תפריט נגישות
Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.

מממתקים ועד דימוי עצמי: כיצד תגרום לילדך להיות מאושר?

מממתקים ועד דימוי עצמי: כיצד תגרום לילדך להיות מאושר?

צוות בטיפולנט

מה אנחנו כבר מבקשים? שיהיו מאושרים. עוד לפני שהם הופכים למלכי הכיתה, לרופאים ידועים או עורכי דין מבוקשים: העיקר שיהיו מאושרים, שיקומו עם חיוך, שהצחוק שלהם יתגלגל בבית.

בחברה המערבית המודרנית, בה מרבית האוכלוסיה אינה צריכה להיאבק על הישרדותה, אנו פנויים יותר ויותר לחיפוש אחר משמעות, הגשמה עצמית ובעיקר - אושר. בהתאם, יותר ויותר מחקרים בתחום הפסיכולוגיה עוסקים היום בזיהוי הגורמים לאושר והדרכים להגיע אליו, ולאחרונה התפתח גם חקר אושרם של ילדים.

על מה אנחנו מדברים כשאנחנו מדברים על אושר

ברור: כולנו רוצים להיות מאושרים. אבל מהו בדיוק אותו ה'אושר' שבו אנחנו חושקים כל כך? השמחה הרגעית שאנו חווים לאחר הישג או שינוי חיובי בחיינו? תחושת הסיפוק הכללית? ההגדרה המקצועית המקובלת לאושר מתייחסת לשלושה מרכיבים מרכזיים: תחושת סיפוק או שביעות רצון מאיכות החיים הכללית, היעדר רגש שלילי וקיומו של אפקט כללי חיובי. מחקרים שנערכו באוכלוסייה הבוגרת קישרו בין אושר לבין משתנים כתעסוקה והכנסה יציבה, סטטוס משפחתי (נשואים/ות נוטים להיות מאושרים יותר מרווקים/ות) ופעילות פנאי הכוללת מפגשים חברתיים.

גורמים אלו, כמובן, אינם רלוונטיים ברובם לילדים ובני נוער. בהתאם, אם תשאלו ילדים בגילאי 6-12 מה עושה אותם מאושרים, התשובות השכיחות יהיו ממתקים, טיולים ולפעמים - "אמא שלי". באופן מפתיע, מחקר שנערך בארה"ב הצביע על כך התשובה השכיחה ביותר לשאלה זו בקרב מתבגרים היתה "להיות עם המשפחה שלי".

מחקר אשר בחן באופן שיטתי את גורמי האושר בקרב ילדים ומתבגרים הצביע על כך שקשרים עם אנשים וחיות מחמד נבחרו כגורם משמעותי לאושר בקרב כל קבוצות הגילאים. בגילאים הצעירים הצביעו ילדים גם על עיסוק בתחביבים ועל אלמנטים חומריים כעל גורמים לעושר והחל מגילאי סוף היסודי, דיווחו ילדים כי הישגים לימודיים משפיעים גם כן על אושרם.

ילדים רבים נהנים מקשרים משפחתיים טובים ושפע חומרי, ולמרות זאת, קיימים פערים במידת האושר הן בחוויתם הסובייקטיבית של הילדים והן באופן בו תופסים הורים ומורים את מידת אושרם. הבדלים אלו הביאו חוקרים למסקנה כי אושרם של ילדים מושפע הרבה פחות מגורמים דמוגרפיים (הכנסת ההורים, גיל, מין), ביחס להשפעתם הרבה של גורמים איישותיים ובין אישיים.

גורם משמעותי המשפיע על אושרם של ילדים הוא הנטייה למוחצנות מול הנטייה למופנמות: ילדים אשר דורגו על ידי מוריהם והוריהם כמוחצנים וחברותיים במידה רבה נטו להיות מאושרים יותר מילדים "מעט מוחצנים" ומילדים אשר תוארו כביישנים ומופנמים. ממצא זה עשוי לנבוע, בין השאר, מהקשר בין חברותיות ומוחצנות לבין פופלריות. ילדים חברותיים נהנים באופן טבעי מפופולריות גבוהה, ופופולריות חברתית נמצאה אף היא כמשתנה המשפיע על אושרם של ילדים ובני נוער. כמו כן, מתבגרים בעלי ערך עצמי חיובי ותחושה בסיסית לפיה הם בעלי השפעה על ההתרחשויות בחייהם היו מאושרים יותר ממתבגרים אשר לא חוו תחושות אלו.

ולסיכום: איך תגרום לילדך להיות מאושר יותר?

תוצאות המחקרים על אושרם של ילדים עשויות להשמע בנאליות: כל הורה יכול לשער באופן אינטואיטיבי כי ילדו יהיה מאושר יותר אם יהיה פופולרי ובעל ביטחון עצמי מאשר אם יהיה דחוי חברתית ויחזיק בדימוי עצמי נמוך. עם זאת, תוצאות אלו משמעותיות לאור החברה בה אנו מגדלים את ילדנו. בחברה בה ילדים חשופים לאין סוף מסרים לפיהם מראה חיצוני ושפע חומרי הם המפתח לאושר, חשוב לדעת כי בשורה התחתונה קשרים בין אישיים ותפיסה עצמית חיובית הם גורמים משמעותיים הרבה יותר. בהתאם לממצאים אלו, ניתן להצביע על מספר דרכים אשר יגדילו את הסיכוי של ילדכם להיות מאושר:

קשר, קשר ועוד פעם קשר: כאמור, קשרים בין אישיים חיוביים במשפחה ובקרב קבוצת בני הגיל מהווים גורם משמעותי לאושר ולכן יש להקדיש להם את מלוא המשאבים. זמן איכות עם הילד יתרום לו הרבה יותר ממשחק מחשב חדש, וכך גם משחק בגינה הציבורית; אם ילדכם סובל מקשיים חברתיים, השקיעו בסדנא לשיפור מיומנויות חברתיות ועד לשיפור המצב - הקדישו לו זמן ושתפו אותו בפעילויות משפחתיות.

לא על הכסף לבדו: נכון, הילד יכול לעורר מהומה ולהודיע חד וחלק שחייו אינם חיים ללא אופניים או קרוקס חדשים. יחד עם זאת, מחקר מעניין מצביע על כך שפעמים רבות בקשתו של ילד לצעצוע מסוים נובעת דווקא מהרווח החברתי הנתפס כקשור באותו צעצוע ("אם יהיה לי כדורגל משלי יותר ילדים ירצו לשחק איתי"). לכן, אל תשקיעו ברגשות אשמה על מה שאינכם יכולים להרשות לעצמכם - גם אם ילדכם חושב כך, לא השפע החומרי הוא שיקרב אותו לאושר.

חזקו את הדימוי העצמי: שבחו את הילד; תנו לו תפקידים בבית וגרמו לו להרגיש כי הוא תורם וחיוני; רשמו אותו לחוגים או פעילויות בהן יוכל לרכוש מיומנות ולהצטיין - כל אלה יחזקו את הערך העצמי ויבססו דימוי עצמי חיובי אשר יתורגם עם הזמן לסיכוי גבוה יותר לחוות אושר.

מקורות

Please may I have a bike? Better yet, may I have a hug? An examination of children's and adolescents' happiness, Chaplin, Lan Nguyen, Journal of Happiness Studies, Vol 10(5), Oct 2009, 541-562

Change and consistency in the relation of marital status to personal happiness, Lee, Gary R.; Bulanda, Jennifer Roebuck, Marriage & Family Review, Vol 38(1), 2005, 69-84

The contribution of temperament, popularity, and physical appearance to children's happiness, Holder, Mark D.; Coleman, Ben, Journal of Happiness Studies, Vol 9(2), Jun 2008, 279-302

תחומי מומחיות:
הדרכת הורים

אנשי מקצוע בתחום

הדרכת הורים

עוד מאמרים שיעניינו אותך