תפריט נגישות
Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.

התמודדות עם ADHD: איך מטפלים בהפרעות קשב וריכוז?

התמודדות עם ADHD: איך מטפלים בהפרעות קשב וריכוז?

צוות בטיפולנט

בואו נעשה רגע סדר, מהן בעיות קשב וריכוז?

מכירים את התחושה שבאמצע שיחת עבודה ממש חשובה עם הבוס המחשבות שלכם פשוט חייבות לנדוד למקום אחר? או אולי שהבקרים שלכם הופכים למרדף אחרי ילדים שלא מצליחים להישאר במקום אחד בהתארגנות לביה"ס? אם עניתם כן, ייתכן מאוד שאתם או ילדיכם מתמודדים עם הפרעות קשב וריכוז, אבל מה זה אומר?

ADHD או בעיות קשב וריכוז הן קבוצה של הפרעות נוירו-התנהגותיות אשר לרוב מופיעות לראשונה בילדות ויכולות להמשיך גם בבגרות. הן מאופיינות בתסמינים של חוסר קשב, היפראקטיביות ואימפולסיביות, או שילוב של השניים.

חוסר קשב – קשיים בשמירה על ריכוז במטלות ושיחות, בארגון ותשומת לב לפרטים, ובמעקב אחר הוראות וחוקים, כמו גם נטייה לשכחנות ואיבוד חפצים, או הסחת הדעת בקלות.

היפראקטיביות ואימפולסיביות – תזזיתיות, חוסר מנוחה, קושי באיפוק והמתנה, שטף דיבור מתמשך עם מיעוט עצירות ועוד.

מתי כדאי לפנות לטיפול?

כדאי לזכור שלא כל ילד שאוהב לרוץ ולקפוץ הוא היפראקטיבי, ולא לכל מבוגר חולמני יש בעיית קשב. טיפול בבעיות קשב וריכוז נדרש כאשר ישנה מצוקה ופגיעה משמעותית בתפקוד הלימודי, התעסוקתי, הרגשי או החברתי, הנמשכת מעל חצי שנה.

עוד שווה לזכור, כי לעיתים התסמינים הללו יכולים להצביע על שלל בעיות אחרות, רגשיות או פיזיולוגיות. לכן, במידה ואתם חושדים שאתם או ילדכם מתמודדים עם בעיית קשב וריכוז, חשוב לפנות לרופא משפחה אשר יפנה אתכם לאבחון אצל מומחה. אבחון הוא שלב חשוב כדי להבין את מקור הבעיה ולהתאים עבורכם את הטיפול המדויק ביותר, כיוון שכל ADHD נראה מעט אחרת!

מהן האפשרויות הטיפוליות?

אסטרטגיה קלאסית לטיפול בהפרעות קשב וריכוז כוללת שילוב של טיפול תרופתי עם טיפול בעל ממד התנהגותי. לצד זאת, ישנן שיטות טיפול נוספות אשר יכולות להביא להקלה בסימפטומים כטיפול משלים. בכל מקרה – את האבחון והתכנית הטיפולית כדאי לגבש עם איש מקצוע מתאים – רופאים (רופאי משפחה, נוירולוגים ופסיכיאטרים) או פסיכולוגים אשר עברו הכשרה ספציפית לביצוע אבחון הפרעות קשב וריכוז.

טיפול תרופתי: שיטה מקובלת לטיפול בהפרעות קשב וריכוז היא נטילת תרופות כמו ריטלין או קונצרטה, אשר לרוב מביאות לשיפור ביכולות הקשב והריכוז ולירידה בהיפראקטיביות. ישנם סוגים רבים של תרופות, כך שאם לא נחווה שיפור או שתופעות הלוואי קשות, יכול להיות ששווה לנסות תרופה אחרת.

טיפולי פסיכולוגי: ישנן מספר גישות טיפול ולכל אדם יכולה להתאים גישה אחרת, אך הנה כמה מהגישות הנפוצות.

1. טיפול קוגניטיבי-התנהגותי (CBT) – הטיפול מתמקד בזיהוי ושינוי של אמונות ודפוסי חשיבה שליליים, לצד רכישת כלים לשיפור התפקוד ביום-יום, כמו ניהול זמן, ארגון, וויסות התנהגותי ורגשי. גישות מסוימות נעזרות גם באימון במדיטציית "מיינדפולנס" לשיפור יכולות הקשב.

2. טיפול ביופידבק – זהו טיפול בהפרעות קשב וריכוז בו המטופל מחובר למכשירים הקולטים את המדדים הפיזיולוגים של גופו כמו קצב לב, נשימה, והזעה. אלה מוצגים כחלק ממשחק מחשב חוויתי דרכו לומד המטופל לזהות ולווסת את התהליכים הפיזיולוגיים והרגשיים שהוא חווה במצבי מתח, באמצעות דמיון מודרך, תרגילי נשימה, והרפיה.

3. טיפול פסיכודינמי – מתמודדים רבים עם ADHD מתקשים להשתלב במסגרות ומקבלים במהלך חייהם פידבק שלילי מהסביבה על התנהגותם ויכולותיהם. טיפול פסיכולוגי יכול לסייע בעיבוד הקשיים הרגשיים, התסכולים, והפגיעה בדימוי העצמי, אשר עלולים להתעורר בעקבות חוויות החיים האלו.

ריפוי בעיסוק: מתמקד בחיזוק עצמאותו של המטופל בביצוע פעולות יום-יומיות באמצעות למידת אסטרטגיות יעילות של ארגון, תכנון וניהול זמנים. במקרים בהם קיים קושי בוויסות הרגשי, ייתכן גם שיפור במיומנויות החברתיות.

הוראה מתקנת: בבתי הספר הממלכתיים ישנה אפשרות לקבל שיעורים (פרטניים או בקבוצות קטנות של 2-3 תלמידים) עם מורת שילוב אשר מסייעת בהקניית מיומנויות והרגלי למידה מותאמים אישית לצרכיהם הייחודיים של המתמודדים עם בעיית קשב וריכוז, תוך שימת דגש על חיזוקים חיוביים עבור הישגים. מעבר לכך, ניתן גם לפנות למורים או מכונים פרטיים.

הדרכת הורים: הורות לילדים עם בעיית קשב וריכוז עשויה להיות מאתגרת במיוחד. הדרכת הורים הניתנת על ידי פסיכולוג עשויה לסייע להורה להבין טוב יותר את צרכיו הרגשיים והתפקודיים של הילד, ולרכוש כלים שיסייעו בהתמודדות עם קשיי היום-יום.

מקורות

American Psychiatric Association. (2013). Diagnostic and statistical manual of mental disorders (DSM-5). American Psychiatric Pub

Young, S., & Myanthi Amarasinghe, J. (2010). Practitioner review: Non‐pharmacological treatments for ADHD: A lifespan approach. Journal of Child Psychology and Psychiatry, 51(2), 116-133

Sonne, T., & Jensen, M. M. (2016, February). Chillfish: A respiration game for children with adhd. In Proceedings of the TEI'16: Tenth International Conference on Tangible, Embedded, and Embodied Interaction (pp. 271-278)

https://www.psychologytoday.com/intl/conditions/attention-deficithyperactivity-disorder-adult

תחומי מומחיות:
ADD ,הפרעות קשב וריכוז - ADHD

אנשי מקצוע בתחום

הפרעות קשב וריכוז - ADHD

עוד מאמרים שיעניינו אותך