תפריט נגישות
Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.

'בגוף אנחנו מבינים': פסיכותרפיה גופנית להפרעות אכילה ודימוי גוף

'בגוף אנחנו מבינים': פסיכותרפיה גופנית להפרעות אכילה ודימוי גוף

ד"ר אסף רולף בן-שחר

"דבי, בת 27, פנתה אלי לטיפול והסבירה לי עוד בטלפון כי היא בעלת משקל עודף, ומעוניינת בטיפול פסיכותרפיה גופנית אשר תסייע לה להרגיש טוב יותר עם גופה. מספר ימים לאחר מכן, כאשר נכנסה לקליניקה שלי, העלה בי גופה הגרמי והרזה אסוציאציה של ניצולת שואה או אישה הסובלת ממחלה קשה. ביקשתי ממנה לעמוד מול המראה בחדר ולתאר מה אני רואה כאשר אני מתבונן בה והיא תיארה בחורה מלאה, אפילו שמנה, עם סנטר כפול וירכיים בולטות. שאלתי אותה מהו האיזור השמן ביותר בגופה וביקשתי ממנה לסמן בעזרת קרש את המרחק המדוייק בו תוכל להיכנס. לאחר מכן, ביקשתי ממנה לעמוד במרווח שיצרה בין הקיר לקרש: גופה מילא בדיוק חצי מהחלל אשר הניחה שיידרש לה. דבי התבוננה בפער בסקפטיות. 'אני רואה מה אתה מראה לי אבל לא מאמינה לזה', היא אמרה, ואמירה זו היתה הבסיס לעבודה משותפת בה יכולנו להתבונן בפער העצום הנפער בין דימוי הגוף של דבי לבין מראה גופה במציאות".

את ההתרחשויות האלו מתאר ד"ר אסף רולף בן-שחר, פסיכותרפיסט המתמחה בין השאר בטיפול בהפרעות אכילה והפרעות בדימוי גוף באמצעות פסיכותרפיה גופנית. "נשים כמו דבי", מסביר רולף בן-שחר, "שמעו כבר עשרות פעמים מחברים ומשפחה כי הן רזות מדי, אבל המילים פשוט לא מגיעות אליהן. פסיכותרפיה גופנית עושה שימוש באלמנטים גופניים אשר כמו במקרה של דבי, ממחישים באופן קונקרטי את הפער בין תפיסת הגוף לבין מצבו במציאות. בניגוד למילים, הפער מצליח לטלטל ולכן גם לגייס מוטיבציה לשינוי ועבודה עצמית".

גוף, נפש, אוכל ומה שביניהם

פסיכותרפיה גופנית היא שיטה טיפולית אשר מציעה מענה לאנשים המתמודדים עם בעיות הקשורות בגוף (טראומה, בעיות פסיכוסומטיות, פגיעה מינית), לאנשים המרגישים כי שיטות טפוליות מילוליות אינן מביאות להקלה הנפשית המיוחלת ולאנשים אשר באופן אינטואיטיבי מתחברים יותר לעבודה הגופנית ולאו דווקא למילולית.

"בתרבות שלנו יש נתק בין 'גוף' ל'ראש'", מסביר רולף בן-שחר "ואנו נוטים לשכוח את תפקידו הקריטי של הגוף בעיצוב חוויות משמעותיות בחיינו: המידע הבסיסי ביותר שאנו קולטים החל מראשית חיינו, כתינוקות, הוא מידע תחושתי-גופני ורק בשלבים מאוחרים יותר אנחנו לומדים לשייך לתחושות אלו רגשות ומחשבות. קשיים רגשיים מתבטאים בדרך כלל גם בערוץ הגופני אבל הנטייה היא לנסות לפתור ולהתמודד באמצעות הראש וההבנה הרציונלית. בנקודה הזאת לפסיכותרפיה הגופנית יש יתרון מאחר והיא מוסיפה לשיח המילולי את האפשרות לעבוד ישירות עם הסימפטום הגופני. עבודה כזאת מאפשרת בדרך כלל כניסה מהירה יותר לעומק הסימפטום ועבודה ישירה ובלתי אמצעית עמו. כך, אנחנו עובדים דרך הסימפטום ולא מדברים עליו ומנתחים אותו בלבד".

העוצמה של העבודה הגופנית

העבודה הגופנית בה משתמש רולף בן-שחר אולי היתה מזעזעת את פרויד וממשיכיו, אבל דוגמאות מהקליניקה מדגימות עד כמה עוצמתית עשויה להיות העבודה הגופנית. "כמעט בכל קושי רגשי מעורב אלמנט גופני ובהרבה מקרים דיבור על אותו אלמנט לא יביא לשינוי בחווית המצוקה, בעוד שהעבודה המבוססת על מגע תהיה חוויתית ולכן גם יעילה יותר. לדוגמא, הגיעה אלי לקליניקה אישה אשר עברה התעללות מינית ממושכת ואכזרית החל מגיל שמונה. בשנתיים הראשונות של הטיפול כמעט ולא דיברנו, כל מה שהיא רצתה היה שאחבק אותה חיבוק עוטף. ההתנסות במגע הבטוח אפשרה לה לחוש מוכלת ומוחזקת. בשנתיים אלו היא הצליחה לומר לילדיה, בפעם הראשונה בחייה, עד כמה היא אוהבת אותם. דוגמא נוספת היא מקרה של מטופל שדיווח על שרירים תפוסים באופן תמידי. כאשר שחררנו את השרירים התפוסים במהלך הטיפול, המטופל יכל לבחון כיצד הוא מרגיש בשרירים משוחררים. התבוננות משותפת בתחושותיו העלתה שבמקום תחושת הקלה, המטופל חווה דווקא חרדה סביב תחושת היכולת והאונות שיוצר השחרור השרירי. מתוך חוויה זו אפשר היה להבין באופן חי יותר את סיפורו של המטופל, אשר לאורך כל חייו חש כי אביו אוסר עליו להתפתח ו'לגדול'".

לא רק מגע: האפשרויות של פסיכותרפיה גופנית

למרות האפשרויות הגלומות בעבודה הגופנית, מדגיש רולף בן-שחר כי פסיכותרפיה גופנית אינה מתבססת על מגע בלבד: "העבודה עם מגע, נשימה ותנועה אינה הטכניקה היחידה בה נעשה שימוש בטיפול. הטיפול באמצעות מגע הוא אפשרות אשר נבחנת בשיתוף המטופל ונלווית לשיח הטיפולי כאשר היא מאפשרת לקדם תהליכים טיפוליים. מטרת הטיפול אינה לפתור הכל באמצעות מגע אלא להראות במקום להגיד, לגעת במקום לנתח, במקומות שעדיין אין להם מילים ומשמעות ברורה".

הקשר בין פסיכותרפיה גופנית להפרעות אכילה

השימוש באמצעים גופניים בפסיכותרפיה גופנית הופך אותה למועמדת כמעט מובנת מאליה לטיפול בהפרעות אכילה והפרעות בדימוי הגוף. "כחלק מהנתק שחל בתרבות המערבית בין 'גוף' ל'ראש'", מתאר רולף בן-שחר, "העיסוק בגוף הופך להיות חיצוני והיכולת להרגיש את הגוף מבפנים נאבדת. הפרעות בדימוי הגוף מאופיינות בהתבוננות בגוף כאילו לא היה חלק מהאדם עצמו; אנשים אלו מחזיקים באג'נדה, אשר בדרך כלל התבססה בילדות, לגבי איך צריך להיראות ומה צריך לעשות עם הגוף כדי להתקבל ולהיות נאהב. גישה זו 'מחפיצה' את הגוף ומונעת דיאלוג עשיר יותר איתו, בו אפשר לחיות בשלום עם החלקים הטובים והפחות טובים בו".

בטיפול בהפרעות אכילה ודימוי גוף, בדומה לטיפול בהפרעות אחרות, מדגיש רולף בן-שחר כי העבודה הגופנית מהווה חלק אחד בלבד מהעבודה הטיפולית: "בפסיכותרפיה גופנית, בדומה לשיטות טיפול פסיכולוגי אחרות, נסייע למטופל לזהות את הטריגרים ואת גורמי העומק לסימפטום המתבטא בגוף וברגשות השליליים כלפיו, ונכוון לרכישת אסטרטגיות יעילות יותר להתמודדות עם הרגשות העומדים מאחורי הסימפטומים הגופניים. התרומה הייחודית הנוספת שמציעה הפסיכותרפיה הגופנית היא האפשרות לגעת באופן חי וישיר יותר בגורמים העומדים בבסיס הפרעת האכילה. למשל, כאשר אני מבקש ממטופלת להסתכל בעיני ורואה כי באופן אוטומטי שפתיה מתחילות לנוע באופן שמזכיר את 'רפלקס היניקה' של התינוק, אנחנו יכולים ללמוד משהו על צרכיה ועל האופן בו הזמנה לקשר אישי מעוררות רגשות ואולי אף פחדים המקושרים לצורך באכילה. בנוסף, אסטרטגיות ההתמודדות שנציע למטופל יכללו גם אסטרטגיות גופניות להרגעה וניחום עצמי, אשר מציעות תחליף עוצמתי להתקפי האכילה הבולימיים, למשל".

"בשורה התחתונה", מסכם רולף בן-שחר, אנחנו יכולים לראות כיצד העבודה הגופנית מעשירה את ארגז הכלים הטיפולי ומשמשת לאבחון, גיבוש המטרות הטיפוליות והטיפול עצמו. מטרת הטיפול, מלבד הקלה בסימפטומים שהביאו לפנייה מלכתחילה, היא יצירת מערכת יחסים בריאה ושלמה יותר עם הגוף, שאם נרצה או לא נרצה - מהווה היבט משמעותי בקיומנו".

על המטפל - ד"ר אסף רולף בן-שחר

ד"ר אסף רולף בן-שחר הוא פסיכותרפיסט התייחסותי המשלב בעבודתו פסיכותרפיה גופנית ופסיכותרפיה ממוקדת (NLP, דמיון מודרך וכו'). הוא מרצה במכללת רידמן ובמרכז לאימון בקבוצה.

טלפון: 03-6424628 מייל: [email protected] אתר: www.imt.co.il

אנשי מקצוע בתחום

פסיכותרפיה גופנית

עוד מאמרים שיעניינו אותך