פחד טיסה- טיפול באמצעות ביופידבק

פורסם על ידי צוות בטיפולנט

דורון, ראש צוות בחברת הייטק מצליחה, מתקשה לקבוע בוודאות מתי וכיצד התעורר פחד הטיסה שלו. עם זאת, הוא יודע לומר בוודאות כי מאז ומתמיד נרתע מרעיון הטיסה וכי הטיסה הראשונה אליה הסכים לעלות רק חיזקה טענה זו: כיס האוויר אליו נקלע המטוס אמנם לא סיכן את הנוסעים, אך בהחלט הפך את הטיסה לחוויה בלתי נעימה. "מאז", מספר דורון, "פשוט התחמקתי פעם אחרי פעם מלטוס. בכל פעם שדובר על טיסה בענייני עבודה המצאתי תירוץ כמו אירוע משפחתי או עומס פרוייקטים בארץ, ובמשך שנים סיפרתי לבנות הזוג שלי סיפורים על כמה אני אוהב לצאת לחופשות דווקא בארץ...". דורון הצליח להמנע מטיסות במשך שנים ארוכות, למרות שברור לו שהמנעות זו מגבילה את תפקודו. החלטתו לפנות לטיפול כדי להתמודד אחת ולתמיד עם הפחד נבעה, למעשה, מחוסר ברירה: אחותו הצעירה, אליה הוא קשור ביותר, עברה להתגורר בלונדון וכאשר נכנסה להריון- לדורון היה ברור שאינו מוכן לוותר על ביקור שלה לאחר הלידה.

פחד טיסה- גורמים ושיטות טיפול

בדומה לדורון, רבים המתמודדים עם פחד טיסה מוכנים לעשות הכל כדי להמנע מהחרדה והמצוקה העצומה הנגרמת להם בטיסה עצמה או בימים הקודמים לה. חרדה זו עשויה להתבטא בתסמינים פסיכולוגיים כאי שקט, עצבנות, חששות, סיוטים ונדודי שינה, ובתסמינים פיסיולוגיים שונים האופיינים במקרי חרדות ככאבי ראש ובטן, קצב לב מואץ, רעד והזעה.

במובן מסוים, קל להבין את פחד הטיסה: שליטתו של הנוסע ויכולתו להציל את עצמו במקרה של תאונה, תקלה טכנית או פיגוע הן נמוכות יחסית, וחוויה זו של חוסר אונים וחוסר שליטה היא הגורם לחרדתם של רבית מהסובלים מפחד טיסה. יש הטוענים כי סרטי קולנוע בנושא והחשיפה התקשורתית האינטנסיבית הניתנת לתאונות אוויריות ופיגועים/ נסיונות פיגוע במטוסים תורמים גם הם להגברת הפחד ולתפיסת הסיכוי לאסון כגבוה מכפי שהוא באמת. מעבר לכך, הגורמים לפחד טיסה עשויים לנבוע הן מחוויה של טיסה טראומטית בעבר והן ממגוון פחדים בסיסיים אשר מביאים גם לפחד הטיסה. פחדים בסיסיים אלו עשויים להיות פחד גבהים, קלסטרופוביה (פחד ממקומות סגורים) ועוד. סיטואציית הטיסה מעמתת את האדם עם פחדים אלו ולכן הופכת להיות גורם מאיים בפני עצמה.

מאחר והשימוש בטיסות נפוץ כל כך בתקופתנו ואף חיוני בתחומים תעסוקתיים רבים, פותחו בשנים האחרונות שיטות יעילות ביותר להתמודדות עם פחד טיסה. שיטות אלו מבוססות על רכישת מיומנויות הרגעה עצמית ושליטה בפחד, תוך חשיפה הדרגתית לסיטואציית הטיסה. אחת השיטות היעילות היא שיטה המכונה ביופידבק

ביופידבק- שיטה ייחודית לטיפול בפחד טיסה

חוויות של לחץ וחרדה הן חלק אינטגרלי מחיינו, וכל אחד מאיתנו יוכל להעיד כי חוויות אלו מקבלות בדרך כלל ביטוי פיסי ולא רק רגשי: החל מה"פרפרים בבטן" לפני מבחן חשוב ועד לדפיקות הלב המואצות בתגובה לבלימה פתאומית על הכביש או רעש ש"מקפיץ אותנו". תגובות אלו הן תגובות נורמטיביות המבטאות את פעילות מערכת העצבים הסימפטטית המכינה את גופנו להתמודדות עם איום. עם זאת, כאשר מערכת זו פועלת באופן מוגזם ובתגובה לסיטואציות שאינן מהוות סיכון ממשי (כטיסה), נוצרת חוויה של חרדה.

ביופידבק היא שיטה טיפולית אשר עוצבה להשגת שליטה טובה יותר בעוררות הפיסיולוגית המוגזמת הנגרמת עקב איומים מדומים. באמצעות מערכת מכשור אלקטרונית יכול המטופל לקבל פידבק מיידי על תגובות גופניות כדופק, קצב נשימה, רמת המתח השרירית, טמפרטורת הגוף ועוד. במסגרת הטיפול בביופידבק לומד המטופל טכניקות הרגעה עצמית שונות כאשר קבלת הפידבק על תגובותיו הגופניות מאפשרת לו לרכוש שליטה טובה יותר בטכניקות אלו.

תפקידם של סימפטומים גופניים הוא משמעותי ביותר גם בפחד הטיסה. בדומה לסוגים שונים של הפרעות חרדה גם פחד טיסה משלב בדרך כלל תגובות גופניות של הזעה, עלייה בקצב הלב, רעד, כאב ראש ועוד. מעבר לכך, מחקר שפורסם בשנת 2008 מצביע על כך שסיטואציית הטיסה מהווה אתגר מיוחד לאנשים הרגישים לחרדה. רגישות לחרדה מתבטאת בנטייה מוגברת לפרש סממנים גופניים כאות לאיום או סכנה. בטיסות, למעלה מ-50% מהנוסעים חווים היפוקסיה- חוסר מסוים בחמצן אשר עשוי להתבטא בסממנים גופניים כקשיי נשימה, עלייה בקצב הלב, סחרחורת ועוד. כך, אנשים בעלי רגישות מוגברת לחרדה עשויים לחוות סממנים נורמטיביים אלו כמאיימים ומבשרי רעות, ומכאן ועד לחווית החרדה ופחד הטיסה- הדרך קצרה.

מקומם המרכזי של היבטים פיסיולוגיים בפחד הטיסה הופכים את השימוש בשיטת הביו פידבק ליעיל ביותר. מטפלי חרדה באמצעות ביופידבק משלבים רכישה של טכניקות הרגעה עצמית כנשימות, הרפיה, מדיטציה ועוד, תוך קבלת פידבק רציף על התגובות הפיסיולוגיות. לאחר שנרכשות מיומנויות ההרגעה העצמית נערכת חשיפה הדרגתית לגורם הפחד באמצעות צפייה במטוסים ממריאים בסרטים ובמציאות, דמיון של טיסה, שימוש במציאות מדומה המדמה סיטואציה של טיסה ועוד. חשוב להדגיש כי כאשר פחד הטיסה נובע מפחדים אחרים נערכת חשיפה הדרגתית גם לפחדים אלו. למשל, אדם שפחד הטיסה שלו נובע מפחד ממקומות סגורים יתרגל גם שהייה בחדר סגור, מעלית וכן הלאה. החשיפה לגורמי הפחד נעשית במקביל לשימוש בטכניקות ההרגעה עצמית ותוך קבלת פידבק רציף על התגובות הפיסיולוגיות. כך, לאורך האימון גדלה השליטה במיומנויות ההרגעה העצמית והשליטה בפחד. השימוש בביופידבק לטיפול בפחד טיסה נמצא כיעיל ביותר ובמחקר שפורסם לאחרונה הוכחה עדיפותו ביחס לשימוש בטכניקת המציאות המדומה בלבד.

ביבליוגרפיה

Phobic Fear of Flying in Aircrews: Epidemiological Aspects and Comorbidity, Medialdea, Jesus; Tejada, Francisco Rios, Aviation, Space, and Environmental Medicine. Vol 76(6,Sect1), Jun 2005, 566-568.
Cognitive vulnerability in fear of flying: The role of anxiety sensitivity, Bogaerde, Anouk Vanden; De Raedt, Rudi, Depression and Anxiety. Vol 25(9), Sep 2008, 768-773.
A clinical trial for fear of flying using biofeedback and virtual reality, Albin, Jayme Renee, Dissertation Abstracts International: Section B: The Sciences and Engineering. 70(2-B),2009, pp. 1331.