שונות.
לקריאה נוספת

טיפולי נפשי - רשימת אנשי מקצוע בפורטל בטיפולנט
פחד טיסה- טיפול באמצעות ביופידבק
אפשר לנשום עמוק ולהירגע: טיפול קוגניטיבי התנהגותי בחרדה‏ ‏