איך מפסיקים להיות אובססיבים?

פורסם על ידי צוות בטיפולנט

התשובה לשאלה איך מפסיקים להיות אובססיביים תלויה במידה רבה בכוונתנו כאשר אנו מתייחסים למונח אובססיביות.

בשפה העממית, אובססיביות מתייחסת לעיסוק אינטנסיבי וקושי להרפות מאדם, רעיון, רכוש או עמדה בהם אנו מעוניינים. כך, למשל, אנחנו עשויים לומר על אדם עם נטיית וורקוהוליות הבאה על חשבון בני משפחתו כי הוא אובססיבי לכסף או להצלחה, ולהתייחס לאהבה נכזבת שאינה מרפה כאל אובססיביות לאהוב/ה העוזב/ת.

אובססיביות בהגדרתה המקצועית, לעומת זאת, מתייחסת לדפוס של מחשבות חוזרות ובלתי מרפות אשר גורמות למצוקה נפשית ומלוות במרבית המקרים בקומפולסיות- התנהגויות חזרתיות המכוונת להרגעת המחשבות האובססיביות. כך, לדוגמה, אדם עם אובססיה לניקיון עשוי להיות מוצף מחשבות על הלכלוך האורב בכל פינה ועל הסכנות הרפואיות שהוא חשוף להן בעקבות זאת. המצוקה והחרדה שגורמות מחשבות אובססיביות אלו יביאו במקרים רבים להתפתחות התנהגויות קומפולסיביות של שטיפת ידיים חוזרת, ניקיון קפדני וכן הלאה.

שיטות טיפול אפשריות באובססיביות

חשיבה אובססיבית מכל אחד מהסוגים שתוארו יכולה להיות חוויה מתסכלת ומייסרת: האדם חש כי הוא "תקוע בלופ" אך לא מסוגל להרפות מהחשיבה האובססיבית.

בסוג הראשון של אובססיביות טיפול פסיכולוגי יכול לסייע בצורה משמעותית מאחר והוא מאפשר הבנה מעמיקה יותר של מקור ה"אובססיה". כך, למשל, ניתן לזהות בטיפול כי ה"אובססיה לכסף" היא למעשה ניסיון לפצות על תחושת נחיתות וערך עצמי פגום, וכי האובססיה לאקס/ית היא ניסיון למונע את ההכרה המכאיבה בכך שאיננו אהובים, שניתן לעזוב אותנו וכן הלאה.

הסוג השני של אובססיביות מסובך יותר לטיפול ומופיע בדרך כלל כחלק מ-OCD- הפרעה אובססיבית קומפולסיבית המתבטאת באובססיות ו/או קומפולסיות המלוות מצוקה ופוגעות בתפקוד. במקרים אלו מומלץ לפנות אל טיפול קוגניטיבי התנהגותי בו מזוהים דפוסי חשיבה והתנהגות בלתי יעילים, נרכשות אסטרטגיות התמודדות עם חרדה והמטופל מונחה לחשיפה הדרגתית למושא פחדיו (למשל, צמצום מספר שטיפות הידיים היומיות). בחלק מהמקרים מומלץ לשלב טיפול תרופתי נוגד חרדה אשר מקל על האובססיות ועל הצורך הכפייתי בקיום ההתנהגויות הקומפולסיביות.

תחומי מומחיות:
OCD