8 דברים שתוכלו לעשות על מנת להגן על ילדכם מבריונות ברשת

פורסם על ידי צוות בטיפולנט

המרחב האינטרנטי הפך בעשור האחרון לאחת הזירות המרכזיות בהן ילדים ובני הנוער מבלים את זמנם ומנהלים חלק ניכר מהקשרים החברתיים שלהם. מתוך כך ובשל האופן הפשוט והמהיר בו מידע עובר ברשת האינטרנט, הפכה בריונות הרשת לבעיה קשה. בריונות רשת חושפת ילדים ובני נוער להפצת מידע הקשור בהם (שקרי או אמיתי) ברשת האינטרנט, כאשר המידע יכול להביך, להשפיל, לתקוף, להשמיץ ולהטריד, ועלול להגיע בעילום שם, תחת שם בדוי או בשמו האמיתי של התוקף/ים. העובדה כי ברוב סוגי התקשורת ברשת לא רואים את האדם בצד השני ומצוקתו מרוחקת ואינה מוחשית, גורמת להסרת העכבות אצל רבים ולפגיעות קשות, לעיתים מבלי משים.

ממדיה של בריונות הרשת הולכים וגדלים מדי שנה, ונראה שכבר כיום רוב מכריע של בני הנוער חוו לפחות אירוע אחד של בריונות ברשת (כ-75%). בריונות רשת עלולה ליצור מצבים נפשיים קשים אצל הילדים הנפגעים. כך למשל דיכאון, הפרעות אכילה ואף אובדנות.

אחת הבעיות הקשות בבריונות רשת הינה שהיא חושפת את הסובלים ממנה להתקפה בכל מקום; בניגוד לבריונות רגילה, ממנה הקורבן יכול למצוא מפלט בביתו או במקומות אחרים, בריונות רשת "עוקבת" אחרי הקורבן כמעט בכל מקום, וישנה תחושה, לעיתים קרובות, של מתקפה בכל החזיתות.

הורים יכולים לצמצם את הסיכון של ילדיהם להיפגע או לפגוע באחרים בבריונות ברשת. לשם כך אספנו עבורכם דרכים באמצעותן תוכלו לסייע לילדכם להישמר מפני התופעה

8 דברים שתוכלו לעשות על מנת להגן על ילדכם מבריונות ברשת

  1. היו מעורבים ודברו עם הילדים על הפעילות שלהם באינטרנט. מגורמים שונים עלולים לגרום להורים להימנע ממעורבות בפעילות האינטרנטית של ילדיהם, דבר שעלול למנוע מהם לסייע לילדיהם אל מול מצוקה או סכנה. כך למשל, הורים רבים אינם מכירים מספיק את רשת האינטרנט או חשופים לסכנה שבבריונות ברשת. במקרים אחרים, הרצון של הורים לאפשר לילדיהם מרחב פרטי, גורם להם שלא להתערב כלל בפעילות האינטרנטית של הילדים. למרות כל זאת, חשוב ביותר לא להימנע משיחה פתוחה וכנה על התנהגות הילדים שלכם ברשת - זו יכולה לשנות את כל המצב.

  2. שוחחו עם הילדים על גלישה בטוחה, על הסכנות הכרוכות בשימוש בלתי זהיר ברשת האינטרנט בכלל, ובפרט על בריונות ברשת. העלו בפניהם את הסכנה שבהעלאת מידע פרטי לרשת, את חוסר היכולת לשלוט במידע לאחר שיצא מהם, וספרו להם על מקרים בהם מידע יצא מכלל שליטה. חוסר תשומת הלב וההבנה של ילדים ובני נוער לפוטנציאל ההרסני של הפצת מידע עלולה לגרום להם להפוך לקורבנות של בריונות רשת, כמו גם להפוך אותם לבריונים או למשתפי פעולה עם בריונות מבלי משים. לכן חשוב ללמד ילדים על כלל ההשלכות האפשריות להעלאת מידע רגיש עליהם או אודות אחרים לרשת, וכן על מצבים בהם הם עלולים להפוך לקורבן, בריון או צופה מהצד. חשוב להדגיש בפני הילדים את השפעתם הגדולה של צופים מהצד ויכולתם להשפיע על הסיטואציה לכאן ולכאן: ילד הנחשף לבריונות ברשת, מדווח עליה למבוגרים אחראים ו/או עומד לצד הקורבן, יכול למנוע אסון.

  3. הביעו עניין בפעילות של הילדים במרחב האינטרנטי וצרו שיח פתוח הנוגע לגלישה ברשת, שיאפשר לכם להיות מעודכנים ומיודעים בהתנהלותו של הילד. סביר להניח כי השיח ירגיש מלאכותי לפחות בתחילה, אך אל תתנו לדבר למנוע מכם לשמור על ילדכם. שאלו את ילדיכם כיצד הם נזהרים מהסכנות באינטרנט ובקשו מהם להדריך אתכם ב"סיור" באתרים בהם הם נוהגים לגלוש.

  4. אל תמנעו מילידכם גישה לאינטרנט ואל תבלשו אחריהם, אך היו מעורבים בפעילותם האינטרנטית ושמרו אצבע על הדופק. מניעת גישה אינטרנטית כמו גם בילוש אחרי הילד יוצר חוסר אמון, חוסר אונים בשני הצדדים וסביר להניח שגם יוביל לניסיונות של ילדכם לפרוץ את המחסומים שהצבתם בפניו. הדבר עלול ליצור מסכת של תחבולות מצד הילד ומצדכם, כאשר כל אחד מהצדדים מנסה לגבור על השני.

  5. צרו חוזה עם ילדיכם בקשר לגלישה בטוחה ברשת. בחוזה אתם יכולים להתחייב לדוגמא לספק להם את המרחב הפרטי שלהם ברשת ולתת בהם אמון, אך מאידך להשגיח ולהתעניין באופן גלוי בשל הצורך להגן עליהם. הילדים יכולים להתחייב למשל להודיע לכם אם נעשתה פגיעה כלשהי בהם ברשת, לא לפגוע באחרים, לא למסור מידע אינטימי ואישי (ובמיוחד לא לזרים), לא להגיב למסרים שגורמים להם לחוש שלא בנוח לפני שפנו אליכם, לא לגלוש באתרים בהם התחייבו שלא לגלוש, וכמובן - לשוחח באופן פתוח ככל האפשר עמכם על גלישתם ולפנות אליכם במקרה הצורך. כך תבהירו לילדיכם את הכללים וגבולות הפעולה שלהם באופן ברור, כמו גם את הצורך בהשגחה ברשת וכן מה יקרה במידה והם יפרו את החוזה ומדוע.

  6. הסבירו לילדיכם מה חווים הקורבנות לבריונות רשת. לעיתים קרובות קשה לילדים לגלות אמפתיה לקורבנות אלו שכן הם אינם מודעים או מרוחקים מהדברים המתרחשים מעבר למסך מן הצד השני. מתוך כך, חשוב לפתח אצלם את היכולת לחשוב על הצד השני גם במצב המרוחק שיוצרת רשת האינטרנט.

  7. דברו עם הורים אחרים וצרו מאמץ הורי משותף בנושא.

  8. במידה ושמתם לב לשינוי בהתנהגות של ילדכם - הסתגרות, ריחוק, חוסר רצון יוצא דופן ללכת לבית הספר, הימנעות מגלישה ברשת או דווקא גלישה מוגברת וצורך גדול מהרגיל לבדוק מה קורה ברשתות החברתיות, הימנעות ממפגשים חברתיים, קשיי שינה ו/או אכילה וכן דיכאון - כדאי לשוחח עמו ולנסות להבין מה עומד מאחורי השינוי בהתנהגות ובתחושות.

לקריאה נוספת

ביבליוגרפיה

עומר, ח. (2008). הסמכות החדשה: במשפחה בבית הספר ובקהילה. מודן.