תפריט נגישות
Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.

מתבגרים לפני גיוס: מה עובר עליהם?

מתבגרים לפני גיוס: מה עובר עליהם?

צוות בטיפולנט

שנת הלימודים מתקרבת לסיומה, וחלק מהמתבגרים יוצאים לחופש הגדול האחרון לפני הגיוס לצה"ל. מרבית המתבגרים יסתגלו היטב לשירות הצבאי, אך התקופה שלפני גיוס מהווה פעמים רבות תקופה של אי ודאות וחששות. מה עובר על המתבגרים בחודשים שטרם הגיוס ואיך אפשר להקל ולסייע?

טירונות: התמודדות עם פרידה מהבית

בין אם הם מעמידים פנים שהגיוס "קטן עליהם", מצהירים על כך שהם רק מחכים "לעוף מפה" לחיים עצמאיים או מביעים חששות מהגיוס המתקרב - המעבר מהחיים בסביבה הביתית-בית ספרית המוכרת לצבא מהווה מעבר חשוב בחייהם של מתבגרים ישראלים. עוד לפני ההתמודדות עם המסגרת הצבאית, המתבגר מתמודד עם הפרידה מכל המסגרות המוכרות לו. פרידה זו היא לפעמים הפרידה המשמעותית הראשונה איתה המתבגר מתמודד ובהתאם, הוא ניצב (במודע או שלא במודע) מול שאלות הנוגעות לעצמאותו ולמערכות היחסים שבנה לאורך השנים: האם הקשרים עם ההורים והחברים ישתמרו, יתרופפו או ישתנו עם הגיוס? האם אוכל לתפקד ללא הנוכחות הצמודה של ההורים והחברים שאני מכיר? מה זה אומר עלי שכל כך קל/קשה לי להיפרד מהאנשים שליוו אותי לאורך שנים ארוכות כל כך?

מתבגרים שונים נערכים לפרידה המשמעותית באופנים שונים. חלקם ינסו לנצל את הזמן שנשאר וישקיעו כל רגע פנוי בקשריהם החברתיים. אחרים יחתרו לצמצום משמעותה של הפרידה ואף ינסו לסגת ולמוסס קשרים שיצרו כדי להקל על הפרידה. חלק מהמתבגרים ישאפו להרחיב את תחומי עצמאותם ולהתנסות ביותר ויותר פעולות עצמאיות מתוך רצון להכין את עצמם ליציאה לעצמאות. לחלופין, חלק מהמתבגרים יחוו את הפרידה - במודע או לא במודע - כמאיימת ביותר ויפתחו סימפטומים שונים אשר ישאירו אותם צמודים למסגרת הביתית. כך, למשל, דווקא בחודשים שלפני הגיוס חלק מהמתבגרים עשויים לפתח התנהגויות תלותיות, סימפטומים פסיכוסומטיים וקשיי רגשיים (דיכאון, חרדה, הפרעות אכילה).

חיול: התמודדות עם המסגרת הצבאית

פרידה מהמסגרת הביתית אינה האתגר היחיד איתו מתמודדים מתבגרים לפני גיוס. המתבגרים ערים לכך שהם עומדים לקראת כניסה אל מסגרת חדשה ושונה מאוד מהמסגרות שהיו מוכרות להם עד כה ועשויים להתמודד עם חששות שונים לגביה: עד כמה המערכת הצבאית תהיה מותאמת לצרכי/קשיי/כישורי האישיים? איך אתמודד עם סוגיות של סמכות? עד כמה המערכת תאפשר לי למצות את עצמי?

מרבית המתבגרים יחוו רמה מתונה של חששות וקשיים לקראת הגיוס בהקשרים אלו, אך מתבגרים אשר מתמודדים עם קשיים רגשיים רלוונטיים עשויים לחוות בתקופת הגיוס קשיים ופחדים מועצמים. כך, למשל, מתבגרים אשר מתמודדים עם קונפליקט רגשי מתמשך הנוגע למידה בה דמויות סמכות בחייהם קשובות אליהם או לחלופין - מפעילות עליהם לחץ לציות וריצוי - עשויים לחוות פחדים רבים לקראת המפגש עם המערכת הצבאית.

אני והחבר'ה: התמודדות עם סוגיות חברתיות

קשרים חברתיים וזוגיים תופסים חלק מרכזי ביותר בעולמם של בני נוער (כפי שידוע לכל הורה שניסה אי פעם לשכנע את בנו המתבגר ללמוד יותר על חשבון בילוי חברתי או להיפרד מהפלאפון למשל ארוחת ערב משפחתית שלמה). בהתאם, התקופה שלקראת הגיוס היא תקופה המעוררת פעמים רבות הן תקוות לשיפור היכולות החברתיות, הרחבת המעגל החברתי, יצירת קשר זוגי והצלחה חברתית והן חששות מפני אכזבה, בדידות, אובדן קשרים וירידה במעמד החברתי. לאור האתגר החברתי מולו הם ניצבים, מתבגרים עשויים לפנות לאסטרטגיות שונות אשר יסייעו להם בהתמודדות. חלקם יקדישו מאמצים רבים לשיפור היבטים גופניים/התנהגותיים אותם הם חווים כפוגעים בהצלחתם החברתית (דיאטה, כניסה לכושר, ניסיון להרחיב את ההתנסויות החברתיות), חלקם ישקיעו אנרגיות רבות בשימור הקשרים הקיימים ואחרים עשויים להתחיל בתהליך של "סלקציה" והשקעה רק בקשרים הנתפסים כמשמעותיים באמת. באופן טבעי, האתגר החברתי נושק לאתגר הפרידה, ודפוסי ההתמודדות הכרוכים בכל אחד מהאתגרים נוטים להתערבב זה בזה.

אז מה לשים בקיטבג? איך עוזרים למתבגרים לפני הגיוס?

על אף האתגרים הנלווים לתקופה שטרם הגיוס, מרבית המתבגרים אינם זקוקים לעזרה מיוחדת בתקופה זו אלא למה שהם זקוקים לו בדרך כלל מהוריהם: קשב לצורכיהם ויצירת איזון בין מתן עצמאות וכבוד לאוטונומיה והבחירות האישיות, לבין השגחה ותשומת לב למצבם. יחד עם זאת, התקופה שלפני הגיוס היא תקופת ביניים בה רגישות גבוהה לצורכי המתבגר חשובה במיוחד. בתקופה זו חשוב במיוחד לשים לב לאופן בו המתבגר מגיב לפרידה ולשינוי המתקרבים ולתת לו לנהל אותם באופן המתאים לו ביותר - כל עוד הוא בוחר בדרכי התמודדות חיוביות ומסתגלות. כך, למשל, זוהי תקופה בה חשוב במיוחד לכבד את הצורך של המתבגר להשקיע את מירב זמנו בקשריו החברתיים, גם אם השקעה זו באה על חשבון מתן משמרות לעבודה או פעילות פרודוקטיבית אחרת. לעומת זאת, נסיגה חברתית או תפקודית צריכה לתפוס את תשומת ליבנו במיוחד בתקופה זו מאחר והיא עשויה לסמן את הקושי של המתבגר בהתמודדות עם אתגרי תקופת הביניים בה הוא נמצא. במקרים אלו כדאי לשאול את המתבגר ישירות על קשייו. בדומה, חשוב להבחין האם חששותיו של המתבגר לקראת הגיוס נותרים ברמה סבירה ומלווים בתחושה של יכולת או לחלופין - מלווים במצוקה משמעותית ו/או סימפטומים רגשיים והתנהגותיים. במקרים אלו כדאי לשקול פנייה אל איש מקצוע טיפולי אשר יסייע בהכנת המתבגר לאתגר הנלווה לגיוס.

"טיפ" נוסף שכדאי לקחת בחשבון הוא שחשוב מאוד לא להתפתות לאידיאליזציה ותקוות שווא לגבי הצבא. מתבגרים אשר חווים לאורך השנים קשיים בתפקוד במסגרת החינוכית ו/או קשיים ברמה החברתית מפתחים לא פעם ציפיות גבוהות ביותר לכך ש"בצבא הכל יהיה אחרת". במקרים אלו חשוב לאזן בין הבעת אמון ביכולתו של המתבגר להתבגר, להתפתח ולהשתנות לבין תפיסה ריאלית של קשייו והכוונה לקבלת עזרה פסיכולוגית מתאימה במידת הצורך, באמצעות טיפול במתבגרים.

תחומי מומחיות:
טיפול במתבגרים

אנשי מקצוע בתחום

טיפול במתבגרים

עוד מאמרים שיעניינו אותך